Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 12:06
  #1
Medlem
hej jag blev för en tid sedan dömd för ringa narkotika och fick en varning på körkortet.
om jag nu blir dömd för narkotikabrott av normalgraden riskerar jag att bli av med körkortet mer en 12 månader? vill hemskt gärna sluta och lämna prover för att behålla det och inte behöva ta om det som man kan tvingas till om det blir draget mer en 12 månader
Citera
2018-05-11, 12:12
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
hej jag blev för en tid sedan dömd för ringa narkotika och fick en varning på körkortet.
om jag nu blir dömd för narkotikabrott av normalgraden riskerar jag att bli av med körkortet mer en 12 månader?

Bara om du har erkänt konsumtionsbrott i samband med att du åkte fast.
Åkte du bara på innehavet och inte erkände konsumtion så är lappen säker.
Citera
2018-05-11, 12:15
  #3
Medlem
nej men jag fick visa urinprov som kommer visa på thc sedan beslagtog dem min lur och där har jag ju sms som mina "kompisar" skickat och sålt via min telefon misstänker jag så kommer antagligen åka för langning med alltså narkotikabrott av normalgraden
Citera
2018-05-11, 12:18
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
nej men jag fick visa urinprov som kommer visa på thc

Det är upp till polisen att bevisa hur THC'n hamnat i din kropp.
Själv har du ingen aning.
Citera
2018-05-11, 12:22
  #5
Medlem
ja den är ju väldigt sann faktiskt..
hade velat hitta någon som varit i samma fall som jag att dem blivit dömda för ringa sen normalgraden med samma omständigheter som jag.. blir jag enbart dömd för ringa lär jag få behålla det mot tester 100% men det här med normalgraden oroar mig
Citera
2018-05-11, 12:30
  #6
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
ja den är ju väldigt sann faktiskt..
hade velat hitta någon som varit i samma fall som jag att dem blivit dömda för ringa sen normalgraden med samma omständigheter som jag.. blir jag enbart dömd för ringa lär jag få behålla det mot tester 100% men det här med normalgraden oroar mig


Jag har suttit i en likadan situation som dig. Första gången jag åkte fast (ringa) så erkände jag bruk och fick gå och pissa för att få behålla körkortet. Andra gången jag åkte fast (normalgraden) så erkände jag INTE bruk (de tog inte ens in mig på pisseprov) och slapp då kontakt med Transportstyrelsen helt och hållet.
Citera
2018-05-11, 12:35
  #7
Medlem
ok, första gången blev jag tagen för jag hade 1g hemma och erkände inte heller bruk, det räckte med att dem hittade biten på mig så fick inte lämna up då men blev ändå dömd, andra gången kom dem bara hem till mig för mina föräldrar misstänkte ja rökte och jag fick hänga med o pissa, dem tog även min lur.. kan dem se whatsapp, Facebook meddelande osv eller enbart sms? förstår ju såklart att dem KAN men frågan är om dem gör det i ett fall som mitt
Citera
2018-05-11, 12:41
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
kan dem se whatsapp, Facebook meddelande osv eller enbart sms?

De kan se all historik som DU kan se när du startar din lur.
Har du inte rensat SMS/whatsapp-konversationer utan lämnat dem sparade i luren så kommer polisen att kunna se dessa.


Citat:
Ursprungligen postat av napster99
förstår ju såklart att dem KAN men frågan är om dem gör det i ett fall som mitt

Polisen går igenom allt de beslagtar. Sen om de kan bygga ett case på det eller ej beror på hur "klantig" du varit i dina konversationer.
Citera
2018-05-11, 21:57
  #9
Medlem
vad är chansen att dem buggat telefonen och kan höra allt jag och andra säger utan att jag ringer eller enbart när jag ringer tror ni?
Citera
2018-05-11, 23:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
vad är chansen att dem buggat telefonen och kan höra allt jag och andra säger utan att jag ringer eller enbart när jag ringer tror ni?

Lyssna av din telefon så allt/alla hörs i din närhet tror jag inte ens är lagligt.
Möjligen skulle det räknas som hemlig rumsavlyssning. För det krävs misstanke om brott som ger minst 4år fängelse.

För avlyssning av telefon krävs misstanke om brott som ger minst 2år fängelse.

Är du bara misstänkt för narkotikabrott av normal grad är det inte nog för att få avlyssna dina samtal.
Citera
2018-05-12, 23:37
  #11
Medlem
ok tack för svar.. kan dem verkligen se whatsapp meddelande dock? det sparas ju över internet inte på telefonen typ tänker jag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback