Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 10:55
  #1
Medlem
Hej!

Mitt problem:
Min mac hängde sig en dag eller helt enkelt frös totalt, så jag blev tvungen att hålla inne powerknappen tills den stängdes av. Sen när jag startade den igen kom den inte till den vanliga logga in-skärmen utan en grå bakgrund med mitt konto och gästanvändare.
Jag försökte logga in på mitt konto med mitt lösenord men den nekar mitt lösenord.

Jag har kollat så det är rätt tangentbord, har försökt alla andra vägar som apple säger, men det verkar som att det är ett krypteringsskydd som har gått igång och apple support säger att jag under något skede ska ha lagt till ett lösenord på krypteringen.

Men, jag har inget som helst minne av att jag har skapat något krypteringslösenord och om jag hade gjort det hade det varit något av alla de lösenord som jag försökt låsa upp den med.

Jag personligen tror inte att jag har lagt till ngt lösenord utan att macen har fått sig ett spel, någon som har varit med om liknande problem eller finns det någon lösning?

Mvh
Citera
2018-05-11, 11:17
  #2
Medlem
Milldues avatar
Kanske din dator blivit hackad och någon lagt in ett lösenord utifrån ?
Någon i bekantskapskretsen kanske ?

Är din dator krypterad och du inte kan lösenordet så lär det vara ganska kört..
Ut med hårddisken, formatera den på en annan dator och installera en ny omgång av ditt OS efter att du satt tillbaka den.

Krypteringar är skapade just för att det skall vara svårt att komma åt information..
__________________
Senast redigerad av Milldue 2018-05-11 kl. 11:20.
Citera
2018-05-11, 11:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kanske din dator blivit hackad och någon lagt in ett lösenord utifrån ?
Någon i bekantskapskretsen kanske ?

Är din dator krypterad och du inte kan lösenordet så lär det vara ganska kört..
Ut med hårddisken, formatera den på en annan dator och installera en ny omgång av ditt OS efter att du satt tillbaka den.

Krypteringar är skapade just för att det skall vara svårt att komma åt information..

Supporten sa att jag kunde ta in den till deras verkstad för dom har någon form av huvudnyckel (så länge jag har kvittot på produkten såklart), så det lär bli så om det inte går att lösa hemifrån.
Jag tror inte på att den ska ha blivit hackad. Men man vet ju aldrig.
Citera
2018-05-11, 12:04
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Supporten sa att jag kunde ta in den till deras verkstad för dom har någon form av huvudnyckel (så länge jag har kvittot på produkten såklart), så det lär bli så om det inte går att lösa hemifrån.
Jag tror inte på att den ska ha blivit hackad. Men man vet ju aldrig.
Det där tvivlar jag på.
Varför skulle Apple eller deras verkstäder kunna komma åt krypterad info?

Förmodligen gör de detta, och tar betalt, du kan också göra det:
https://www.howtogeek.com/237194/wha...macs-password/
Citera
2018-05-11, 15:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det där tvivlar jag på.
Varför skulle Apple eller deras verkstäder kunna komma åt krypterad info?

Förmodligen gör de detta, och tar betalt, du kan också göra det:
https://www.howtogeek.com/237194/wha...macs-password/

Ja ifall detta uppstår antar jag, så länge man kan visa att man äger produkten ska dom väl kunna låsa upp en krypterad hårddisk, påstår dom iallafall.

Jag har testat alla de funktionerna, men det är ju inte mitt vanliga inlogg jag har "glömt" utan krypteringslösenordet (som jag inte har) tydligen.
Citera
2018-05-11, 15:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Ja ifall detta uppstår antar jag, så länge man kan visa att man äger produkten ska dom väl kunna låsa upp en krypterad hårddisk, påstår dom iallafall.

Jag har testat alla de funktionerna, men det är ju inte mitt vanliga inlogg jag har "glömt" utan krypteringslösenordet (som jag inte har) tydligen.

Nej, det är tyvärr helt kört om du inte kan komma på lösenordet eller skrivit ner den "recovery key" du fick när du slog på filevault. Hela poängen med kryptering är att det inte finns några bakvägar. Om det räckte att visa upp ett kvitto hade det ju inte varit någon mening att kryptera.

Testa gamla lösenord, annars är det bara att installera om osx: https://support.apple.com/en-us/HT204904. Hoppas du har backup på din data.
Citera
2018-05-11, 15:41
  #7
Medlem
Eller vänta, om du har kopplat kypteringen till ditt apple id kan det gå att komma runt, läs artikeln som sommarlov länkade under "What To Do If You Do Have FileVault Enabled": https://www.howtogeek.com/237194/wha...macs-password/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback