Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 08:57
  #1
Medlem
Mikaelhqvists avatar
Har precis startat en crowdfunding-kampanj på www.kickstarter.com i hopp om att förverkliga min företagsidé. Egentligen behöver jag få in 120-150.000 SEK, men det sista kan jag lägga ut själv.

Än så länge har jag fått in ca 50K på 16 dagar.

Är det någon som har tips på hur jag bäst kan marknadsföra kampanjen de sista 14 dagarna som är kvar?
Har väldigt tajt budget, redan spenderat 5K på facebook/instagram annonser samt olika influencers.

De flesta som backat min produkt är från USA, Canada, Australien, England, Norge och Sverige. Dock har det börjat gå långsammare, så börjar bli orolig att jag inte kommer nå målet.

Facebook/instagram annonserna har inte gett något vidare resultat, någon som har tips där hur man ska få ut så mycket som möjligt?

Har lyckats skapa en videoannons som ger billiga klicks, 0.22kr per klick. Känns dock som att den inte konverterar så bra till ett faktiskt köp. De flesta klicksen kommer från mobilen. (Nyhetsflödet i mobilen, facebook)

Är tacksam för alla tips/råd jag kan få vad det gäller marknadsföring till kickstarter!
Citera
2018-05-11, 10:05
  #2
Medlem
Bucketshops avatar
Observera att tråden handlar om hur man marknadsför en kampanj på kickstarter i allmänhet.

Inlägg som berör TS företag riskerar att bryta mot 1.01, så undvik det.

"1.01. Reklam och annonsering
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna".

/Mod
Citera
2018-05-11, 12:34
  #3
Medlem
eromasters avatar
Hur brukar utfallet bli för de som investerar sina pengar på kickstarter?

Är det mera som att ge till en vanlig tiggare?

eller får tiofalt tillbaka efter 1 år?
Citera
2018-05-12, 10:30
  #4
Medlem
Mikaelhqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Hur brukar utfallet bli för de som investerar sina pengar på kickstarter?

Är det mera som att ge till en vanlig tiggare?

eller får tiofalt tillbaka efter 1 år?

Kickstarter är ingen form av investering. Det är till för att supportra folk med deras idéer. I utbyte brukar de första som "backar" kunna förköpa produkten innan produktion.

Win win för båda parter. Den som startat kampanjen får in kapital för att kunna utföra projektet, och de som backat får produkten till ett mycket bättre pris.
Citera
2018-05-14, 20:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelhqvist

Win win för båda parter. Den som startat kampanjen får in kapital för att kunna utföra projektet, och de som backat får produkten till ett mycket bättre pris.

Detta var det dummaste jag läst på länge...
Citera
2018-05-15, 13:16
  #6
Medlem
Mikaelhqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klosor
Detta var det dummaste jag läst på länge...

Förklara gärna hur det kan vara dumt?

Att beställa en "sample" av min produkt direkt från fabrik kostade mig 2000kr för produkt, frakt, tull, moms. Om jag däremot kan beställa flera hundra, plus att jag får möjligheten att skapa en egen design, gör att jag får ner produkten till ca 700kr.

På kickstarter kan mina backers köpa den för 990kr.

Hade de kontaktat samma fabrik och gjort samma sak hade de behövt betala 2K.

Men förstår av din kommentar att du inte är särskilt bildad.
Citera
2018-05-15, 13:39
  #7
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klosor
Detta var det dummaste jag läst på länge...

Visst, det finns mycket knepigt som folk vill bli sponsrade för men det har kommit en hel del bra saker från kickstarter. Spel/filmer/sällskapsspel osv osv.

Till TS, lite beroende på vad för typ av produkt som detta gäller så kan jag se olika vägar även om tiden må vara lite knapp.

Youtube, försöka att komma i kontakt med olika youtubers som håller på inom det område som din produkt gäller.
Citera
2018-05-15, 13:58
  #8
Medlem
Mikaelhqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Visst, det finns mycket knepigt som folk vill bli sponsrade för men det har kommit en hel del bra saker från kickstarter. Spel/filmer/sällskapsspel osv osv.

Till TS, lite beroende på vad för typ av produkt som detta gäller så kan jag se olika vägar även om tiden må vara lite knapp.

Youtube, försöka att komma i kontakt med olika youtubers som håller på inom det område som din produkt gäller.

Tack för trevligt svar! Ska försöka kontakta någon svensk youtuber och fortsätter med fb annonserna.
Citera
2018-05-20, 20:40
  #9
Medlem
rawsezxs avatar
Har personligen inte haft en egen kampanj på kickstarter (dock på indiegogo) men jag har backat många projekt genom åren.

Det jag noterat genom alla mina, ändå slumpmässiga köp/backningar är följande;

Större chans om man har en specifik summa som man måste uppnås och inte som vissa där dom får eventuell summa som kommer in.

Sedan är 80/20 regeln applicerbar. Kommer du upp i 80% funded så kommer det locka flera att backa projektet, då det finns en chans att det blir genomförbart.

Har du möjlighet att kasta in en del cash själv så kommer det att göra så att du får luft under vingarna.

Förutsätter förstås att kampanjen är seriöst gjord vill säga!

Försök att få det promotat på ämnesspecifika forum, med forumägarens godkännande förstås.

PM:a gärna din kampanj så man får ta en titt - om flashbacks regler godkänner det förstås.
Citera
2018-05-22, 10:37
  #10
Medlem
Mikaelhqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Har personligen inte haft en egen kampanj på kickstarter (dock på indiegogo) men jag har backat många projekt genom åren.

Det jag noterat genom alla mina, ändå slumpmässiga köp/backningar är följande;

Större chans om man har en specifik summa som man måste uppnås och inte som vissa där dom får eventuell summa som kommer in.

Sedan är 80/20 regeln applicerbar. Kommer du upp i 80% funded så kommer det locka flera att backa projektet, då det finns en chans att det blir genomförbart.

Har du möjlighet att kasta in en del cash själv så kommer det att göra så att du får luft under vingarna.

Förutsätter förstås att kampanjen är seriöst gjord vill säga!

Försök att få det promotat på ämnesspecifika forum, med forumägarens godkännande förstås.

PM:a gärna din kampanj så man får ta en titt - om flashbacks regler godkänner det förstås.

Tack för mycket bra tips! Kan tyvärr inte skicka länken, är ny användare. Som det ser ut nu så kommer jag inte lyckas få in 100K, kampanjen går ut på fredag.

Har dock en plan att relauncha kampanjen. Postade precis denna uppdatering till mina backers:

"Thank all of you 60+ backers who believe in this project!

As I said, it's only a few days left and we might not reach the funding goal.

You probably know that, as the creator you are not allowed to pledge and fund your own project. No matter how much you believe in it. And I want to follow those rules.

So here is what I will do: If the campaign fails to reach it's goal, I will relaunch the campaign with a lower funding goal.

I still need 100.000 SEK to make this project come to life, but since I've had such a good response from all of you with more than 65+ ****** sold, I now feel comfortable in investing the remaning funds into this project if needed.

That's why I can lower the funding goal.

The best part is this: if we have to do a relaunch with a lower funding goal, we will probably get 100% funded within 24h. That will really boost the kickstarter algorithm!

I will also add a short video presentation of me to make the video more personal.

I really hope that all of you who have backed this project will do it again if we have to do a relaunch.

Please send me a message and let me know what you think, or comment here on this update.

And of course, let me know if you have any other questions!

Regards"

Det blir intressant att se hur responsen blir. Hoppas de flesta backar igen efter en relaunch.
Citera
2018-05-22, 22:26
  #11
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelhqvist
Förklara gärna hur det kan vara dumt?

Att beställa en "sample" av min produkt direkt från fabrik kostade mig 2000kr för produkt, frakt, tull, moms. Om jag däremot kan beställa flera hundra, plus att jag får möjligheten att skapa en egen design, gör att jag får ner produkten till ca 700kr.

På kickstarter kan mina backers köpa den för 990kr.

Hade de kontaktat samma fabrik och gjort samma sak hade de behövt betala 2K.

Men förstår av din kommentar att du inte är särskilt bildad.

Ok du bildade.

Vilken summa går dina bakers in med? Valfri eller ngn mini summa

förutom billigare varor av dig får de ngt mer av sina insatta pengar?
Kan de ta ut dom när de vill?
Citera
2018-05-23, 15:08
  #12
Medlem
Mikaelhqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Ok du bildade.

Vilken summa går dina bakers in med? Valfri eller ngn mini summa

förutom billigare varor av dig får de ngt mer av sina insatta pengar?
Kan de ta ut dom när de vill?

Som du själv citerat ovan: 990kr
Får något mer av insatta pengar? Vad menar du?
Kickstarter är inte någon form av investering.

Inga pengar dras från deras konto om inte kampanjen går igenom till 100%, så de finns inget att ta tillbaka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback