Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-11, 00:33
Medlem
Denna sommar tänkte jag ta itu med balkongen och byta ut det illa tilltagna klick-trall som lämnades av förra ägarna. Jag har dock lite beslutsångest och är inte säker på vilken väg jag skall ta.

1. Hyr golvslip och slipa ned skiten och sedan olja in. Lättare sagt än gjort då trallen är extremt ojämn och inte plan för fem öre. Det är väl tid och väta som svällt och böjt trallen.

2. Köpa ny klick-trall. Har kikat på standardförfarandet 30x30 i akacia men även träimitation från Hestraplattan. Går jag denna väg lutar det åt Hestraplattan, trä må vara lite snyggare men jag pallar inte med underhållet (ej inglasad balkong).

3. Köpa reglar och trall och fixa allt från scratch. Jag är inte händig överhuvud taget men verkar ju inte vara värst svårt. Lär väl bli billigare än att köpa klick-trall. Dock långt från underhållsfritt.

Balkongen i fråga är STOR. Det handlar om ca 14 kvm. Just nu finns 150st 30x30 klick-trall plus lite skarvning på kortsidan.

Hur hade ni gjort det, om ni är en inte så händig person som gillar minimalt med underhåll?
Citera
2018-05-11, 00:36
Medlem
Jag har lagt klinker på min balkong...
Citera
2018-05-11, 01:58
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Klick-trall i trä kommer att kräva underhåll för att se bra ut - sol, regn och frost kommer att slita på plattorna. Imitation kanske är bättre...
Citera
2018-05-11, 09:25
Medlem
ekmannens avatar
Bygg först en ram med reglar, lägg reglar imellan på cc 60, lägg sedan trall på detta.
Håll koll på måttet till balkongdörren så du inte bygger för högt
Citera
2018-05-11, 11:09
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag hade köpt ny klicktrall i trä eller plast.

Går iofs på 2 500 kr, men ett tips för trätrallen är att plocka in den vintertid, eller plocka ihop och lägga i plastsäck.

Slipa och olja in är för mkt jobb som du säger. Bygga själv är inte ett alternativ då den snabbt blir grå och/eller möglig och ful.
Citera
2020-08-16, 09:43
Medlem
Jag har en inglasad balkong på 27kvm, är hestraplattan lämplig? Ligger plattorna kvar och är stabila?

Jag gillar också balkongmattor, men kan vara problem att städa dessa?

Det är en hyresrätt så jag vill inte göra någon stor investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in