Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 22:22
  #1
Medlem
thegoodshepherds avatar
Känns som om Betner behövs för att styra upp denna studien.

Skämt å sido så är detta helt sjukt. Jag och säkert många andra trodde vi hade blivit mer likt övriga Europa som t.ex Storbritannien och Frankrike, inte att vi låg dubbelt så högt.

För någon månad sedan intervjuades en svensk som jobbar och kartlägger gäng i Storbritannien och säger att enligt vad man vet från andra länder kommer det ta Sverige 10-20 år att vända trenden.

Frågeställningen är: Hur kommer man kunna handskas med de enorma splittringar våldet i Sverige redan idag men framför allt framöver kommer orsaka?


Citat:
Dödliga skjutningar bland unga män har blivit mer än dubbelt så vanliga i Sverige som i jämförbara länder i Europa, visar en ny studie. Jämfört med Tyskland är det nu mer än tio gånger vanligare.

10 GÅNGER ÄN TYSKLAND!!!!! Då betyder det att Sverige har lika mycket eller mer dödsskjutningar än 80 miljonerslandet Tyskland?!

Citat:
Frekvensen av dödligt skjutvapenvåld bland unga män (mellan 15 och 29 år) är mer än dubbelt så hög i Sverige som genomsnittet av alla andra länder man tittat på.

Några av de andra länder man jämfört Sverige med är Storbritannien, Tyskland, Danmark, Norge, Finland och Frankrike. Jämfört med till exempel Tyskland, är det mer än tio gånger så vanligt att unga män skjuts ihjäl i Sverige. Detta trots att Tyskland har samma invandringsmönster som Sverige, och inte sällan kopplas gängkriminalitet i utsatta förorter till stor invandring.

https://www.metro.se/artikel/sverige...tremt-i-europa
Citera
2018-05-10, 22:36
  #2
Medlem
Sooks avatar
Frågan är dock hur många det handlar om. Att det är fler som dödas i Sverige än tyskland skulle jag gärna vilja ha en källa på. Dvs konkreta siffror. Detta eftersom sådana skillnader känns väldigt extrema. Och extrema saker är jag skeptisk till. Sen är det ju trots allt kriminella som skjuter andra kriminella.
Citera
2018-05-10, 22:42
  #3
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Frågan är dock hur många det handlar om. Att det är fler som dödas i Sverige än tyskland skulle jag gärna vilja ha en källa på. Dvs konkreta siffror. Detta eftersom sådana skillnader känns väldigt extrema. Och extrema saker är jag skeptisk till. Sen är det ju trots allt kriminella som skjuter andra kriminella.

4-årig flicka sprängdes till döds i Göteborg
8-årig pojke sprängdes till döds i Göteborg
15-åring skjuten till döds i Malmö (ej gängmedlem)
16-åring skjuten till döds i Malmö ( gärningsmännen tog fel)
60-åring sprängd till döds i Stockholm


Att det bara är kriminella som skjuter kriminella kan du stoppa någonstans

Läser du artikeln så ser du att den ursprungligen är gjord av ingen mindre än DN.... knappast någon som sprider fake news till SDs favvör.
Citera
2018-05-10, 22:46
  #4
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
4-årig flicka sprängdes till döds i Göteborg
8-årig pojke sprängdes till döds i Göteborg
15-åring skjuten till döds i Malmö (ej gängmedlem)
16-åring skjuten till döds i Malmö ( gärningsmännen tog fel)
60-åring sprängd till döds i Stockholm


Att det bara är kriminella som skjuter kriminella kan du stoppa någonstans

Läser du artikeln så ser du att den ursprungligen är gjord av ingen mindre än DN.... knappast någon som sprider fake news till SDs favvör.
Du missförstod mig, jag vill se siffror för att jag är intresserad av mängden för en korrekt statistik. Jag tvivlar inte på att DN ljuger men källan är en betalsida...

60-åringen lan vi räkna bort då han inte är ung, 8-åringen är för ung. Kvar har vi två oskyldiga av hur många? Ja det var just min fråga.
Citera
2018-05-10, 22:55
  #5
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
60-åringen lan vi räkna bort då han inte är ung, 8-åringen är för ung. Kvar har vi två oskyldiga av hur många? Ja det var just min fråga.

Ja jag hade gärna också velat se siffror men samtidigt så kännas det knappast som påhittat.


Så om man inte är kriminell och blir mördad och är under 8 eller över 60 så är man inte ett oskyldigt offer?

Jag missförstår dig säkert så kan du förklara vad du menar
Citera
2018-05-10, 22:58
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Ja jag hade gärna också velat se siffror men samtidigt så kännas det knappast som påhittat.


Så om man inte är kriminell och blir mördad och är under 8 eller över 60 så är man inte ett oskyldigt offer?

Jag missförstår dig säkert så kan du förklara vad du menar

Jodå men statistiken handlar ju om män 15-29 år. Det är möjligt att det innebär gärningsman och inte offer, lite oklart.

De som sprängdes är ju förövrigt inte utsatta för skjutvapen även om de naturligtvis är lika döda för det.
__________________
Senast redigerad av Sook 2018-05-10 kl. 23:01.
Citera
2018-05-10, 23:00
  #7
Medlem
Foruejsonlys avatar
Då skall jag ge snickisnacki och andra kvasiprofessorer ett uppdrag: rita upp en graf med skjutningar, fyll på med ytterligare en graf över våldtäkter, sist men inte minst en graf över hudfärgshanikappade i samhället! Voila....
Citera
2018-05-10, 23:07
  #8
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jodå men statistiken handlar ju om män 15-29 år. Det är möjligt att det innebär gärningsman och inte offer, lite oklart.

De som sprängdes är ju förövrigt inte utsatta för skjutvapen även om de naturligtvis är lika döda för det.

Jag uppfattade ditt "trots allt kriminella som skjuter kriminella" som att du trivaliserar problemet med att det är inget att bry sig om eftersom det är självsannering. Vilket du mest troligtvis också gjorde och nu drygar du dig
Citera
2018-05-10, 23:22
  #9
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Jag uppfattade ditt "trots allt kriminella som skjuter kriminella" som att du trivaliserar problemet med att det är inget att bry sig om eftersom det är självsannering. Vilket du mest troligtvis också gjorde och nu drygar du dig
Drygaroch drygar. Grejen är att det är kriminella som dödar kriminella till största delen. Det är fortfarande rätt sällan nån oskyldig mördas. Ja, det händer. Sällan. Du tycker jag bagateliserar det hela och jag tycker du överdriver. Så kan det vara.
Citera
2018-05-10, 23:34
  #10
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Frågan är dock hur många det handlar om. Att det är fler som dödas i Sverige än tyskland skulle jag gärna vilja ha en källa på. Dvs konkreta siffror. Detta eftersom sådana skillnader känns väldigt extrema. Och extrema saker är jag skeptisk till. Sen är det ju trots allt kriminella som skjuter andra kriminella.
Så du tror att alla dom stora tidningarna och Manne Gerell, en av forskarna bakom studien ljuger?
Forskarna har undersökt perioden 1996–2015. Studien har publicerats i European journal on criminal policy and research.
Tittar man på 2017 så ser det ännu värre ut, 320 skjutningar med 42 döda och 140 skadade som följd.
1997 hade vi två dödsskjutningar i Sverige, 2015 var det 23, 2016 19.
https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/
https://www.sydsvenskan.se/2017-09-0...-i-skjutningar

Billigt blir det inte heller vi gjorde en studie 2015 och bara första sjukhusbesöket gick på 108 000 kr i snitt, vi fick även ställa in planerade operationer på grund av platsbrist efter skjutningarna.
Citera
2018-05-10, 23:37
  #11
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Drygaroch drygar. Grejen är att det är kriminella som dödar kriminella till största delen. Det är fortfarande rätt sällan nån oskyldig mördas. Ja, det händer. Sällan. Du tycker jag bagateliserar det hela och jag tycker du överdriver. Så kan det vara.

såhär kommer det vara framöver:
ena sidan påpekar att vi kanske borde göra något åt våldet eftersom det når nya rekord och att vi ligger skyhögt över våra grannar

Andra sidan, som du antagligen tillhör, kommer jämföra med USA där det är högre (tills vi passerat), sedan med Brasilien eller Venezuela, sedan med den dagens krigsdrabade land och hävda att det finns dom som har det värre och att vi bara överdriver
Citera
2018-05-11, 00:01
  #12
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jodå men statistiken handlar ju om män 15-29 år. Det är möjligt att det innebär gärningsman och inte offer, lite oklart.

De som sprängdes är ju förövrigt inte utsatta för skjutvapen även om de naturligtvis är lika döda för det.
Nej det är inte oklart, det handlar om offer och siffrorna i undersökningen gäller 2011-2015, tittar man på statistiken år för år så ser det ut så här i Sverige:
Dödade i skjutningar, män 15–29 år
2011: 7
2012: 4
2013: 10
2014: 9
2015: 23
Titta på fig 5 i undersökningen så ser du att det är mer än 10 gånger så många i Sverige som i Tyskland.
https://link.springer.com/article/10...610-018-9387-0
Skulle man göra en jämförelse 2015-2017 så skulle det förmodligen se ännu värre ut då 2015-17 har dubbelt så många döda årligen mot 2011-14.

Hela studien finns här:
https://link.springer.com/article/10...610-018-9387-0
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback