Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 22:18
  #1
Medlem
Hej! Jag har ett stort problem som jag haft under de senaste 5 åren (som jag försökt lösa).

Under träning (framförallt intensiv träning) mår jag totalt för jävligt. Jag kan inte max prestera och måste lägga av efter bara någon rush pga jag mår så dåligt väldigt fort. Jag blir fort väldigt andfådd, extremt slö, orkeslös och får "ge upp" känslor direkt. När jag var mindre var jag den som sprang mest och orkade allt. Idag orkar jag ingenting. Om jag verkligen kämpar trots denna jobbiga känsla under ett träningspass så blir jag snabbt yr och ibland illamående. Kroppen lägger bara av, och detta orsakar då ångest och hopplöshet. Det känns typ som musklerna försvagas och egentligen skulle man kunna prestera mycket bättre.

Jag spelade fotboll i ungefär 3-4 år med denna jobbighetskänsla (och jag älskade fotboll) men klarade inte en hel match under dessa åren pga detta. Testade och lägga upp ett schema på 5 dagar kondition i veckan för att se om det berodde på kondition men det gör det absolut inte. Ser ingen förbättring alls i princip utan denna "må dåligt" känslan är desamma och blir varken värre eller bättre. D.vs det är inte bättre en dag än en annan. Enormt störande och detta har påverkat större delar av mitt liv.

Kan det bero på järnbrist? Kan det bero på vitaminbrist? Kan det bero på Anemi? Kan det bero på depression eller dylikt?
Skall även tilläga att jag idag är en kille på 20 år.

Jag skulle uppskatta ALL hjälp. Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av yetzkie123 2018-05-10 kl. 22:24.
Citera
2018-05-10, 22:54
  #2
Medlem
MuscleSharks avatar
Tråkigt att höra
Vet sj en gång i tiden när jag kände lika dant. Kanske t o m värre då jag i princip hade alla symtom man kan ha. Skulle kunna skriva ett helt a4 papper med alla problem jag hade.
I mitt fall berodde det på överträning i samband med ångest och stress under flera år.
Nu vet jag ju inte hur det är för dig, men mår du bra annars när du inte tränar eller känns det lite så där pissigt hela tiden? För mig kändes det dåligt nästan hela tiden, speciellt nattetid.

Har du varit på vc och tagit några tester? Kan ju i såna fall vara värt att kolla om du har brist på ngt.
Vet att andra som haft liknande problem även haft borrelia men som inte blivit behandlad.
Om du kan komma på ngt värt att nämna som kan orsaka dina problem så skriv gärna upp det.
Citera
2018-05-10, 23:20
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Förstås svårt att säga men tror du skulle behöva utredas på vårdcentral för att eliminera sjukdomar. Det skulle förstås också kunna vara flera års träning som är för hård i kombination med depression. Frågan är varför du tränar så intensivt? Är det för att kompensera själsliga brister i ditt liv och känslor att ditt liv endast är till för att träna kroppen?
Citera
2018-05-10, 23:38
  #4
Medlem
Sigstens avatar
Vilken typ av träning snackar vi om till att börja med?

Om det är när du styrketränar så se till att satsa på styrkan då. Ta paus i 5 minuter mellan seten om det behövs. Fokusera på styrkan.
Är det konditions träning så satsa på det då. Då är det all fokus på kondis och ingen på styrkan.

Kanske är det så att du försöker kombinera de två? Gör inte det i så fall. Dela upp så att när det är styrkepass, så är det 100% fokus på det. Kondispass, då är det fokus på detta området.

Att kombinera dessa två är ett dåligt recept.
Citera
2018-05-11, 10:23
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är säkert ingen nackdel att kolla upp dina värden, så allt ser okej ut, det är ju givetvis möjligt att du har brist på något. Hur ser kosten ut? Äter du tillräckligt för att kunna prestera såpass intensivt som du beskriver? Vill man prestera nära sitt max så krävs det att man har en kost därefter. Sen är det såklart så att inte bara kosten och gymmet spelar roll, utan även vad du gör utanför, hur ser dina alkoholvanor ut, sömnen, återhämtningen överlag, om du är stressad m.m. Rekommenderar att du tar kontakt med en vårdcentral och tar prover.
Citera
2018-05-11, 21:40
  #6
Medlem
stickadhalsduks avatar
Har du mycket stress i ditt liv? Jag kan inte ta ut mig på gymmet när jag är väldigt stressad. Jag försöker, men ger upp direkt. Vet att många känner tvärtom, alltså att träningen hjälper mot stress men för mig så innebär stress en klump i magen känsla som bara blir värre om jag går och tränar och tar ut mig rejält. Och ps! detta är när jag är rejält stressad, inte "jag har matte prov imorgon" stress utan riktig stress som framkallar rejäl ångest.
Citera
2018-05-12, 09:39
  #7
Medlem
Pocarisweats avatar
Om du lider på brist av något så är det ingenting vi kan svara på utan det är i så fall VC eller liknande dit du får vända dig. Är bara slöseri med tid att spekulera. Vill du ha svart på vitt om du lider brist på något så är det bara ett labb som kan ta reda på det.

För mig låter det dock som en rent psykiatrisk åkomma. Dvs att du lägge upp/planerar din träning på ett sett vilket säkert låter jättebra på papper men när du väl ska komma till skott och verkligen köra järnet så låser det sig i skallen och du får panikångest och helt enkelt inte klarar av att fullfölja ett helt pass.

Detta är såklart jävla jobbigt alltå. Vet inte vad man kan tipsa om då det känns som att detta inte är direkt relaterat till träning i sig utan kanske mer en psykologisk faktor men visst. Det finns många olika andnings-övningar och ja, varför inte yoga eller bara något strech-program du kan göra under lugnande former, vilket såklart inte behöver vara relaterat direkt till din träning utan helt enkelt något du kan göra på andra tider bara för att försöka få in lite mer spiritualitet i ditt liv och låta själen få vila lite från den i övrigt stressiga världen vi lever i idag.

Säger inte att det kommer att göra under, men många människor är helt klart alldeles för stressade i dagens samhälle vilket tyvärr kan leda till panikångest och många gånger så resulterar det i att man helt enkelt inte kan utföra ens vardagliga sysslor, och än mindre träning.

I värsta fall får du väl ta kontakt med en psykiater efter att du testat dina värden och om dem är okej så ja. Det är väl vad jag och någon annan kan rekommendera antar jag.

Blir bra ska du se. Låter som att du är relativt ung så ingen fara på taket.
Citera
2018-05-14, 15:30
  #8
Avstängd
Slackoffs avatar
Sök vård.
Citera
2018-05-16, 07:52
  #9
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yetzkie123
Hej! Jag har ett stort problem som jag haft under de senaste 5 åren (som jag försökt lösa).

Under träning (framförallt intensiv träning) mår jag totalt för jävligt. Jag kan inte max prestera och måste lägga av efter bara någon rush pga jag mår så dåligt väldigt fort. Jag blir fort väldigt andfådd, extremt slö, orkeslös och får "ge upp" känslor direkt. När jag var mindre var jag den som sprang mest och orkade allt. Idag orkar jag ingenting. Om jag verkligen kämpar trots denna jobbiga känsla under ett träningspass så blir jag snabbt yr och ibland illamående. Kroppen lägger bara av, och detta orsakar då ångest och hopplöshet. Det känns typ som musklerna försvagas och egentligen skulle man kunna prestera mycket bättre.

Jag spelade fotboll i ungefär 3-4 år med denna jobbighetskänsla (och jag älskade fotboll) men klarade inte en hel match under dessa åren pga detta. Testade och lägga upp ett schema på 5 dagar kondition i veckan för att se om det berodde på kondition men det gör det absolut inte. Ser ingen förbättring alls i princip utan denna "må dåligt" känslan är desamma och blir varken värre eller bättre. D.vs det är inte bättre en dag än en annan. Enormt störande och detta har påverkat större delar av mitt liv.

Kan det bero på järnbrist? Kan det bero på vitaminbrist? Kan det bero på Anemi? Kan det bero på depression eller dylikt?
Skall även tilläga att jag idag är en kille på 20 år.

Jag skulle uppskatta ALL hjälp. Tack på förhand!
Har du laddat upp med vätska och kolhydrater? Sover du bra? Om ja så kanske du bör ta blodprov på vårdcentralen alternativt Werlabs eller liknande.
Citera
2018-05-16, 08:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Sök vård.

+1
Citera
2018-05-16, 10:32
  #11
Avstängd
Slackoffs avatar
Låter som möjligt hjärtproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback