Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 22:06
  #1
Medlem
Lyckades slita av avgränsningskabeln till robotklipparen (Clipper 1200). Kapade bort nån meter på varje sida om brottet och skarvade med två skarvdon enligt anvisningarna men det funkar inte. Klipparen säger att det fortfarande är kabelbrott. Det finns en skarv sedan gammalt så det är alltså totalt tre skarvar på avgränsningskabeln. Kan det vara så att det helt enkelt är för många skarvar? Har följt hela kabeln och det är inga synliga skador någonstans på den.
Citera
2018-05-10, 22:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Lyckades slita av avgränsningskabeln till robotklipparen (Clipper 1200). Kapade bort nån meter på varje sida om brottet och skarvade med två skarvdon enligt anvisningarna men det funkar inte. Klipparen säger att det fortfarande är kabelbrott. Det finns en skarv sedan gammalt så det är alltså totalt tre skarvar på avgränsningskabeln. Kan det vara så att det helt enkelt är för många skarvar? Har följt hela kabeln och det är inga synliga skador någonstans på den.

Min spontana tanke är att du inte gjort skarven tillräckligt bra...eller att kabeln är skadad på fler ställe (hur slet du av den).
Ibland så stirrar man sig blind på den uppenbara saken (där kabeln gick av) att man missar andra skador...Så felsök vidare och testa igen/kapa mer av det skadade området som en början.
Citera
2018-05-10, 22:11
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Lyckades slita av avgränsningskabeln till robotklipparen (Clipper 1200). Kapade bort nån meter på varje sida om brottet och skarvade med två skarvdon enligt anvisningarna men det funkar inte. Klipparen säger att det fortfarande är kabelbrott. Det finns en skarv sedan gammalt så det är alltså totalt tre skarvar på avgränsningskabeln. Kan det vara så att det helt enkelt är för många skarvar? Har följt hela kabeln och det är inga synliga skador någonstans på den.

Tror du får göra en full omstart av systemet. (Fabriksåterställning). Klipparen måste "lära sig" tomten/avgränsningarna igen efter skarvningen. Kolla i din bruksanvisning/på nätet hur du går till väga.
Citera
2018-05-10, 22:18
  #4
Medlem
Kablen klipptes av (inte slets av, skrev fel) då jag klantade till det med inställningarna på klipparen. Tänkte också att det kunde vara ”interna” skador så jag gjorde om det och tog till fem meter istället på varje sida om brottet för att vara riktigt säker på att kabeln var frisk. Samma resultat.

Det är inte så lätta att skarva fel då det är kontaktdon man para pressar ihop. Har kollat att kabeln verkligen är intryckt hela vägen i skarvdonen.

Vad gäller omstart så har jag testat det. Både laddstationen och klipparen säger fortfarande att det är kabelbrott.
Citera
2018-05-10, 22:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Kablen klipptes av (inte slets av, skrev fel) då jag klantade till det med inställningarna på klipparen. Tänkte också att det kunde vara ”interna” skador så jag gjorde om det och tog till fem meter istället på varje sida om brottet för att vara riktigt säker på att kabeln var frisk. Samma resultat.

Det är inte så lätta att skarva fel då det är kontaktdon man para pressar ihop. Har kollat att kabeln verkligen är intryckt hela vägen i skarvdonen.

Vad gäller omstart så har jag testat det. Både laddstationen och klipparen säger fortfarande att det är kabelbrott.

Frågan är ju om den drog till när den klipptes av..så den släppt nån annan stans, men du hade kollat dom andra skarvarna?
Citera
2018-05-10, 23:49
  #6
Medlem
Sperssons avatar
.
Börja med att lossa båda ändarna på slingan vid laddstationen.
Sedan mäter du att slingan är hel med en ohm-meter eller liknande.
Se till att du ansluter slingan på rätt sätt.
Citera
2018-05-10, 23:56
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Börja med att lossa båda ändarna på slingan vid laddstationen.
Sedan mäter du att slingan är hel med en ohm-meter eller liknande.
Se till att du ansluter slingan på rätt sätt.

Ja, en multimeter är bra att kolla med. Finns fullt dugliga för sammanhanget på typ Biltema för typ 99 spänn eller så. Om TS saknar multimeter.

Har tydligen gått upp till 119:-, var några år sedan jag köpte min senaste. (Brukar förlägga i garaget etc, inte orka leta, köpa ny...)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...er-2000018521/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback