Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-24, 23:38
  #37
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Jag blev bevärdigad 8 (ÅTTA) sessioner av KBT efter en lång social problematik efter ett överfall i barndomen.

Tack för det!

Jag fick hela 12 sessioner på mig att bli av med svår OCD! Tack SLL!
Citera
2018-06-25, 00:39
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Frågar du mig så hjälper det bra vid fobier eller situationer som triggar igång ångest, det är väldigt ytlig terapi.
Precis. Kbt är till för de som är höjdrädda, klaustrofobiker, folk med torgskräck etc. Med andra ord tämligen ytliga bekymmer som går att träna bort. Andra problem som är djupt rotat i ens personlighet och långvarig psykisk ohälsa går inte att "bota" på något sätt med denna terapimetod.

Vilka andra terapiformer finns det egentligen (bortsett från det pseudovetenskapliga flummet från Freud)?
Citera
2018-06-27, 08:09
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
KBT kräver vissa kognitiva förmågor hos klienten.
Det är kanske där det brister.

Oh så gott med ett välriktat personangrepp till morgonkaffet. Nazdravlje!
Citera
2018-06-27, 22:02
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
KBT är i de allra flesta fall ren skit! Den enda anledningen till att det används är för att Socialstyrelsen har blivit hjärntvättade och för att det är den absolut billigaste behandlingen. Inte den bästa, den billigaste.

KBT går ju ut på att man hela tiden ska göra allt man kan för att undvika att tänka på det som man har varit med om.
Har en person blivit våldtagen, misshandlad eller rånad så ska personen lägga all sin kraft på att undvika att tänka på det som hände, istället för att bearbeta det på riktigt så att personen kan gå vidare i sitt liv. Prokastrinering och undvikandebeteende, man vill att patienten ljuger för sig själv och fortsätter sitt liv i en förnekelsefas. Det är inte bra för den enskilde, men billigt för samhället.

Och det är ju enbart inom psykiatrin som denna idioti har fått fäste! Låt oss överföra psykiatrins synsätt på den somatiska vården i ett litet exempel;
Mohammed kommer in på akuten med ett brutet ben. Istället för att gipsa benet säger doktorn åt Mohammed att han ändå har så många hela ben kvar i kroppen, och att han ska fokusera på dom ben som fortfarande är hela istället för det enda ben som är trasigt... Istället skickas han med med en karta Alvedon. (Den somatiska vårdens motsvarighet till ssri)
Skulle det hända? Nä, just det! Läkaren skulle bli anmäld och bli av med sin legitimation. (Nä, han skulle inte bli av med legitimationen, för läkaren, poliser, domare, advokater och politiker är immuna mot vårt så kallade rättssystem. Men vi kan ju iaf låtsas)
Men inom psykiatrin kan misshandeln fortsätta, där är det ju ändå ingen som bryr sig...

Du är helt fel ute - i KBT jobbar man med att identifiera och sluta med undvikanden! En enkel googling kan bekräfta detta. Vid traumabehandling i KBT går man in väldigt djupt i själva traumat med s.k. exponering, antingen i verkligheten där man t.ex. tillsammans med sin terapeut besöker parken där man blev våldtagen, för att kunna hantera och inte undvika/fly från den ångest som triggas. Detta kan även göras ”imaginärt”, dvs genom föreställning och fantasi i terapirummet. Men en riktig KBT-behandling för trauma kräver att man går igenom traumat i ord som en berättelse från början till slut, flera gånger om (återupplever traumat i minnet/fantasin) och absolut inte försöker undvika eller fly från ångesten eller vad det nu är man får.

Har själv gått i KBT för PTSD med efterföljande depression, gick innan dess i psykodynamisk terapi men det funkade inte. Efter 10 gånger i PDT hade jag fortfarande inte fått hjälp med mitt trauma, psykologen sa bara ”vad bra att du är närvarande i ditt trauma. Vad kan du göra för att trösta dig själv?”. Kanske kändes bra i stunden men hjälpte varken mot ångesten, mardrömmarna eller mina flashbacks. Så bad om remiss till psyk på min VC men fick då träffa en kurator med KBT på VC och efter kanske 11-12 gånger så uppfyllde jag inte kriterierna för PTSD längre och mådde mycket bättre. Mår bra än idag och detta är 2 år sedan.

KBT kräver dock att man själv VILL ha hjälp och är motiverad till det, medan PDT för mig kändes mer som stöd och tröstsamtal och kanske är en bra början om man ej själv orkar ta tag i sig själv och göra jobbet.
Citera
2018-06-28, 12:37
  #41
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxina
KBT kräver dock att man själv VILL ha hjälp och är motiverad till det.

Pudelns kärna när det kommer till KBT. Metoden är förmodligen verkningslös på en hypokondriker som är övertygad om att han lider av ett antal dödliga sjukdomar.
Citera
2018-06-28, 15:45
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Pudelns kärna när det kommer till KBT. Metoden är förmodligen verkningslös på en hypokondriker som är övertygad om att han lider av ett antal dödliga sjukdomar.

Tror dessvärre inte PDT hjälper mycket bättre med hypokondri. Finns ingen vetenskaplig evidens för det åtminstone, och då har man testat det i studier.

Sedan ska ju aldrig terapi användas som tvångsmetod i mitt tycke, oavsett terapiform. Allt bygger på motivation eller åtminstone en vilja till hjälp - tycker du inte att du lider, går miste om saker i livet eller helt enkelt tycker att du har problem, så söker du inte heller hjälp och även om det gör det kan ingen terapi i världen hjälpa dig om du inte själv ser vinsterna med det och vill ha en lösning. Inte direkt så att LPT-lagen omfattar hypokondri då det inte är en risk för andras hälsa och liv, om man säger så.
Citera
2018-06-28, 16:03
  #43
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxina
Tror dessvärre inte PDT hjälper mycket bättre med hypokondri. Finns ingen vetenskaplig evidens för det åtminstone, och då har man testat det i studier.

Sedan ska ju aldrig terapi användas som tvångsmetod i mitt tycke, oavsett terapiform. Allt bygger på motivation eller åtminstone en vilja till hjälp - tycker du inte att du lider, går miste om saker i livet eller helt enkelt tycker att du har problem, så söker du inte heller hjälp och även om det gör det kan ingen terapi i världen hjälpa dig om du inte själv ser vinsterna med det och vill ha en lösning. Inte direkt så att LPT-lagen omfattar hypokondri då det inte är en risk för andras hälsa och liv, om man säger så.

Nä, men en duktig del av skattemedlen går ju till att "behandla" hypokondriker så visst finns det ett samhällsintresse att råda bot på eländet.
Citera
2018-06-29, 11:49
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nä, men en duktig del av skattemedlen går ju till att "behandla" hypokondriker så visst finns det ett samhällsintresse att råda bot på eländet.

Då tror jag snarare på en satsning i sjukvården där man får mer psykosocial personal, dvs kuratorer, psykologer, terapeuter etc. och ökar möjligheten till längre behandling, oavsett metod. Oftast har vårdcentralerna en kurator på heltid eller två på deltid, med sjukt långa väntelistor och krav på att det ska gå fort utifrån detta. En ”riktig” KBT (förutom vid specifik fobi, typ för ormar) ska vara mellan 15 - 20 sessioner, åtminstone för diagnoser såsom depression, panikångest, social ångest, trauma, tvång etc. Många blir hjälpta på färre sessioner än så, men praxis är 15 - 20 sessioner fortfarande. Vilket inte efterlevs inom varken primärvård eller psykiatri i normalfallet.

Så förmodligen är inte metoden problemet. Det är väl också så att PDT har en praxis på årslång behandling, vilket då med råge överstiger de riktlinjer primärvård och psykiatri har för hur länge man ska behandla, medan KBT behöver man endast ”halvera”.

Jag tycker i alla fall inte man ska utmåla en metod som rakt igenom skit. Jag gillade KBT utifrån den hjälp jag fick där för trauma och depression till skillnad från vad jag fick i många, många sessioner PDT, men förstår att vissa gillar PDT bättre. Handlar mycket om vad man själv tror på, precis som att vissa alkoholister avstår 12-steg för att de verkligen inte kan acceptera de ”religiösa” inslagen. Handlar också om terapeuten - en bra terapeut kan lyckas med vilken metod som helst, men behöver naturligtvis tro på sin egen metod för att det ska funka. Jämför med att vara präst och inte ett dugg religiös... ingen fullpottare precis.
Citera
2018-10-08, 03:57
  #45
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Hm, lite så tänker jag också. Istället för att växa med, och iur problemet med skicklig behandling, ska allt tigas ihjäl.

Jag kan tänka att det är bra för många som skaffat lyxproblem. Men kommer det till annat, eller beteende som man inte ens själv vet varför det är som det är. Då är nog psykodynamisk terapi bättre.

Själv mår jag bäst, och löser problem om någon bara tar på allvar det jag säger. Som om hjätnan får en extra boost av "registrering" eller att någon delar ens tankar.
Det där är faktiskt sant. Varje människa har behov av att bli sedd. När jag läste och man jämförde metoder så menade man att det i första hand inte handlade om medtod utan terapeutens förmåga att känna in klienten och empatisera.
Den senaste terapiformen kallas compassion therapy eller nåt. Vilket alla terapier borde ha naturligt tycker man. De som söker hjälp har ju alla farit illa på något vis och den omgivning de haft har inte räckt till. Möter de så ännu en som inte validerar dem blir det att lägga sten på börda. Traumat cementeras. Om någon ombeds tänka och därmed känna efter, och öppnar sig om det som är svårt. Och får höra jaja det där tar vi inte här, så är det ytterligare en kränkning
Citera
2018-10-08, 04:03
  #46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jag fick hela 12 sessioner på mig att bli av med svår OCD! Tack SLL!
Hur tycker du att du blev bemött?
Citera
2020-07-15, 22:55
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Kbt är bra skit.

Egentligen är det ju bara att göra sin egen kbt. Pressa sig ur sin bekvämlighetszon i små steg varje dag.

Kanske klarar man egen kbt. Men det handlar om nån form av resultat, vilket kan komma både från mediciner eller t.e.x. kbt. Du måste förändra ditt tänkande och jag hade rekommenderat professionell kbt any day. Du måste hitta nyckeln i ditt tänkande för att göra problemlösningen. Vissa kan hitta den INSIKTEN själva, eller med hjälp.

Ibland kan det vara en jättesimpel grej som man grubblat över länge, ibland kräver det hårt arbete det är så olika beroende på saken
__________________
Senast redigerad av atriumgarden 2020-07-15 kl. 23:17.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback