Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 20:46
  #1
Medlem
Jag och flera kollegor byter då och då uppdragsgivare. Vi känner varandra väl och vi vet att vi är goda människor allihopa.

Vi har märkt av att vissa uppdragsgivare väljer ut en del som de gillar och beter sig som ett svin mot andra. Dvs, är varm, humoristisk och förstående med vissa men är kall och oförlåtande mot andra och gärna ger dem oförtjänt skit för att hans kaffe var kallt eller något.

Det är ofta ganska slumpmässiga attribut som avgör när det händer, men etnicitet har nog varit det vanligaste. Bland yngre människor handlar det nästan aldrig om etnicitet, de verkar inte bry sig. Men gubbar och etnicitet verkar vara en grej. Rasistiska surgubbar helt enkelt.

Vi har en iranie och arab i gruppen, vältaliga med perfekt svenska och uppvuxna här. Kompetenta ingenjörer fullt ut. Jag har sett dem få utstå mer sociala motgångar än vad jag själv har (etnisk svensk). Jag har också sett det omvända när vi har att göra med äldre företagare av invandrartyp. Jag säger inte att sådant här är vanligt men det förekommer.

Etnicitet är bara ett exempel på favoritism som är lätt att förstå, vi behöver inte fastna i just det exemplet.

Vad tänker ni kring att många bemöts av obalanserade sociala förutsättningar på en arbetsplats som beror på favoritism och anti-favoritism som beror på yttre attribut och liknande?
Citera
2018-05-10, 22:08
  #2
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltachips
Vad tänker ni kring att många bemöts av obalanserade sociala förutsättningar på en arbetsplats som beror på favoritism och anti-favoritism som beror på yttre attribut och liknande?

Den som inte försöker så djäkla hårt utan bara är en charmig snubbe blir ofta favoriten framför andra och kan gå långt, är min erfarenhet. Det är dock ett vågspel, det ska vara ett naturligt och inte flamsigt beteende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback