Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 23:54
  #13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad är definitionen på vanlig hårdvara och vanliga program?
Ungefär din dator och apparna i din telefon.
Citera
2018-05-11, 00:00
  #14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ungefär din dator och apparna i din telefon.

Så vad är ovanliga program och ovanlig programvara då?

Är det typ Nvidia Grafikkort och Microsoft SQL server?

Motiveringen är då?
Citera
2018-05-11, 00:05
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så vad är ovanliga program och ovanlig programvara då?

Är det typ Nvidia Grafikkort och Microsoft SQL server?

Motiveringen är då?
Styrsystem i kärnkraft kanske? Har för mig att någon gammal javalicens informerade om det dumma i att styra kärnkraftverk med java.
Och en hel hög med flygsystem, vapensystem, kommunikationssystem... Alltså saker som aldrig får strula.
Citera
2018-05-11, 00:09
  #16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Styrsystem i kärnkraft kanske? Har för mig att någon gammal javalicens informerade om det dumma i att styra kärnkraftverk med java.
Och en hel hög med flygsystem, vapensystem, kommunikationssystem... Alltså saker som aldrig får strula.

Men då är C++ det värsta man kan använda och Java det bästa man kan använda om man vill fokusera på säkerhet.

Java är ett av de robusta språk som finns och det är inte C++. Trodde detta var känt.

Det enda jag har hört att C++ används till och det är för spelindustrin, där man kräver enorm snabbhet + enkel objektorientering för att projekten är tidsbegränsade, till skillnad från Linuxkärnan som är skriven i C.
Citera
2018-05-11, 00:11
  #17
Medlem
Mysquos avatar
Varje språk har sina fördelar och brister. Typ VHDL för att göra hårdvaran, C för att kommunicera med hårdvaran och Java för att ge det ett grafiskt användargränssnitt.
Sedan finns det tusentals med scriptspråk för att bunta ihop saker eller göra en snabb prototyp av något.

Jag har inte gjort så värst mycket hårdvarunära programmering i Java, men bland annat är just USB stödet lite rörigt.
Citera
2018-05-11, 00:20
  #18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men då är C++ det värsta man kan använda och Java det bästa man kan använda om man vill fokusera på säkerhet.

Java är ett av de robusta språk som finns och det är inte C++. Trodde detta var känt.

Det enda jag har hört att C++ används till och det är för spelindustrin, där man kräver enorm snabbhet + enkel objektorientering för att projekten är tidsbegränsade, till skillnad från Linuxkärnan som är skriven i C.
Java har (gott om) sidoeffekter, vilket inte direkt gör det lättare att bevisa funktionalitet.
Citera
2018-05-11, 00:24
  #19
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Styrsystem i kärnkraft kanske? Har för mig att någon gammal javalicens informerade om det dumma i att styra kärnkraftverk med java.
Och en hel hög med flygsystem, vapensystem, kommunikationssystem... Alltså saker som aldrig får strula.
Sådana system kör ofta mainframe eller AS/400. Skrivna i COBOL, PL/I och andra programspråk från forntiden. Gamla härken till system och som kommer fortsätta köra sina samhällskritiska system långt efter vi begravt Java, C# och C++.

Det är nog inte många system som skulle kunna ha ihjäl människor som är skrivna i Java, C# eller C++.

Skrattar fortfarande åt galningarna som outsourcade ett gammalt mainframesystem skrivet i COBOL till Indien. Vi snackar alltså om ett mycket stort COBOL program skrivet med all källkod på svenska. Kan man inte svenska är källkoden obegriplig. :-)
Citera
2018-05-11, 00:29
  #20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Men åter till frågan. Alltid kul att diskutera programmeringsspråk vs programmeringsspråk.

Kan jag använda mig av Java för att skriva mjukvara för vissa t.ex. USB enheter? Målet är att kommunicera med enheterna.
Citera
2018-05-11, 00:36
  #21
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men åter till frågan. Alltid kul att diskutera programmeringsspråk vs programmeringsspråk.

Kan jag använda mig av Java för att skriva mjukvara för vissa t.ex. USB enheter? Målet är att kommunicera med enheterna.

Ja, det går, men det är lite omständigt, och man kan behöva pilla en del om man inte vill köra sitt program som root/administrator.
http://usb4java.org/

Det är lite enklare om USB enheten man vill prata med dyker upp som en serieport.
Citera
2018-05-11, 09:09
  #22
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men åter till frågan. Alltid kul att diskutera programmeringsspråk vs programmeringsspråk.

Kan jag använda mig av Java för att skriva mjukvara för vissa t.ex. USB enheter? Målet är att kommunicera med enheterna.
Varför uppfinna hjulet igen?

http://usb4java.org/ verkar ju kunna göra precis det du är ute efter i detta fall? Har inte provat själv och har ingen egen erfarenhet alls av sådana här tricks, men tydligen har nån tänkt samma sak som du

Edit: Nån var visst före.
Citera
2018-05-11, 10:14
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hej!

C och C++ är kända för att enkelt kunna tala med hårdvara. Men kan man inte göra samma sak i Java, trots att java körs på en virituell maskin?

Citera för svar!

Ja, t.ex. med JNI.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback