Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 19:19
  #1
Medlem
Tjena, tänkte skriva av mig lite och kanske få några tipps eller lite hopp.... jag har varit tramadoltorsk dom senaste 6 åren, förutom dom 3 senaste månaderna då jag gick över till oxycontin istället innan jag tvinga in mig själv på avgifting på beroendecentrum. På tramadolen låg jag på 800-1000mg om dagen och sen senaste månaderna när jag gick över till oxyn har jag legat runt 150-200mg om dagen innan jag la in mig. Dom trappa ut mig med ett Temgesic(någon sub variant?) schema på 5 dagar, första dagen fick jag 0,8mg morgon och 0,8 kväll och sen blev det en snabb nedtrappning med 0,8mg morgon - 0,6mg kvällen, dagen efter 0,6mg morgon och 0,4mg kväll i 5 dagar ungefär sen fick jag lämna, kom hem för tre dagar sen, första dagen hade jag ont i kroppen och svettningar, dvs hanterbart. Det har blivit bättre sen dess med det men jag har INGEN energi överhuvudtaget och har ständig ångest, jag blir helt andfådd av att gå från sängen till toan. Kroppen känns bra förutom att jag är så energilös, inga kallsvettningar. Förr i tiden älskade jag att kolla på fotboll, idag klarar jag inte av att kolla 5 minuter på fotboll då det inte ger mig någonting längre. Har ingen livslust överhuvudtaget.

Det jag undrar är om någon med liknande erfarenhet kan ge mig lite hopp om livet?

När får jag livslusten och energin tillbaka?
Skulle det hjälpa om jag tar några öl då och då eller skulle det förvärra återhämtningen?

Ber om ursäkt för ev. stavfel.

Tack på förhand.
Citera
2018-05-10, 19:30
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Jodå, jag kan ge dig hopp om livet. Opiater programmerar om hjärnan så in i helvete. Du har tagit rejäla doser under rätt så lång tid, så återhämtningen kan ta tid. Månader snarare än veckor. Så är det ju den aspekten att alla är olika. Om du tycker att energilösheten är för jävla jobbig och tar för lång tid så är Subutex ett alternativ. Kan berätta mer om det om du skulle överväga det alternativet. Hur har du det med suget till opiater nu efter den här tiden?
Citera
2018-05-10, 19:59
  #3
Medlem
Energilösheten är ett helvete just nu, skulle aldrig klara av att jobba såhär. Angående Subutex så får du jätte gärna berätta mer. Suget efter opiater är nästan det enda jag tänker på just nu....
Citera
2018-05-10, 20:40
  #4
Medlem
Du borde återhämta dig efter ett tag. Det tar ett tag för att receptorer ska få sin uppreglering efter missbruk. Oavsett hur kämpigt det är nu så ska det bli bättre med tiden

Du borde inte ta några opiater alls, de kommer bara ta längre tid att återhämta sig. Börja träna är mitt tips
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2018-05-10 kl. 20:44.
Citera
2018-05-10, 22:24
  #5
Medlem
Sigstens avatar
Har inga erfarenheter av opiater men skulle kanske lite cannabis hjälpa att slippa suget? Jag menar att om du använder stora mängder cannabis nu när du är på avtändning från opiaterna så kanske det skulle underlätta. Att sedan sluta med cannabis, om du vill, är otroligt mycket lättare än vad det är med opiaterna.

Använd inte alkohol för att dämpa ditt sug. Blir du i stället beroende av alkohol så är det inte särskilt mycket bättre än opiaterna.
Citera
2018-05-10, 22:56
  #6
Medlem
Ja, om du måste ta något så rök cannabis. Har sett inslag på CNN att många gör så i USA och får livet tillbaka när inget hjälper.
Annars så måste du röra på dig, ut och promenera, spring, gå på gym. Även om det tar emot i början.
Citera
2018-05-10, 23:49
  #7
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonabsolut
Energilösheten är ett helvete just nu, skulle aldrig klara av att jobba såhär. Angående Subutex så får du jätte gärna berätta mer. Suget efter opiater är nästan det enda jag tänker på just nu....

Alla är ju som sagt olika, men för mig var det så efter sista nertrappningskuren och försöket att sluta på egen hand att jag aldrig kände mig bra efter 8 månader. Sömnen, magen energin och känsloavtrubbning. Mer eller mindre en konstant känsla av avtändning. Och inte speciellt roligt att tänka på opiater hela tiden. Ett rejält återfall och då kom en läkare med förslaget om subutex.

Subutex är alltså buprenorfin och är en opioid. Den har alltså samma egenskaper som både tramadol och andra morfinpreparat, men det finns tre speciella skillnader: Det tar bort effekten av alla andra morfinpreparat och det sitter i extremt länge i kroppen. Efter 36 timmar har du halva mängden kvar i dig. Om man får avtändning på subutex så kan inget annat än subutex ta bort det. Andra morfinpreparat har ingen som helst verkan där.
När man har subutex på recept så är dygnsdosen runt 20 mg. Maxdos är 25. Men om du skulle hamna på 18 så behöver du inte vara det minsta orolig att det skulle vara för lite. Det gör med andra ord att om man vill ta något annat än subutex så är det omöjligt på väldigt lång tid.

Första tiden är lite knölig, du får gå till kliniken varje dag där du får ta subutexen hos sköterskan och lämna drogtest. Sen minskar det till en gång i veckan då du får med dig medicinen, sen var 14:e dag. Därefter får du på recept och du får hämta för en månad. Om du ska iväg på semester så får du säga till om det. Om du ska utomlands så får du säga till om intyg så du kan ta med det.
Om du har körkort så ändras inget där. Tidigare fick man inte köra de sex första månaderna, men så är det inte längre. Första tiden tänker man ändå inte ens tanken på att köra bil, det skulle aldrig funka. Men efter någon månad eller två är du inkörd på medicinen så att motorik och reaktionsförmåga funkar som det ska. Eventuella vapenlicenser påverkas inte heller av medicineringen. Innan du börjar får du göra ett besök på soc. Det är för att kliniken ska garanteras betalning. Jobb eller pension så betalar du själv, annars går socialen in ekonomiskt. Om det blir för alltid eller om du nån gång trappar ner även där går inte att säga. Men det är i så fall inget som hälsomässigt blir något aber.
Fråga om du undrar nåt. Tror jag fått med det mesta.
Citera
2018-05-11, 09:06
  #8
Avstängd
link71s avatar
Tramadol e värst när de kommer till användning, några månader men ge inte upp hoppet ! De blir bättre 🙂
Citera
2018-05-11, 10:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Alla är ju som sagt olika, men för mig var det så efter sista nertrappningskuren och försöket att sluta på egen hand att jag aldrig kände mig bra efter 8 månader. Sömnen, magen energin och känsloavtrubbning. Mer eller mindre en konstant känsla av avtändning. Och inte speciellt roligt att tänka på opiater hela tiden. Ett rejält återfall och då kom en läkare med förslaget om subutex.

Subutex är alltså buprenorfin och är en opioid. Den har alltså samma egenskaper som både tramadol och andra morfinpreparat, men det finns tre speciella skillnader: Det tar bort effekten av alla andra morfinpreparat och det sitter i extremt länge i kroppen. Efter 36 timmar har du halva mängden kvar i dig. Om man får avtändning på subutex så kan inget annat än subutex ta bort det. Andra morfinpreparat har ingen som helst verkan där.
När man har subutex på recept så är dygnsdosen runt 20 mg. Maxdos är 25. Men om du skulle hamna på 18 så behöver du inte vara det minsta orolig att det skulle vara för lite. Det gör med andra ord att om man vill ta något annat än subutex så är det omöjligt på väldigt lång tid.

Första tiden är lite knölig, du får gå till kliniken varje dag där du får ta subutexen hos sköterskan och lämna drogtest. Sen minskar det till en gång i veckan då du får med dig medicinen, sen var 14:e dag. Därefter får du på recept och du får hämta för en månad. Om du ska iväg på semester så får du säga till om det. Om du ska utomlands så får du säga till om intyg så du kan ta med det.
Om du har körkort så ändras inget där. Tidigare fick man inte köra de sex första månaderna, men så är det inte längre. Första tiden tänker man ändå inte ens tanken på att köra bil, det skulle aldrig funka. Men efter någon månad eller två är du inkörd på medicinen så att motorik och reaktionsförmåga funkar som det ska. Eventuella vapenlicenser påverkas inte heller av medicineringen. Innan du börjar får du göra ett besök på soc. Det är för att kliniken ska garanteras betalning. Jobb eller pension så betalar du själv, annars går socialen in ekonomiskt. Om det blir för alltid eller om du nån gång trappar ner även där går inte att säga. Men det är i så fall inget som hälsomässigt blir något aber.
Fråga om du undrar nåt. Tror jag fått med det mesta.

Tack så mycket för ett grymt utförligt svar! Uppskattas! Ska absolut kika på det om välmåendet vägrar komma tillbaka av sig själv på ett tag, tack.
Citera
2018-05-11, 12:17
  #10
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonabsolut
Tack så mycket för ett grymt utförligt svar! Uppskattas! Ska absolut kika på det om välmåendet vägrar komma tillbaka av sig själv på ett tag, tack.

Varsågod. Opiater är ett sånt jävla elände att vara i så jag är glad om jag kan vara till hjälp där.
Citera
2018-05-11, 13:00
  #11
Medlem
Jag kände precis som du när jag slutade med opiater. Den där orkeslösheten är helt sjuk. Bara att gå till köket blir en utmaning. Livsglädjen är borta och det känns som att den aldrig kommer tillbaks.

Det går över. Och när abstinensen är borta och du börjar få tillbaka dig själv & dina känslor - det är det fetaste ruset som finns!
Citera
2018-05-11, 13:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svitjof
Jag kände precis som du när jag slutade med opiater. Den där orkeslösheten är helt sjuk. Bara att gå till köket blir en utmaning. Livsglädjen är borta och det känns som att den aldrig kommer tillbaks.

Det går över. Och när abstinensen är borta och du börjar få tillbaka dig själv & dina känslor - det är det fetaste ruset som finns!

Tanken av det sista du skrev gjorde mig nästan tårögd.

Hur lång tid tog det för dig att få tillbaka energin och livslusten?
Brukar du någonting annat idag?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback