Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 18:48
  #1
Medlem
Jag kom nyligen hem ifrån Tenerifa, osäker på om detta även gäller spanska fastlandet.

Blev av med min plånbok och förlorade därmed också körkortet och mitt nationella ID kort. Ringde polisen som hänvisade till att besöka närmaste polisstation. De skulle inte komma till mig. Klockan var 03:00 men då jag var någorlunda centralt på playa de las americas och hade min telefon kvar så lyckades jag ta mig till en polisstation där jag dock inte var välkommen. Eftersom jag inte kunde tala spanska så släpptes jag inte in av polismannen utanför.

Jag fick lomma hemåt till hotellet och sova ett par timmar. Dagen därpå så fick jag ett telefonnr av Svenska konsulatet. Det är ett nummer som man som turist ska göra polisanmälan via då man har blivit bestulen. GÖR INTE DET. Särskilt inte om ni har förlorat era ID handlingar.

När jag nu på hemmaplan får min telefonräkning så kostade telefonsamtalen till detta nummer 240 kr. Jag ringde två gånger av den anledningen att "polisen" i andra änden slängde på luren i det första samtalet när jag ifrågasatte varför han skulle veta saker som var helt irrelevanta, tyvärr minns jag inget konkret exempel nu. Jag ska påpeka att jag dock svarade på alla hans frågor även den sista innan han slängde på luren.

Det andra samtalet slutade med att jag insåg att han inte tänkte vara mig behjälplig. Så jag sa att jag besöker stationen istället. Väl på stationen försöker de åter att få mig att ringa det där betalnumret för att anmäla brottet. Men då jag även blev hotad och inte bara bestulen (dock 2 olika tillfällen samma kväll) så kunde jag få anmäla brottet på stationen, jag fick en tid då tolken skulle vara på plats och fick vänta i 2 timmar ungefär. Toalett fanns inte, utan man fick besöka kaféet bredvid.

Underförhöret satt polisen mest och suckade, medans tolken var trevlig. Han stavade min adress fel men brydde sig inte om att ändra det. Nåväl jag hade mina papper och kunde flyga hem genom att visa upp dokumenten ifrån polisen istället för ID.

(Kärringen på Konsulatet är förövrigt otroligt otrevlig och dryg. Svenska ambassaden i Madrid var betydligt bättre och hjälpsamma. Jag hörde av flera turister att folk som arbetar på konsulaten på kanarieöarna tydligen alltid är otroligt lata och otrevliga.)

Så sammanfattning om ni har några frågor, försök ta det via Madrid.
Har ni förlorat pengar men inte några ID handlingar, skit i att anmäla det eftersom det måste tas över telefon på ett otroligt dyrt betalnummer, med en idiot på andra änden.
Har ni förlorat ID handligarna, så ta det dagtid på närmaste polisstation, ta med lite kontanter (om ni har) för att fördriva väntetiden på närmsta kafé. Var ihärdiga och även om ni inte har blivit hotade så måste ni säga det, annars får ni inte anmäla på stationen. Ficktjuveri ska tas över betaltelefon med idioten.

Ang. vädret som alla undrar över. Det var jättefint ca 4 dagar, 1 dag var okej, rejält blåsigt och inte alls kul vid kusten 2 dagar. Playa de las americas alltså.
Citera
2018-05-10, 20:22
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Ja anmäla bör man bara göra om man absolut måste. Alltså om man har blivit av med resedokument eller måste få försäkringspengar. De kommer ju inte hitta dina prylar iallafall.

Att ringa till spanska fasta nummer är jävligt dyrt. Tricket är att använda en betaltelefon på ett internetcafe. Då hade du nog kommit undan med ett par euro, men inte lätt att veta egentligen.

Ja spansk polis är inte särskilt hjälpsamma men vad ska diskuteras egentligen?

Jag har dock blivit av med pass i Spanien och sedan tagit mig till Sverige utan det och anmält det försvunnet direkt där. Visst sa de att jag borde anmält på plats o va lite griniga, men de fixade det åt mig iaf. Hade jag varit ännu klipskare hade jag sagt att passet försvunnit i Sverige, men nåja tog en halvtimme bara.
Citera
2018-05-10, 21:23
  #3
Medlem
megacoolmans avatar
Ja, kvarnarna maler tyvärr sakta i den spanska byråkratin. Tyvärr har du troligen blivit kulturberikad av den tjuvaktiga flyktingströmmen från nordafrika som numera förpestar livet på Teneriffa.
Citera
2018-05-19, 23:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja, kvarnarna maler tyvärr sakta i den spanska byråkratin. Tyvärr har du troligen blivit kulturberikad av den tjuvaktiga flyktingströmmen från nordafrika som numera förpestar livet på Teneriffa.

När det gäller ficktjuvar o.d. är nog rumäner m.fl. därifrån krokarna faktiskt fler.
https://ufile.io/ry3lp
Citera
2018-05-20, 00:17
  #5
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
När det gäller ficktjuvar o.d. är nog rumäner m.fl. därifrån krokarna faktiskt fler.
https://ufile.io/ry3lp

Vad är det för jävla viruslänk? Ja i Spanien är det nog övervägande Z från Rumänien bl a som ligger bakom större delen av stölder och rån.

Mängden Z lär nog vara rätt begränsad på Teneriffa. Såg inte någon då jag var där för 3-4 år sedan iaf.
Citera
2018-05-20, 22:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Vad är det för jävla viruslänk? Ja i Spanien är det nog övervägande Z från Rumänien bl a som ligger bakom större delen av stölder och rån.

Mängden Z lär nog vara rätt begränsad på Teneriffa. Såg inte någon då jag var där för 3-4 år sedan iaf.

Fungerar den här bättre?
https://s7.postimg.cc/7qw9pjqdn/PTDC0026.jpg

Det är en bild från ett snabbköp.
De har helt enkelt fotograferat snattare och dylikt folk och satt upp i butiken.
Citera
2018-05-29, 11:03
  #7
Medlem
nittontrettons avatar
Du kan iallafall glädjas åt att dem inte stal din Flashbackanvändare!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2940927

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback