Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 17:39
  #1
Medlem
Hej,

Bakgrund:
Jobbade på en firma i England, slutade för ett par månader sen och är nu tillbaka Sverige. Har nu blivit förfrågad om jag kunde hjälpa till med ett projekt. Dom vill då att jag ska jobba som en konsult och skicka en faktura på timmarna det kommer ta.

Fråga:
Eftersom detta är en engångsgrej känns det inte nödvändigt att använda ett faktureringsbolag (bolagsbolaget etc.), finns det något annat sätt för mig att lösa detta?

CF
Citera
2018-05-10, 17:41
  #2
Medlem
Jag ser 3 sätt:
1. Faktureringsbolag
2. Eget företag
3. Privat. Överföring till ditt privata bankkonto. Hur du sen redovisar det är upp till dig.
Citera
2018-05-10, 17:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattfish
Hej,

Bakgrund:
Jobbade på en firma i England, slutade för ett par månader sen och är nu tillbaka Sverige. Har nu blivit förfrågad om jag kunde hjälpa till med ett projekt. Dom vill då att jag ska jobba som en konsult och skicka en faktura på timmarna det kommer ta.

Fråga:
Eftersom detta är en engångsgrej känns det inte nödvändigt att använda ett faktureringsbolag (bolagsbolaget etc.), finns det något annat sätt för mig att lösa detta?

CF

För bolaget i UK ska göra rätt för sig gällande skatter behövs en faktura från företag.

Beroende hur mycket pengar handlar om kan du använda 3e part som kan hantera det utanför EU och betala ut till dig utan skatt mot avgift. Notera att du själv är skyldig gällande alla skattlagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback