Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 15:31
  #1
Medlem
Jag är uppvuxen i Trollhättan och bor sedan en tid tillbaka i Göteborg(eller ja, Mölndal). Båda dessa städer har ett stolt industriellt arv från Saab/Nevs och Volvo. Men jag upplever att den industriella bebyggelsen i fabriksområdena inte respekteras. Byggnader, skyltar och andra strukturer i fabriksområden från tidigt 1900-tal kan k-märkas och bevaras. Men bebyggelsen från 1980-2010 skiter man fullständigt i. Men även denna bebyggelse kommer ju en dag bli gammal nog att framkalla nostalgi hos betraktaren. Det som idag anses vara fult och utdaterat kan om några årtionden betraktas på ett helt annat sätt. När Volvo sålde sitt dotterbolag VIT till indiska HCL så sattes de nya HCL-skyltarna rakt över de gamla Volvoskyltarna. Skyltar som prytt fabriksområdet i Torslanda under hela mitt liv. Är det bara jag som tycker att detta är helt idiotiskt? Man raderar ju ett helt avsnitt i den industriella historien!
Citera
2018-05-10, 15:39
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Det som k-märks bör vara 1/100-del av det industriella som klarat sig i ca 100 år från att rivas. Borde det inte vara samma med dessa Volvoskyltar? Alltså rivs det efter några årtionden så är det inte värt att bevara?

Ser det lite som bilar, gamla bilar kommer aldrig försvinna då veteranbilar alltid finns, men inte kan vi spara på massa V70 bar för att dom kommer bli väldigt ovanliga om 100 år. SÅ ser jag på saken.
Citera
2018-05-10, 16:31
  #3
Medlem
Arkitekter och byggföretag kan idag och sannolikt under överskådlig framtid rita och bygga en miljon 70-talslådor i plåt men jag vågar lova att knappt en levande jävel där ute kan uppföra ett bastant och långlivat jugendhus anno 1890. Många av byggmaterielen från ffa 50-, 60- och 70-talet har dessutom en väldigt kort livslängd och kräver ofta dyra och omfattande saneringar för att ha någon form av användning.

Med det sagt tycker även jag att vi bör vara försiktigare med dessa ofta funktionellt utformade byggnader i synnerhet då den moderna arkitekturen mest består av glas och stål som skapar känslan av att staden är död och färglös kuliss.
Citera
2018-05-10, 16:41
  #4
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det som bevaras (och skall bevaras) är det unika eller det som har kulturhistorisktvärde. För att ta göteborgsområdet: kvarnbyn i mölndal (unik teknik), Jonsered (brukssamhälle). Det saknas komponenter för att torslanda fabriken skall vara intressant. Man har ju bara jobbat där sedan åkt hem. Det intressantaste med Torslandafabriken är själva banan (karosseriet, måleriet, monteringen ), hur man försökt implementera sociala/friskvårds initiativ (tandläkare träningsanläggning) Värt att bevara var väl också semesteranläggningarna (antagligen förstörda idag).
Påminner inte så lite om bilarna man byggde där. Volvo 240 serien. Fantastiskt bra bilar på sin tid men inget du vill se på bilträffar (någonsin).
Citera
2018-05-13, 00:19
  #5
Medlem
Du har en poäng men man kan ju inte bevara allt då det skulle bli ett otroligt hinder för en stads utveckling, eller för den delen, för ett företags utveckling, då det kan finnas rivningsbehov för att ge plats åt ny, bättre anpassad bebyggelse. Både Volvo Torslanda och Volvo Lundby har ju utvecklats över tid, mycket har rivits för att ge plats åt nytt, och så lär det fortsätta, samtidigt sparas ju viktiga byggnader, i Lundby finns ju t ex den så kallade "Nordkulan" kvar, dvs BC byggnaden, den första fabriken.

Nu har dom ju planer för området igen...

Citat:
Samrådshandling december 2017

[...]

Planens innebörd och genomförande

Planförslaget består av såväl befintliga byggnader som nytillkommande byggnation av lokaler för kontor, industri, centrumändamål, parkeringshus, hotell och verksamhetsändamål inom området. Målsättningen är att området ska bli en mer integrerad del av staden och öppna up p sig mer mot sin omgivning. Inom delar av området kommer det dock fortsatt att finnas behov av mer slutna och även ytkrävande forsknings - och utvecklingsmiljöer.

Utvecklingen av området ska ske med höga arkitektoniska ambitioner, som ska koppla till den viktiga industrihistoriska tyngden som finns inom området och även koppla till framtida utvecklings - och innovationsplaner som finns för området. Karaktären i området är tänkt att kombinera de befintliga tyngre tegelbyggnaderna med lättare material såsom glas och plåt.

[...]

föreslås Volvo Lundbys högsta bebyggelse, med bebyggelse upp till 30 våningar.

Totalt möjliggörs en bebyggelse om cirka 670 000 kvadratmeter bruttoarea, vilket är mer än en fördubbling mot bruttoarean av befintlig bebyggelse.

Planen föreskriver bevarande av tre byggnader som har industrihistoriskt höga kulturmiljövärden. Befintlig hembygdsgård längs med Prästvägen är i gällande detaljplan planlagd som industri, vilket ändras till centrumändamål i och med aktuell detaljplan.

[...]

Viss industriell bebyggelse kan ju sparas och fungera som ett typexempel från en viss tidsperiod, men man kan och bör inte skydda allt då det skulle vara så begränsande. Samtidigt tycker jag att det är rätt kul och spännande med variation, om vi tar SKF i Gamlestan som exempel, där blandas det ju rätt friskt, huvudkontoret som enligt mig är råfult står ju t ex sida vid sida med fantastiska gamla tegelkåkar.
Citera
2018-05-13, 00:48
  #6
Medlem
Industriell bebyggelse? Låter som stora hallar och liknande. Dessa består ofta av jättehöga tegelväggar och nån inre stålbalksstruktur föreställer jag mej. Kan väl vara svårt att ha kvar såna som museiföremål p.g.a. deras relativa otymplighet även om de k-märks? Om de slår av värmen/strömmen och slutar undehålla dessa byggnader så förfaller de och ruttnar snabbt. Tegelhögarna och stålskelletten blir väl sanitära olägeneheter och farliga lekplatser för barn vilket inte är bra. Och om det är nyare plåtlador så blir det väl ungefär lika illa efter ett tag om de inte används dagligen.

Är bara bra om nån klistrar en ny skylt utanpå den gamla och använder det hela som lagerlokaler eller annat tidsenligt tycker jag. Bättre det än att det ska förfalla i.a.f.

En del av detta kanske kan byggas om till bostäder eller annat? I.a.f. mindre byggnader såsom kontor och kanske gamla panncentraler och liknande som finns runt omkring de större industrihallarna. Marken eller läget kan vara värdefullt ibland, särskilt om det är inne i städerna. Men vet inte i detlj hur det ser ut i alla de orter som nämnts ovan dock.
Citera
2018-06-13, 19:05
  #7
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Lika trött blev jag när Assa-Abloy lät skruva ner den 70 år gamla fyra meter stora Fix-neonskylten i Majorna! Den var en del av Göteborgs kulturarv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback