Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 23:19
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
[...]
Har odlarna tvingats att böja sig för folk som hatar allt starkt ? Samma folk som klagar på stark senap och stark pepparrot ?

Jag anar en komplott här att det sitter motståndare mot het mat och ringer runt och klagar och påverkar marknaden.

[...]
Precis så är det! Vi är några som är hjärtligt trötta på allt tjat om chili de senaste åren. Det är ju fan chili, chili, chili, chili precis överallt. Sånt där äter ni ju bara för att verka tuffa och få kompisar. Enad front mot kapsaicin jobbar dock oförtrutet för en moderat styrka på maten så man slipper svettas när man äter.
Citera
2018-05-10, 23:28
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Precis så är det! Vi är några som är hjärtligt trötta på allt tjat om chili de senaste åren. Det är ju fan chili, chili, chili, chili precis överallt. Sånt där äter ni ju bara för att verka tuffa och få kompisar. Enad front mot kapsaicin jobbar dock oförtrutet för en moderat styrka på maten så man slipper svettas när man äter.

Håller med dig faktiskt en del. Gillade stark chili förr, men idag klarar inte magen det riktigt. -Lagom kul när man sen går på dass några timmar senare och får "eld i baken" också..

Men håller med trådskaparen och flera andra i tråden, nog ska man kunna få reda på om det är mild, medel eller stark åtminstone. Tyvärr klarar magen bara av medel som max numera.

Edit: Får man bara tag i mild eller medelstark chili, kan man ju alltid tillsätta Tabasco eller Louisiana Hot för att få upp styrkan i maträtten. Har chilin puttrat någon timme eller så på spisen, har ju styrkan i Tabascon/Louisiana Hoten "kokat in" i maten så man inte lägger märke till att man fuskat.
(Man kan till och med totalfuska med paprika+tabasco..)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-10 kl. 23:32.
Citera
2018-05-10, 23:45
  #15
Medlem
HugSeals avatar
Det går ju att hitta habanero i var och varannan butik? Och vill man ha torkad så finns det blandade pulver upp till några hundra tusen scoville åtminstone. Skulle säga att det är helt tärtemot vad du beskriver OP. Det har bara blivit lättare och lättare att hitta saker med någorlunda styra i vanliga matbutiker.

Att "fuska" med tabasco är däremot en väldigt dålig idé då det bara kommer få allting att smaka vinäger.
Citera
2020-10-09, 21:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag har tidigare handlat min chili i butiker som ICA och Willys..
Willys hade röda och gröna i lösvikt och för något år sedan så fanns det lite hetta i dem. Samma med ICA's chili.. Numera är det helt omöjligt att hitta chili med styrka på i Svenska matvarubutiker.

Har odlarna tvingats att böja sig för folk som hatar allt starkt ? Samma folk som klagar på stark senap och stark pepparrot ?

Jag anar en komplott här att det sitter motståndare mot het mat och ringer runt och klagar och påverkar marknaden.

I andra länder så är det tvärt om att man försöker saluföra sin chili som den starkaste på orten..

Och vilka jävla priser sedan.. Köpte 2 ! chili i en förpackning på ICA styrkan var som vanlig röd paprika INGET Kapsaicin alls i dessa (köp dem inte) 27.90 för den förpackningen med 2 frukter.


Skall jag och frun laga ex Bicol Express så kommer vi bli utfattiga..

8st gröna och 12st röda skall det vara i den rätten för 2 personer.
Det blir 279:- för chilin i en enda middag.. det kostar som oxfilé med andra ord.

Det är dags att handlarna anger styrkan i Scoville på alla chilifrukter som säljs så att kunderna kan välja den styrka de skall ha på sin chili. Som det är nu är det helt förkastligt..

När chilin låg i lösvikt så kunde man ta ett smakprov för att avgöra kvalitén på frukterna men nu förpackas det utan att ens ange stark, mild, medel..
Minst en 10 gradig skala borde anges på förpackningarna.

Och NEJ det handlar inte om hur man upplever styrkan som person det finns en internationell skala för chilifrukter mätt i Scoville. Är frukten 100 000 scoville så är den det oavsett hur den som äter den upplever hettan.


Detta är på riktigt hutlöst. Antar att du köpte de färdigföpackade chilifrukterna i ett set om 2. Som du säger, helt utan capsaicin. De kallar dem för "spansk peppar". Inget pepprigt alls. Du kan suga på kärnhuset i timmar utan att framkalla någon annan smak än paprika. Bara lite mindre och sämre.

Jag håller med dig om din komplott. Jag har härlett detta till min förra tjej och hela hennes familj. De var väldigt typisk svensk familj på alla sätt. Söderslang, modern inredning och generöst med öl och sprit när man kom. Ljuvligt. Men tro fan att det blev för starkt om det var för mycket svartpeppar i vissa rätter. Den capsaicinfria chilin skulle noggrant rensas från frön (kärnor?) under kallt vatten för att det ens skulle gå att äta. På semestern i thailand med familjen var varje matbeställning lika besvärlig.
Jag själv älskar stark mat och god chili. Men det är som att de som inte gillar chili, vill gilla chili, men vägrar utsätta sig för stark mat. Således har kontentan blivit att vi numer kan laga recept från linas matkasse som innehåller chili (busigt och lite vilt) - utan att faktiskt drabbas av någon hetta.

- Hör av dig till mig om du vill ha god habanero. Jag har drivit upp flera plantor från frön jag tjackade i Mexiko. Bra tryck utan att ligga för högt på Scovilleskalan. Jag skördar mina gröna, men har några som mognar till röda. Kan skicka dig några sticklingar om du vill köra själv. Lättskött växt och ger mycket frukt. Annars rekommenderar jag fortfarande att dria upp själv. Du kan beställa fröer via nätet. Annars finns ju piripiri i stora påsar på thaibutikerna. Kostar ju typ ett leende och ett ny p i stjärten på kassörskan i jämfört med ICA´s.
Citera
2020-10-10, 02:11
  #17
Avstängd
12hoppihagens avatar
Detta är ett stort problem, ofta är det likvärdigt med vanlig paprika.

Det går att kringgå genom hemodling, chili är väldigt lättodlat, det finns många chilinördar där ute som har säckar med chilifrukt, brukar kunna gå att få tag i en påse om man luskar lite!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback