Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 12:17
  #1
Medlem
Milldues avatar
Jag har tidigare handlat min chili i butiker som ICA och Willys..
Willys hade röda och gröna i lösvikt och för något år sedan så fanns det lite hetta i dem. Samma med ICA's chili.. Numera är det helt omöjligt att hitta chili med styrka på i Svenska matvarubutiker.

Har odlarna tvingats att böja sig för folk som hatar allt starkt ? Samma folk som klagar på stark senap och stark pepparrot ?

Jag anar en komplott här att det sitter motståndare mot het mat och ringer runt och klagar och påverkar marknaden.

I andra länder så är det tvärt om att man försöker saluföra sin chili som den starkaste på orten..

Och vilka jävla priser sedan.. Köpte 2 ! chili i en förpackning på ICA styrkan var som vanlig röd paprika INGET Kapsaicin alls i dessa (köp dem inte) 27.90 för den förpackningen med 2 frukter.


Skall jag och frun laga ex Bicol Express så kommer vi bli utfattiga..

8st gröna och 12st röda skall det vara i den rätten för 2 personer.
Det blir 279:- för chilin i en enda middag.. det kostar som oxfilé med andra ord.

Det är dags att handlarna anger styrkan i Scoville på alla chilifrukter som säljs så att kunderna kan välja den styrka de skall ha på sin chili. Som det är nu är det helt förkastligt..

När chilin låg i lösvikt så kunde man ta ett smakprov för att avgöra kvalitén på frukterna men nu förpackas det utan att ens ange stark, mild, medel..
Minst en 10 gradig skala borde anges på förpackningarna.

Och NEJ det handlar inte om hur man upplever styrkan som person det finns en internationell skala för chilifrukter mätt i Scoville. Är frukten 100 000 scoville så är den det oavsett hur den som äter den upplever hettan.
Citera
2018-05-10, 12:20
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Odla själv. Här kan du köpa plantor där Scovillegraderna är angivna.

http://www.skanskchili.com
Citera
2018-05-10, 12:24
  #3
Medlem
Köp chili i en asiatisk butik då. Där finns starka garanterat.
Citera
2018-05-10, 12:26
  #4
Medlem
Clint Ruins avatar
Du skriver inte var du bor, men här i Stockholmsregionen är det inga problem att hitta chili i lösvikt på både Ica och Willys.

27:90:- för två futtiga chilifrukter låter ju helt sanslöst!

Kolla annars t ex extremefood.se, de har olika färska/torkade/inlagda/pulver med bra tryck i.
Citera
2018-05-10, 13:02
  #5
Medlem
Milldues avatar
Handlar på lite olika ställen i Östergötland/Närke och det tycks vara en trend att förpacka chilifrukter numera istället för att sälja dem i lösvikt.. Såg nu att COOP börjar göra detsamma 17.90 för 2st vilket även det är dyrt.. Frågade personalen vilken styrka det var men det kunde de inte säga.

Så uselt hanterande av detta.. bättre då att det säljs i lösvikt..

Jo jag går hellre till en Asiatbutik och handlar, då man har möjligheten att prova styrkan och att personalen vet lite om hur starkt det är.

Till och med Habaneron i storköpsbutikerna har tappat styrkan och skall man laga mexikanskt så är habaneron en nyckel till de flesta av dess rätter.
Citera
2018-05-10, 15:14
  #6
Avstängd
Jag misstänker att du kan ha en hjärnskada som gör att du inte längre känner styrkan i chilin
Citera
2018-05-10, 15:22
  #7
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag misstänker att du kan ha en hjärnskada som gör att du inte längre känner styrkan i chilin

Jag misstänker att du har fel. Även jag har märkt av att det inte är någon hetta i chili's på dom stora matvarukedjorna. Lagom besvikelse när man köper två jalapenos i förpackning för runt 25 spänn och så smakar dom ungefär som grön paprika.
Dom förpackade chilimixarna brukar i alla fall ha en som är stark (habanero? Lite knubbig och röd).
Vore absolut att föredra med en scoville-märkning.

PS. Har ingen hjärnskada. DS.
Citera
2018-05-10, 15:35
  #8
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag misstänker att du kan ha en hjärnskada som gör att du inte längre känner styrkan i chilin

Nej däremot så reser jag en hel del utomlands och äter i stort sätt stark mat dagligen. S¨å även hemma. Tidigare så har jag och andra noterat detsamma med ex senap där sorter som tidigare varit ordentligt starka bytts ut till väldigt mesiga smaker. Praktexempel på detta är ex Edvins senap och Västerviks senap. För 20 år sedan var dessa två bland det starkaste du kunde hitta i en vanlig butik. Numera är ingen av dem stark utan senapen har helt enkelt blivit sötare och mesigare.

Först misstänkte jag att det kunde bero på missväxt men eftersom styrka lyser med sin frånvaro så har senapsfröet de framställs av bytts ut mot en mildare variant..

Samma sak verkar ha hänt med chilifrukterna, man väljer att sälja en sort som inte har någon styrka alls i sig..förmodligen för att PK folk som inte kan hantera chili vill kunna brilljera med att "jag hade i 4 hela chilifrukter i min mat" och alla suckar av beundran.. Lätt då det inte smakar som det skall.

Fram med ordentliga chilifrukter i handeln och märk dem med scoville skalan så vi vet vad vi köper. De som inte gillar stark chili kan använda paprika istället det är billigare och smakar detsamma som den chili som nu säljs av Willy's Coop och Ica. Rena skräpet enligt min mening.
Citera
2018-05-10, 16:09
  #9
Medlem
Millediablos avatar
Dom säljer skräpchili från Holland som växer i näringslösning och snabbt. Då blir det ingen styrka i varken jalapeñon, habaneron eller den röda/gröna chilin.
Värst är den färdigförpackade vars kilopris ligger över 500kr. Detta är en stor scam av alla stora butikskedjor, jag har påpekat detta men ingen bryr sig då dom själva inte bestämmer vad som finns på hyllorna.

Att köpa chili i asiatbutik är inte samma och föreslås av hjärndöda människor som tror att all chili smakar lika.
Likadant med koriander och mynta mfl, hutlösa kilopriser på ngt som odlas i Sverige.
Citera
2018-05-10, 16:23
  #10
Medlem
Man vänjer sig vid chili. Jag bodde i närheten av en chinatown en gång. Eftersom jag var djävulskt förkyld så bestämde jag mig för att äta superstark mat varje dag. Hade hört att det ansågs nyttigt med szechuanmat för att motverka luftvägsinfektioner. Efter bara några veckor smakade allt mesigt.

Jag har också bjudit thailändskor på svensk mat och de tyckte att vitpeppar var vansinnigt starkt.

Köp habaneros någonstans där man tar kilopris (invandrarbutik), hacka och lägg i frysen på en bricka. Lägg sedan i en burk och du kan använda skedvis. Habaneros är tillförlitliga.
Citera
2018-05-10, 16:29
  #11
Medlem
Mitt Willys säljer även Habanero och Jalapenio som hela färska frukter, bättre till matlagning än chili, som inte går att lita på, enligt mig.
Citera
2018-05-10, 16:30
  #12
Medlem
Foruejsonlys avatar
Har med funderat på varför det inte är någon styrka ibland? Smak som röd paprika! Egentligen skall man reklamera skiten. Köp birds chilli i en thaibutik, svinstark!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback