Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-15, 17:24
  #13
Medlem
Vet inte vad den fläkten är för nåt då jag köpte datorn färdig. Dessutom hittade jag CPU Fan speen lower limit men kan bara välja mellan 0-500 rpm och det gör ingen skillnad. Den jag har nu kan gå minst 800.
__________________
Senast redigerad av M1sdreavus 2018-05-15 kl. 17:39.
Citera
2018-05-15, 21:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Man behöver inte lossa batteriet alls, finns nog en 3 pins CLR_BIOS funktion på moderkortet
bara att flytta en bygel ett snäpp i 3 sekunder så är det klart.

Sedan så har batteriet inte någonting med garantin att göra.

Nja batteriet brukar vara "limmat" som standard så nej självklart behöver man inte rycka hela batteriet. Kanske var jag otydlig.

Och jo, öppnar du en färdig-PC/laptop så bryter du garantin när du öppnar upp den. Då är det breachat direkt.
Citera
2018-05-15, 22:21
  #15
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Garantiförseglingen bryts i samma ögonblick man öppnar burken, så vi får nog snällt fortsätta hjälpa TS på egen hand här.
Det stämmer inte. De är inte så kinkiga angående det, tro mig. Edit: Jag har jobbat i hårdvaru-branschen och jag har anmält flertalet maskiner, där man har brutit "förseglingen" och ingen tillverkare har påpekat det, så länge saker är intakta.
Citera
2018-05-15, 23:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AELGEN
Nja batteriet brukar vara "limmat" som standard så nej självklart behöver man inte rycka hela batteriet. Kanske var jag otydlig.

Och jo, öppnar du en färdig-PC/laptop så bryter du garantin när du öppnar upp den. Då är det breachat direkt.

Nej det är det inte.
I moderna laptops så måste du öppna underifrån för att komma åt en del utav moderkortet för att koppla in bl.a andra hårddiskar, detta bryter inte garantin.
Det finns inte heller någon "Warranty void if seal is broken" vid någon lucka, man får öppna sin dator och t.ex försöka göra rent den själv om man vill - så länge man inte har sönder något samtidigt så är det inga problem med garantin.

Det är däremot skillnad på komponenter, t.ex PSU, GPU, CPU osv. öppnar du dessa så ska garantin försvinna, de flesta utav dessa har "warranty void if...".
Däremot som personen ovan säger, man är inte så kinkiga med det så länge man inte ser någon skada som användaren kan ha gjort.

Kan jämföras med en bil, givetvis får du öppna huven & hålla på där under, givetvis har du kvar din garanti om bilen är ny även om du öppnat där framme.
Citera
2018-05-16, 07:47
  #17
Medlem
Kanske var oklar med det men har inte köpt en färdigbyggd dator utan jag har köpt allt separat och byggt den själv, alltså är det med att garantin bryts när jag öppnar den är ganska orelevant. Dock så har den där lilla plastbiten som satt på fläkten fallit av och vette fan vart den tagit vägen, sparade den men tror katten tog den nånstans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback