Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 09:18
  #1
Medlem
Hej. jag har GTX 1080 och en AOC (Amd skärm.) som är menat för AMD .
på vissa spel får ja fps drops och undrar om det beror på skärmen?

Att ja borde ha en vanlig skärm istället, som passar för alla kort.

Mvh
Citera
2018-05-10, 09:25
  #2
Avstängd
link71s avatar
De har börjat hända mig med! Men har uppgraderat grafikkort och och de mesta utom processorn , de är en i5 2500k, tror den mpst3 bytas ut , den har varit med ett tag hehe
Citera
2018-05-10, 09:33
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Kurisu
undrar om det beror på skärmen?

Nej.
Citera
2018-05-10, 09:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej.

Hej. så det är spelen som är dåligt optimerade?
För vissa spel funkar perfekt
Citera
2018-05-10, 15:13
  #5
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Kurisu
Hej. så det är spelen som är dåligt optimerade?
För vissa spel funkar perfekt
Kan vara allt från himmel och jord. Går verkligen inte att säga med så jävla fattig trådstart.

Nyaste drivrutinerna? Avinstallerat allt bloatware? Ställt in Windows till högprestanda-läge? Vad har du för temps? Hur många gb ram? Utrymme i HDD / SSD kvar? Skärmen kopplad rätt? Upplösning på skärmen? Virus? Resurskrävande AV? Vilka spel? Etc

EDIT: Skärmen kan du utesluta. Den har AMD Freesync vilket är ett chip som samarbetar med AMD-kort i Freesync. Det syncar FPS:en så det ser mer flytande ut, FPS ändras däremot inte (den låses t.om).

Det som du däremot kan få dålig fps av är en skärm med hög upplösning. Om du uppgraderat från en 1080p skärm till en 1440p eller 4k-skärm kommer du få avsevärt sämre prestanda pga de extra pixlarna.
__________________
Senast redigerad av Kyz 2018-05-10 kl. 15:18.
Citera
2018-05-12, 17:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Kan vara allt från himmel och jord. Går verkligen inte att säga med så jävla fattig trådstart.

Nyaste drivrutinerna? Avinstallerat allt bloatware? Ställt in Windows till högprestanda-läge? Vad har du för temps? Hur många gb ram? Utrymme i HDD / SSD kvar? Skärmen kopplad rätt? Upplösning på skärmen? Virus? Resurskrävande AV? Vilka spel? Etc

EDIT: Skärmen kan du utesluta. Den har AMD Freesync vilket är ett chip som samarbetar med AMD-kort i Freesync. Det syncar FPS:en så det ser mer flytande ut, FPS ändras däremot inte (den låses t.om).

Det som du däremot kan få dålig fps av är en skärm med hög upplösning. Om du uppgraderat från en 1080p skärm till en 1440p eller 4k-skärm kommer du få avsevärt sämre prestanda pga de extra pixlarna.

Hej. ja har= Nvidia GTX 1080 8Gbit Armor. 16gb ddr4 ram. i7 8700K.
kör med 1920x1080 resolution. Nyaste drivrutiner till mitt Grafikkort.
Ja har fps drops i Rust. annars funkar t ex Just survive, GTA V och CS GO väldigt bra.
CS Go är uppe på 240-260fps. på bra grafikinställningar.

har en AOC (AMd supported)skärm. 75Hz.

det kan hända ja behöver mer RAM ?? för Rust kräver 16gb ram + att ja har Norton antivirus program.

// kurisu
__________________
Senast redigerad av St-Kurisu 2018-05-12 kl. 17:10.
Citera
2018-05-12, 19:33
  #7
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Kurisu
Hej. ja har= Nvidia GTX 1080 8Gbit Armor. 16gb ddr4 ram. i7 8700K.
kör med 1920x1080 resolution. Nyaste drivrutiner till mitt Grafikkort.
Ja har fps drops i Rust. annars funkar t ex Just survive, GTA V och CS GO väldigt bra.
CS Go är uppe på 240-260fps. på bra grafikinställningar.

har en AOC (AMd supported)skärm. 75Hz.

det kan hända ja behöver mer RAM ?? för Rust kräver 16gb ram + att ja har Norton antivirus program.

// kurisu
Nej, du behöver inte mer av något. Kolla inställningarna i Rust. Har inte spelet men kolla så att screen scale är på 100%, super sampling (om det finns) av, sänk MSAA, stäng av VSYNC, fippla med inställningarna helt enkelt.

Edit: stäng av och avinstallera Norton. Det skyddar jävligt dåligt och drar ner mycket på prestanda. Det är väl sett som ett av de sämsta antiviruset någonsin Windows defender funkar bra men om du laddar ner suspekta filer / håller på med skumma grejor kan jag rekommendera malwarebytes alternativt bitdefender
__________________
Senast redigerad av Kyz 2018-05-12 kl. 19:36.
Citera
2018-05-13, 09:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Nej, du behöver inte mer av något. Kolla inställningarna i Rust. Har inte spelet men kolla så att screen scale är på 100%, super sampling (om det finns) av, sänk MSAA, stäng av VSYNC, fippla med inställningarna helt enkelt.

Edit: stäng av och avinstallera Norton. Det skyddar jävligt dåligt och drar ner mycket på prestanda. Det är väl sett som ett av de sämsta antiviruset någonsin Windows defender funkar bra men om du laddar ner suspekta filer / håller på med skumma grejor kan jag rekommendera malwarebytes alternativt bitdefender

Hej, ska V syncen av för att jag har en AMD skärm?
Citera
2018-05-13, 10:07
  #9
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Kurisu
Hej, ska V syncen av för att jag har en AMD skärm?
VSYNC överlag gör så att du får inputlagg och låst fps. Skärm spelar ingen roll
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback