Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 05:13
  #1
Medlem
Jag köpte en Leica M3 för drygt en månad sedan, och fotograferade en rulle när jag var i Belgien för ett par veckor sedan.
Kameran har ju förstås ingen inbyggd ljusmätare, och jag hade ej heller någon extern sådan, så jag använde mig av Sunny 16 regeln.

Igår fick jag hem mina första bilder med kameran, och jag är på det stora hela väldigt nöjd. Några få överexponeringar samt en underexponering, men på det stora hela helt ok bilder.

Åker ikväll till Addis Abeba, och har med mig min Leica. Jag har läst att ljusmätning med Sunny 16 regeln skiljer sig lite beroende på vart i världen man befinner sig, samt vilken höjd man är på.

Addis ligger ju på ca 2300 meters höjd.
Vill ju inte få mina bilder helt förstörda på grund av felmätning

Någon som har någon erfarenhet angående detta?
Citera
2018-05-17, 03:29
  #2
Medlem
Har skickat mina filmer till Odenlab nu.
Fick tillbaka några rullar från min förra resa, då jag fotograferade med en Olympus trip 35. Min första rulle med denna kamera, och flera av bilderna blev väldigt överexponerade.
Vet dock ej om det är kamerans fel eller inte.

Får testa kameran här hemma och se hur den fungerar.
Citera
2018-05-24, 20:37
  #3
Medlem
Idag fick jag bilderna från Odenlab tagna med min Leica.
Dom blev mycket bättre än vad jag trodde dom skulle bli, även om flera foton blev lite överexponerade. Tror ljuset ställde till det en del.

Fantastisk kamera M3:an.
Citera
2018-05-31, 23:44
  #4
Moderator
rotadents avatar
Jag är lite feg och har köpt Leicas original ljusmätare till min M3. Den kostade inte så många spänn på eBay när det begav sig (var nog sex-sju år sen dock) och den fästs på själva kameran. Funkar utan problem. Har även en lös Gossen ljusmätare som är smidig och tillförlitlig.

M3 är en väldigt trevlig kamera att fota med, min är tillverkad 1956 och har fått en del stryk (bucklor och en del skav), men allt är kosmetiskt och den funkar perfekt.
Citera
2018-06-01, 04:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag är lite feg och har köpt Leicas original ljusmätare till min M3. Den kostade inte så många spänn på eBay när det begav sig (var nog sex-sju år sen dock) och den fästs på själva kameran. Funkar utan problem. Har även en lös Gossen ljusmätare som är smidig och tillförlitlig.

M3 är en väldigt trevlig kamera att fota med, min är tillverkad 1956 och har fått en del stryk (bucklor och en del skav), men allt är kosmetiskt och den funkar perfekt.

Kanske blir att skaffa en extern ljusmätare någon dag, men än så länge tycker jag att Sunny 16 fungerar ganska så bra för mig, även om jag förstås har väldigt mycket att lära.
Jag har ju bara tagit sammanlagt fyra rullar med min M3. Älskar kameran. Det är verkligen kvalitet, och det finns endast det mest nödvändiga på kameran.

Köpte min från L-foto i Vansbro.

Kommer nog skaffa en M2 och en M4 inom en relativt snar framtid.
Trevliga kameror att samla på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback