Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 22:55
  #1
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Plockade ihop en dator här.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11521137/

Min budget ligger på strax över 10k. Är det här det bästa jag kan få för pengarna?
Citera
2018-05-09, 23:13
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Du får mer för pengarna om du bara köper komponenterna som behövs för samma summa och har en datortokig kompis som skruvar ihop den åt dig för ett sexpack.

Eller så bankar du ihop den själv med hjälp av internet, när det väl kommer till det praktiska är en dator enklare att bygga än en IKEA-bokhylla.
Citera
2018-05-09, 23:50
  #3
Medlem
smutsomirs avatar
Du har valt en cpu som inte passar till ditt moderkort. Den är dessutom från förra generationen. Köp en i5 8600k istället, den passar det moderkort du valt.
Citera
2018-05-10, 00:40
  #4
Medlem
Om du ska använda datorn till att spela på skulle jag rekommendera ett gtx 1060 med 6gb vram.
Citera
2018-05-10, 08:32
  #5
Avstängd
Kyzs avatar
Varför har du en cpu som inte är kompatibel med moderkortet? Kör på antingen Z270 eller byt prollen till en i7 8600k. Sen har du ett 550w guld nätagg? du klarar dig på ett silver 500w.
Citera
2018-05-10, 09:32
  #6
Medlem
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11521460/

Tog din och gjorde ändringar.
1. Bytte CPU till nyaste generationen av två skäl. Bättre CPU (!) och dessutom passar den moderkortet du valt, vilket den du valde inte gör som tidigare nämnt i tråden.
2. Bytte grafikkort till 6GB-versionen då jag antar att det kommer vara för spel? Du kommer märka enorm skillnad på 3GB och 6GB-versionen.
3. Bytte nätaggregat. 550W Guld är overkill, speciellt när du är på en budget.
4. Bytte RAM-minnen till snäppet billigare pga kampanj

Detta blev en bättre dator för ca en tusenlapp extra.
Den tusenlappen kan du få tillbaka genom att:

1. Köpa delarna från flera olika butiker (kolla prisjakt på varje del)
2. Använda kampanjer/rabattkoder samt fri frakt. T.ex. kan du genom Sweclockers få fri frakt på Inet.
Här är hur du får fri frakt: https://www.inet.se/kampanj/4115/sweclockers-fraktfritt

Vill du köra på lite billigare setup hade jag kört på samma saker fast ändrat moderkort till ett Z270 och processorn till den du valde från början.
Citera
2018-05-10, 15:32
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir
Du har valt en cpu som inte passar till ditt moderkort. Den är dessutom från förra generationen. Köp en i5 8600k istället, den passar det moderkort du valt.
Jag skulle säga i3 8100 eller i5 8400 för en hel del eller lite lägre kostnad eventuellt om det nu är typ likvärdig prestanda man vill ha eller Ryzen 2400G eller 2600X för mindre pengar eller mycket bättre glertrådig prestanda i det senare fallet. Man får byta moderkort då med. Jag skulle nog tagit ett minne med Samsung B die / lite snabbare med om de nu finns i 8 GB kit till ok pris. Kunde ju gått på 16 med men svårt med mängden pengar och 6 GB GTX 1060 kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekror
Om du ska använda datorn till att spela på skulle jag rekommendera ett gtx 1060 med 6gb vram.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Varför har du en cpu som inte är kompatibel med moderkortet? Kör på antingen Z270 eller byt prollen till en i7 8600k. Sen har du ett 550w guld nätagg? du klarar dig på ett silver 500w.
Ja. Oj vad hemskt med 50 watt mer och bättre effektivitet ...
Citera
2018-05-10, 15:38
  #8
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem

Oj vad hemskt med 50 watt mer och bättre effektivitet ...

Med andra ord ingen skillnad. Varför ska man då betala extra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback