Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 22:13
  #1
Medlem
Hej alla glada,

Jag vill starta en youtube kanal och behöver hjälp med inköp av utrustning. Jag vill köpa en kamera som jag kan fota med och spela in videos med. Det ska finnas en mic i kameran så att jag kan vlogga med den under lugnare dagar, på fest/aktiviteter har jag köpt en gopro. Jag vill lägga max 7500 med försäkring i ett år. Vilken kan ni rekommendera? Jag vill verkligen börja direkt men vet inte vilken jag ska välja

All hjälp uppskattas
Citera
2018-05-09, 22:26
  #2
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlygirl
Hej alla glada,

Jag vill starta en youtube kanal och behöver hjälp med inköp av utrustning. Jag vill köpa en kamera som jag kan fota med och spela in videos med. Det ska finnas en mic i kameran så att jag kan vlogga med den under lugnare dagar, på fest/aktiviteter har jag köpt en gopro. Jag vill lägga max 7500 med försäkring i ett år. Vilken kan ni rekommendera? Jag vill verkligen börja direkt men vet inte vilken jag ska välja

All hjälp uppskattas
https://www.youtube.com/results?sear...youtube+videos
Citera
2018-05-09, 22:39
  #3
Medlem
Som sagt söker man på nätet/youtube om bra kamera så kommer det upp alldeles för många alternativ och krångel
Citera
2018-05-09, 23:20
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du inte skriva den här frågan till några youtubers som har kanaler som liknar det du vill göra och fråga dom detta?
Citera
2018-05-10, 11:09
  #5
Medlem
Den inbyggda micen på kameror är alltid kass, köp en mikrofon som kan fästas på kameran. T ex sådan som Røde bland annat säljer.
Typ en sån här https://www.google.se/search?q=röde+...h=743&dpr=2.63

Förresten, förvänta dig inte att folk kommer kolla på din kanal.
Citera
2018-05-10, 11:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du inte skriva den här frågan till några youtubers som har kanaler som liknar det du vill göra och fråga dom detta?

Jo men de flesta har stor youtube vilket innebär att man aldrig får något svar eller att deras utrustning är svindyr
Citera
2018-05-10, 11:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Den inbyggda micen på kameror är alltid kass, köp en mikrofon som kan fästas på kameran. T ex sådan som Røde bland annat säljer.
Typ en sån här https://www.google.se/search?q=röde+...h=743&dpr=2.63

Förresten, förvänta dig inte att folk kommer kolla på din kanal.

Tack för svar, nej jag vill göra det som en kul grej mest
Citera
2018-07-10, 12:32
  #8
Medlem
Hellcats avatar
Har du en hyfsat modern telefon så duger videokvalitén oftast för att dra igång.
Ljudet är enligt mig viktigare, och det finns väl bra budgetval i stil med Zoom H1 och H1n) samt Tascam DR-05 för extern ljudinspelning (typ diktafon). Annars har du ju en uppsjö av sladdmikrofoner att ansluta till din kamera om du vill slippa synkronisera ljudet i efterhand (vilket du behöver med en diktafon)
Citera
2018-07-24, 08:19
  #9
Medlem
Zivanbres avatar
Sony A-6000. Nackdelen är att du inte kan vända skärmen om du vloggar. Men annars är den grym för den prisklassen.

Finns också SONY DSC RX100 IV för tusenlappen dyrare som är lite mer mobil av sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback