Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 21:14
  #1
Medlem
Sweenietods avatar
Hej!
Jag antar att de flesta andra här har varit med, eller känt någon som är med i en LVM utredning?
Nu var det så att jag köpte Tabs som skulle innehålla Oxy, men det visade sig innehålla fentanyl och jag fick problem.
Därmed hamnade jag på sjukan, och sedan tvingad till psykiatrin fastän jag inte ville. Jag hade mixat Oxy eller om det var fentanyl, med benzo och gabapentin, så jag har fått dricka kol och blev inlagd för observation.
På Psyk gjorde läkaren en LVM anmälan.

Lite info om mig: Jag har sedan nära 5 års tid sidomissbrukat, dels skyller jag det på att en tjej varit otrogen samt att jag varit misshandlad i underlivet. Missbruket började inte förrän jag var 35 bast, så ni kan nog räkna ut min ålder.
Jag har varit på 2 Institutioner och inget har hjälpt i längden, utan jag har mått dåligt av institutionerna. På det första kittlade man mig under armarna eller drog mig i mössan etc. På det andra familjehemmet misshandlade de (hon) mig psykiskt för att jag inte ville vara där ( Jag fick t ex höra hur korkad jag var, och jag fick tassa på tå och vara mycket försiktig jämt, med vad jag åt, sen var det ett annat hem som var frikostigt, men där jag inte fick ha vilka kläder jag ville, p.g.a religiösa skäl, men där tog dom bort mig fast jag skulle trivas bättre på det senare än där jag blev psykiskt misshandlad.... ej heller få äta sig mätt och jag hade sådan ångest).

På behandlingshemmet hade de i alla fall personal som kunde förstå en del (typ 2-3 st), och de hade mer resurser. På familjehemmet var det bara uppfostran fastän jag var vuxen. Det brukade vara barn som bodde där.

Jag är inte kriminellt belastad eller begått något våldsamt och människor litar på mig. Det enda jag har ljugit om är missbruket, men det skyller jag lite på mina tidigare behandlingar som gett mig psykisk skada, liksom att missbruket är som en sjukdom och man ljuger om hur man mår psykiskt d v s , visar en falsk fasad.

För att kunna avgifta sig själv krävs psykisk styrka. Tyvärr så utsatte soc-tanten för mig, med det där experimentet med en vuxen på familjehemmet, och väldigt långsam benzo avgiftning och jag kände mig som en bricka i deras spel.

Jag får aldrig eloge från henne... Trots jag kämpar.

Hon ifrågasätter att jag går på dagliga aktiviteter.... Men hallå, det är sådant som gör att man INTE tyr sig till substans (opioid eller benzo) missbruk eller annat, och det är sådant som skulle hjälpa mot isolering.
De som träffar mig tycker inte jag är så påverkad....


Men det är när psyk behandlar mig illa eller när soc inte fattar något, som det lett till överdoser....
Jag är känslig och bräcklig!!

Dessutom får jag inte ta hem en kvinna från tyskland på besök, visserligen tycker hon väldigt bra om mig, men orsaken är att hon har en man... och då bestämmer soc att hon inte skall få komma. En behandling jag har förskriven från en tysk läkare lägger hon sig också i och det är behandling mot en infektion.
Jag skall naturligtvis aldrig få det, hon känner mig inte sedan barnsben och vet inte hur infektionen har drabbat mig.

Men hallå!
Skall jag skriva in mig på en annan adress i annan kommun och landsting?
Då måste jag ju inte samarbeta med henne...?? Då kan hon sitta själv med sin LVM utredning...

Hon kör med mig (möten hit och dit)... Och det bara ökar "mitt sug" (med alla påståenden och förhör) istället för att jag skall ha det lugnt för att minska på suget och trappa ned!

Vad händer med LVM utredning om en person flyttar till en annan kommun och län (på papperet)?

Visst, behandlingshems skulle jag kunna gå med på, men det beror på vilka som är där. Och jag måste ha tillgång till träning och musikinstrument, liksom dator med internet för att se filmer etc som är bra mot abstinens.
Jag skulle t ex under sommaren spela på helgmålsringningarna, och det är sådant jag gör gratis...

Nu har jag boendestöd mm. Men det där med att jag måste träffa henne på Soc , suger verkligen energi, som jag behöver till annat.
Doseringen jag tar är 1 Rivotril (Iktorivil) 2 mg (svart) till kvällen + 1 midazolam 15 mg (svart) + 30 mg Oxy om dagen (svart).
Gabapentin och Stesolid har jag utskrivet, men för nedtrappning.

Nu kan jag göra ett drag, och se till att jag tillhör en annan kommun. Är det ett bra alternativ, eller får jag en massa problem med vården i länet...? Frikortet gäller dock överallt i Sverige.

Ha det bäst ni andra och hoppas ni lyckas bra med rehabiliteringen och att folk förstår! Mår man bra psykiskt så klarar man de flesta hindren. Jag kollar igen imorgon, godnatt men njut av den fina tiden!!!
Hoppas det går bra för er! Tacksam för kommentarer så jag inte gör något förhastat!

Med bästa hälsningar // SweenieT
Citera
2018-05-09, 22:16
  #2
Medlem
Allt jag vet är att du får byta soc tant om hon inte passar dig.
Du kan säga direkt till henne eller så snackar du med personalen i receptionen.
Citera
2018-05-09, 22:20
  #3
Medlem
Tycker nog att du borde gjort nåt förhastat för mycket länge sedan.
Typ helt plötsligt tagit dig ett jobb. Exempelvis.
Citera
2018-05-09, 23:25
  #4
Medlem
gersmans avatar
Du vill bestämma dagordningen själv, eller? Behandling är ingen blandgodispåse där man kan lämna tråkiga godiset på botten och köpa en ny bättre påse.
Ät skit och gå vidare.
Citera
2018-05-10, 08:23
  #5
Medlem
Sweenietods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Allt jag vet är att du får byta soc tant om hon inte passar dig.
Du kan säga direkt till henne eller så snackar du med personalen i receptionen.

Jovisst jag kan kanske byta soc-tant men tror inte de går med på det... Jag vet ej mina rättigheter dock, men om hon skall lägga sig i vilka jag får besök utav, det tycker jag inte hör till hennes jobb om personen är ren.
Det kan ju vara positivt, för jag får inte besök av någon knarkare precis.
Citera
2018-05-10, 08:48
  #6
Medlem
Sweenietods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Tycker nog att du borde gjort nåt förhastat för mycket länge sedan.
Typ helt plötsligt tagit dig ett jobb. Exempelvis.

Jag hade gärna jobbat och tjänat pengar på naturlig väg om jag varit frisk! Tyvärr så är inte det fallet, jag har varit sjuk större delen av mitt liv, sen jag var 19 år, p.g.a läkare har begått misstag i tidigt skede.
Jag tillhör gruppen som lider av svårdiagnostiserade infektioner.
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3939310

Det är inte så lätt att låtsas vara frisk när man är sjuk, jag har provat det ! Man blir illa behandlad psykiskt då.
Gunde Svan tillhörde en sådan grupp, men det var nästan att han inte blev betrodd. Bara privilegierade som får hjälp. Heter man Helle Klein på Aftonbladet så får man 6 veckors behandling, istället för 2 som det står i rekommendationerna mot borrelios.

Sedan så har jag en krossad axel efter ep-anfall!
Jag är dessutom mycket deprimerad, jag har självmordstankar etc, och har lust att skriva ned orsakerna bit för bit. De kommer få sig en rejäl känga om jag begår självmord.

Jag vet att jag har resurser, men många vågar inte släppa in folk i vissa yrkesgrupper. Så får jag hjälp med den biten så , 'ja'.

Jag försöker att kämpa ned suget... Men att skriva på FB hjälper inte med det!
Så LVM är en bra grej alltså? Jag tror det är individuellt! Liksom behandlingshem, dock så tror jag mer på behandlingshem.
Familjehemmet var inget vidare... det är en uppfostringsanstalt och smäll på fingrarna om man gör fel, passar bättre 12 åringar än en 40 åring.
Måste medge att den Kristna familjen som var lite extrem... var bättre! De var mer frikostiga, uppskattade vad jag sade, samt det jag spelade uppskattades. Dock så fick jag inte ta emot akupunktur, eller ha vilka kläder som helst, men jag blev inte psykiskt misshandlad, men det fanns nog en tanke att omvända mig.
Jag kanske skall ta det lugnt tillsvidare, men min samarbetsvilja sjunker för soc-damen.
Det är välkänt att även djur och nobbade banan-flugor gärna missbrukar, t ex alkohol lösningar. Det ligger i evolutionen.

Jag gör så gott jag kan, och jag har kapat ned en del av intaget redan nu. Men aldrig får man något för det, vissa uppskattar mig för andra saker.
Den här soc-tanten suger på mig som en igel, och vill gärna bestämma över mitt liv.
Visst jag kan vara inlåst, men det ökar inte chansen till att jag kommer skaffa in på nytt.... så snart igen! Då har de spenderat 700 tusen i onödan...
Och många på LVM skulle nog behöva ha en bra Psykvård. Det finns ju grundläggande problem som kastas bort. Och att vara tvungen att göra saker man inte vill göra, kan skapa PTSD! Tack Psyk! (Det finns de på psyk som raggat på mig.... och förstört flickvän förhållande, men nog om det)
__________________
Senast redigerad av Sweenietod 2018-05-10 kl. 09:19.
Citera
2018-05-10, 08:56
  #7
Medlem
Sweenietods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Du vill bestämma dagordningen själv, eller? Behandling är ingen blandgodispåse där man kan lämna tråkiga godiset på botten och köpa en ny bättre påse.
Ät skit och gå vidare.
Vadå bestämma dagordningen...?
Jag anser att jag blivit fel behandlad med fam-hem och tagit psykisk skada utav det. Tar jag psykisk skada så tappar jag lusten att leva.
På fam-hemmet sade hon - jo det vore synd om oss om du tog ditt liv för då kan vi inte fortsätta med verksamheten.
Jag skiter i vad andra tycker, jag kan också fara utomlands bra länge. Då andra hjälper mig med försörjningen och jag lär mig ett språk.

Jag försökte ringa Soc-damen efter mötet, men hon gjorde sig oanträffbar. Ditt råd köper inte jag...

Det gäller att hitta intressen som sparkar ut beroendet, men tyvärr är jag för bräcklig. Men visst, jag tycker inte man skall äta sådant som skadar en psykiskt!! Och att jag var en äldre försökskanin på ett familjehem så ja, var det så.

Det var ett oförstående och ett svar med lite saknad av empati ifrån dig!
__________________
Senast redigerad av Sweenietod 2018-05-10 kl. 09:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback