Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-06, 02:23
  #25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Spontant känns detta som en fråga som egentligen är större än bara FB. Jag menar det föds nya hemsidor hela tiden och de dör minst lika fort och med detta dör även länkar. Visst det finns sidor som Waybackmachine som kan spara sidor men detta har sina begränsningar också med vilken typ av sidor som kan speglas.

Jag stör mig på att folk länkar till diverse sociala medier man behöver logga in, tidningar eller andra typer av medier som omfattas av betalväggar. Själv kan jag tycka att det kan anses som reklam att länka till sidor som kräver betalat.

Något som jag stör mig på även är att folka skriver ut URL:er som extremt långa och detta sticker i mina ögon att folk länkar på det här sättet.

Vidare så förstår jag inte folk som länkar till youtube videos och skriver ut exakt tidpunkt där man ska titta istället för att skapa en länk som direkt fixar det där.

Jag kan tycka att det borde finnas någon form av etikett hur man länkar på ett bra sätt som minimerar risken för att länkar dör men också så att man länkar på ett sätt som inte ser för jävligt ut.

Hej!

Jag tror att om det fanns något smidigt sätt / en tjänst på detta forum som möjliggjorde en enkel hantering så skulle det bli mycket lättare att spara bilder mm på t ex BO och MGM så att de går att se även om det är en äldre tråd.

Och förklaringar till vad skriva ut URL ens betyder?

Och alla har inte kunskap om hur man klipper ett Youtube klipp till rätt ställe.

Allt finns inte förklarat på Google så just därför blir det lite störande för de som redan kan dela länkar på ett korrekt sätt.

Jo man kan fråga här på Flashb men det går knappast att fråga efter något man inte ens vet att det finns.

Gillar inte heller artiklar man måste betala för men det är ju tidningens inkomst och nästan alltid finns det någon som citerar så man får ju ändå veta vad det handlade om.

Tror dock inte på en regel för hur man ska länka eller så, då blir inte forumet tillgänglig för alla och mycket annan kunskap skulle gå förlorad.
Citera
2018-09-06, 06:35
  #26
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hej!

Jag tror att om det fanns något smidigt sätt / en tjänst på detta forum som möjliggjorde en enkel hantering så skulle det bli mycket lättare att spara bilder mm på t ex BO och MGM så att de går att se även om det är en äldre tråd.

Och förklaringar till vad skriva ut URL ens betyder?

Och alla har inte kunskap om hur man klipper ett Youtube klipp till rätt ställe.

Allt finns inte förklarat på Google så just därför blir det lite störande för de som redan kan dela länkar på ett korrekt sätt.

Jo man kan fråga här på Flashb men det går knappast att fråga efter något man inte ens vet att det finns.

Gillar inte heller artiklar man måste betala för men det är ju tidningens inkomst och nästan alltid finns det någon som citerar så man får ju ändå veta vad det handlade om.

Tror dock inte på en regel för hur man ska länka eller så, då blir inte forumet tillgänglig för alla och mycket annan kunskap skulle gå förlorad.
Det jag efterfrågar är någon form av etikett som jag nämnde också och inte en regel. Jag skulle se detta på liknande sätt som att användare skriver dåliga rubriker när det kommer till att användare skriver ut hela URL:er.
Citera
2018-09-06, 10:45
  #27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Det jag efterfrågar är någon form av etikett som jag nämnde också och inte en regel. Jag skulle se detta på liknande sätt som att användare skriver dåliga rubriker när det kommer till att användare skriver ut hela URL:er.

Jo det ser alltid trevligt ut om det är cleant.

Fast hur ska det kunna bli det när man inte vet hur man ska göra eller vilka verktyg man ska använda?

Önskar att det fanns någon sådan tjänst här på forumet.
Citera
2018-09-06, 11:02
  #28
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jo det ser alltid trevligt ut om det är cleant.

Fast hur ska det kunna bli det när man inte vet hur man ska göra eller vilka verktyg man ska använda?

Önskar att det fanns någon sådan tjänst här på forumet.
Netiketten är delvis till för den här typen av "problemställningar" sedan finns det guider i forumet hur man använder diverse funktioner.

Det finns även förankrat i Netiketten att FB ställer krav på kvalitet och läsvärde och därav kan jag tycka att det är viktigt att man ställer krav på hur länkning sker. Många trådar som startas idag bygger på att man länkar vidare till olika källor för att bygga upp diskussionsunderlaget om dessa ligger bakom betalväggar, inloggningsväggar eller att länkarna dör inom en snar framtid underminerar det initiala diskussionsunderlaget för framtida användare som vill diskutera vidare.
Citera
2018-09-06, 11:12
  #29
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Netiketten är delvis till för den här typen av "problemställningar" sedan finns det guider i forumet hur man använder diverse funktioner.

Det finns även förankrat i Netiketten att FB ställer krav på kvalitet och läsvärde och därav kan jag tycka att det är viktigt att man ställer krav på hur länkning sker. Många trådar som startas idag bygger på att man länkar vidare till olika källor för att bygga upp diskussionsunderlaget om dessa ligger bakom betalväggar, inloggningsväggar eller att länkarna dör inom en snar framtid underminerar det initiala diskussionsunderlaget för framtida användare som vill diskutera vidare.

Håller med.

Då t ex Faceb tas ner så finns det inte längre någon bild på t ex GM nör man läser en gammal tråd.

Nackdelen med att inte starta en tråd även om länken ligger bakom betalvägg är att nyheten kanske aldrig kommer att komma upp här på Flashb och då finns det ändå inget att diskutera.

Om tråden startas så brukar det lösa sej med informationen.
Citera
2018-09-06, 11:35
  #30
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Håller med.

Då t ex Faceb tas ner så finns det inte längre någon bild på t ex GM nör man läser en gammal tråd.

Nackdelen med att inte starta en tråd även om länken ligger bakom betalvägg är att nyheten kanske aldrig kommer att komma upp här på Flashb och då finns det ändå inget att diskutera.

Om tråden startas så brukar det lösa sej med informationen.
Det finns de användare som har tillgång till sidor bakom betalvägg som länkar till betalväggarna, detta känns som reklam mer eller mindre kan jag tycka och förstår deras inlägg och diskussionsunderlaget blir ytterst litet.

Det jag pratar om handlar inte bara om TS inlägg utan de användare som skriver inlägg också. Om man vill länka till något bör man säkerställa så att man under en längre tid kan få tillgång till det man länkar till. Detta för att skydda så att diskussionen fritt kan fortsätta och att diskussionen inte dör p.g.a döda länkar.
Citera
2018-09-06, 12:46
  #31
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Det finns de användare som har tillgång till sidor bakom betalvägg som länkar till betalväggarna, detta känns som reklam mer eller mindre kan jag tycka och förstår deras inlägg och diskussionsunderlaget blir ytterst litet.

Det jag pratar om handlar inte bara om TS inlägg utan de användare som skriver inlägg också. Om man vill länka till något bör man säkerställa så att man under en längre tid kan få tillgång till det man länkar till. Detta för att skydda så att diskussionen fritt kan fortsätta och att diskussionen inte dör p.g.a döda länkar.

Tror att vi menar/tycker samma sak men "skriver förbi varandra".

Det jag eftersöker är typ ett program som exempelvis "bilddump,imgr och liknande" där innehållet ligger kvar så att man kan se bilder/innehåll för alltid.

Något som vore enkelt om det fanns direkt på forumet.
Citera
2018-09-06, 16:35
  #32
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tror att vi menar/tycker samma sak men "skriver förbi varandra".

Det jag eftersöker är typ ett program som exempelvis "bilddump,imgr och liknande" där innehållet ligger kvar så att man kan se bilder/innehåll för alltid.

Något som vore enkelt om det fanns direkt på forumet.
bilder ligger inte kvar för alltid på den här typen av tjänster som du länkar vidare så är den typen av tjänster begränsade till endast bilder. Detta forumet behandlar delvis bilder men också pdf:er, filmer, olika typer av textfiler, programkod, zip filer etc. Så att ha ett verktyg som gör detta för forumet är mer eller mindre omöjligt speciellt på tjänster där man grattis kan ladda upp saker, då majoriteten av dessa tjänster begränsar dels utrymme men också hur länge filerna ligger uppe.

Jag kan dock tycka att man som användare kan se till att man väljer en form av extern tjänst som möjliggör det för andra användare att komma åt materialet under en längre period utan att man nödvändigtvis är beroende av att man länkar till en artikel från en tidning utan att man lägger upp artikeln externt på en sida som kommer behålla artikeln betydligt längre.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback