Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 00:41
  #181
Medlem
Alltid ogillat tiggande romer mest beroende på deras väldigt konstiga, aggressiva och påhoppande tiggarteknik.

Men förra veckan på perrongen Skanstull i Stockholms tunnelbana satt en äldre kvinna mitt på perrongen och käkade solrosfrön. Det var runt kl 5 och det var mycket folk (rusning). Perrongen var helt nertäckt i skal av solrosfrön som hon glatt spottade ut.

Där förstod jag att dessa romer aldrig kommer vilja bidra med något i Sverige. Dem är endast här för att suga ut landet på pengar.

Jag själv har invandrarbakgrund och tror aldrig jag skulle kunna se någon av mina landsmän tigga. Stoltheten är för stor för det.

Driver egen ingenjörsbyrå förövrigt. Invandrare kan också.
Citera
2018-05-14, 05:40
  #182
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det där har jag också reflekterat över.

Om jag vore så fattig att jag behövde tigga så skulle jag verkligen se till att hålla i slantarna och göra allt för att få i mig nyttig mat billigt.

Men ziggisarna köper färdiga mackor istället för att bre sina egna ungefär som att dom inte har tid att bre smörgås där dom sitter, köper kaffe för minst 20 kr/kopp, läskburkar, etc.

Jag tror folk lurar sig där. Dom är inte fattiga.
Eftersom så många av dom föredrar att sitta och tigga här istället för att vara hemma i Bulgarien eller Rumänien så måste dom ju ha det ganska bra ändå.
Det blir som ett vanligt jobb ungefär.
Många romer röker ju också.
Hur billigt är det med tobak typ.
Citera
2018-05-14, 06:38
  #183
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Red Bull verkar vara en favorit också.



Ziggisen vid min närbutik har en bild på 7 barn (datorutskriven och inplastad givetvis) och påstår att hon tigger för att försörja sina barn. Så fort några dumsvenskar ger pengar springer hon in i butiken och köper ett paket cigaretter...
I min okunnighet, blev jag blev förvånad när du skrev att EU-migranten köpte cigaretter i Sverige. Jag har alltid trott att detta klientel enbart rökte cigaretter, direktimporterade från Rumänien.
Citera
2018-05-14, 11:23
  #184
Medlem
JumpingJacks avatar
Grillad kyckling, fyllda baguetter, cigaretter, skraplotter och berg med Red Bull och cola brukar tiggarna i mina kvarter köpa. Apelsiner verkar populärt också, kassar med apelsiner och ölburkar.
__________________
Senast redigerad av JumpingJack 2018-05-14 kl. 11:25.
Citera
2018-05-14, 15:45
  #185
Medlem
Andersdamaans avatar
Här vid Brommaplan så verkar favoriträtten vara McNuggets. Tiggarna arbetar även under sina lunchraster och gör tiggarräder bland dom andra lunchgästerna.
Citera
2018-05-15, 11:28
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsalt
Påminde mig om bildserien jag fick 2016, när det pågick ett "innovationsprojekt" med "tysta offentliga rum" i Göteborg. Det stod ett fiffigt vindskydd nere vid Älvsnabbens f.d. tilläggsplats Rosenlund där det lagades gryta med hjälp av ett gasolkök. Jag frågade inte efter receptet.

http://www.ipernity.com/doc/873513/album/928686

Glaslabyrinten stängslades sedan för. Nu tror jag den är borttagen.

Gick ganska ofta på ICA Kvantum Sannegården ett tag, samtidigt som det lägrade zigenare mellan Polstjärnegatan och järnvägen. Såg en tiggartanta köpa ett vitkålshuvud och en påse röda paprikor en gång och en gubbe med en jättepåse potatis en annan. Vid Kvillebäckens utlopp i Lundbyhamnen där det levdes lägerliv i form av bilar (som mest kom dit och parkerade över natten) förvarades en rejält stor (och rejält skitig) gjutjärnsstekpanna i underredet av den gamla kranen.

Så bor de på lägerplats lagar de mat över "lägerelden". Är nog också ungefär samma hårdstekta eller allt-i-grytan med Balkankryddning när de bor femton pers i en lägenhet.
Ja påminner mycket om det. Fast de körde över öppen eld istället för gasolkök.
Heller inte frågat om recept, då jag antagit att de bara typ kokar/steker det utan kryddor, men när jag ser din bild antar jag att jag haft fel.
Det är förövrigt ganska schysta köttbitar, oxfilé etc. Om dessa är köpta eller "köpta" tänker jag inte spekulera i.



Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Kognitiv dissonans? Det ordet har du lärt dig här på flashback någon gång det senaste halvåret, erkänn nu.

Du kanske borde uppsöka ett zigenarläger om du nu är så avundsjuk på dofterna. Kanske, men bara kanske, om du plockar deras skräp och avföring får du sitta i zigenarpappans knä som smeker dig på kinden och säger att allt kommer bli bra.

Kanske får du rentav följa med på ett litet äventyr och bo med dom någon månad eller två? Du kommer du inte bara kunna slänga dig med uttrycket kognitiv dissonans utan även få uppleva det på riktigt.

Då jag själv under ett års tid regelbundet stiftat bekantskap med zigenarenklaver på Balkan är jag inte riktigt lika imponerad. Vi kan säga att jag besitter en kognitiv resonans.
Stackare, måste vara jobbigt att hata något så pass att du blir upprörd när någon kommer med något positivt om det.

Ganska säker på jag lärt mig kognitiv dissonans det från någon engelsk sida. Kul att du intresserar dig så mycket av mig, blir nästan lite generad här borta.

Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Hade inte jag förbjudit dig att skriva något mer här förresten?
Kanske. Order från balkanblattar (halvzigenare) går mig förbi.
Citera
2018-05-15, 21:54
  #187
Medlem
apanola IIs avatar
Red Bull, inte att förglömma. Vem har inte behövt den där snabba energikicken då eftermiddagen känns lång? Klart Zigenarna behöver den där extra skjutsen då de sticker fram sina skitiga muggar till hederliga, hårt arbetande vita svenskar så att de ska avstå några av sina hårt beskattade och ihop slitna kronor.
Citera
2018-05-16, 11:28
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag, som till skillnad för dig inte kallar mig för "man", är mest förvånad varför det på Flashback finns intresse för tiggarnas matvanor. Är ni rädda att de dör i förtid pga ohälsosam diet?

Skulle ha skrivit "en" istället. Förlåt !

Vad gäller ohälsosam så kan det inte vara nyttigt att ha näsan på samma nivå som avgasrören,
vilket lätt blir fallet vid en sittande utomhusaktivitet.

Om jag vore tiggare skulle jag äta och dricka billigare än vad de verkar göra. Men de kanske är
tvungna att handla mera för pantkvittona nuförtiden.
Citera
2018-07-07, 12:20
  #189
Avstängd
pelegrins avatar
Godis från behållarna för lösviktsgodis. Från behållaren rakt in i munnen, undantagsvis får någon karamell snurra några varv i näven medan munnen tuggar klart den tidigare laddningen.
Samma gäller nötter som säljs i lösvikt, från behållaren rakt in i munnen.

Givetvis har inte händerna tvättats sedan Hedenhös och givetvis åker näven ofta fram och tillbaka ett flertal gången mellan lösvikts-godiset/nötterna och munnen.
__________________
Senast redigerad av pelegrin 2018-07-07 kl. 12:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback