Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-14, 22:42
  #25
Medlem
Jag undrar lite tvärtom om det finns invandrare som till vardags pratar med brytning, men som om dom anstränger sig faktiskt kan prata klockren svenska. Eller är det för svårt?

Alla kan ju säga: Eta chelé mé treché i veboà.
Citera
2018-10-15, 08:12
  #26
Medlem
Jag hör ingen brytning alls. Däremot har jag lagt märke till en ny satsmelodi hos många svenskar. Och det är när de ska räkna upp någonting. Det kan låta så här: "Jag satte mig i bileeen, med hundeeeen, och åt glass med strösseeeel." Det sättet att prata hörde jag först på 00-talet hos unga invandrarkillar. Nu har det spritt sig till vuxna medelklasspersoner i stortadsområdena.
Citera
2018-10-19, 11:34
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Jag undrar lite tvärtom om det finns invandrare som till vardags pratar med brytning, men som om dom anstränger sig faktiskt kan prata klockren svenska. Eller är det för svårt?

Alla kan ju säga: Eta chelé mé treché i veboà.

Det finns det. Inte många, men ibland så möter jag någon enstaka afrikan och förväntar mig stark brytning, men sedan pratar dom på typ klockren Göteborgska. Det handlar helt om vilka områden man växer upp i, och inte ras eller hudfärg.
Citera
2018-10-22, 16:12
  #28
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
För det första är det bara pinsamma WT som håller på sådär.
För det andra, när människor hakar på andras dialekter så är det inte ett tecken på att söka gemenskap, utan ett svaghetstecken.

Om jag möter någon med en annan dialekt, så brer jag gärna på lite extra med min egen.

Det visar att att man är trygg i sig i själv.
Citera
2018-10-24, 19:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Det finns det. Inte många, men ibland så möter jag någon enstaka afrikan och förväntar mig stark brytning, men sedan pratar dom på typ klockren Göteborgska. Det handlar helt om vilka områden man växer upp i, och inte ras eller hudfärg.
Jo, jag vet att det finns såna som kan. Dom pratar ju ofta så hela tiden i dessa fall.

Vad jag undrar är om du stoppar en random kille från orten och ber honom säga till exempel: vilken utomordentligt trevlig afton vi behagade uppleva igår, på klockren svenska, kan han det då med lite ansträngning. Eller blir det bara Wallah mannen, fett nice det var igår asså?
Citera
2018-10-24, 19:56
  #30
Avstängd
F.Hansens avatar
Jo det är oftast yngre killar som pratar som om de vore efterblivna. Förhoppningsvis en fas de växer ur med tiden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback