Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-10, 09:31
  #13
Medlem
awoke11s avatar
Om man verkligen vill bli något inom programmering så behöver man oftast studera i efterhand på ex. högskola. Har en bekant som gått SALT och enligt henne så är det väldigt basic kunskap du enkelt kan få över nätet, och extremt opedagogiskt. Har även hört från henne att cheferna där är rätt otrevliga människor överlag samt att deras avtal är rätt "scammiga". Jag skulle nog hålla mig undan och sätta mig vid skolbänken.
Citera
2023-02-05, 16:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Min erfarenhet av Salt är att det är ett oseriöst företag som sätter folk på IT-support efter examen. Jag sökte själv utbildningen, aceade testerna och blev uppringd av en rekryterare (som talade svenska medan hela utbildningen och all info är på engelska? Lite konstigt). Denna rekryterare hade en kortare telefonintervju där hon frågade mig vilka erfarenheter jag har av kodning och ja, de vanliga bullshitet en HR människa brukar spy ut sig. Intervjun gick bra och hon bjöd in mig till en gruppintervju.

För att förtydliga till er som inte redan vet, de enda som har gruppintervjuer är oseriösa företag som värdesätter sin tid mer än din.

Iaf, hon skulle återkomma i slutet av veckan (ringde en mån/tis) då jag var en av de första hon kontaktade, och bestämma en tid som fungerade för alla. Jag sa att jag är flexibel och ja, jada jada.

Veckan går och inget samtal kommer. I mitten på nästa vecka får jag ett mail om "Vi haft många sökande och du är tyvärr inte.....". I mitt huvud gör man inte såhär, oavsätt om du hittar bättre kandidater eller inte, du säger inte till någon att de vill träffa dig på en intervju för att sedan meddela via email att de har ångrat sig.



Övrig info till de som vill söka dessa utbildningar så kan jag starkt rekomendera att ha grundläggande koll på programmering. Det är HR tjejer som jobbar där, och även om de inte kan så mycket om programmering måste du kunna visa att du gör det (exempelvis så visste inte hon som ringde mig vad jag menade med att C# är ett mer komplett språk jämförbart med Javascript, eller att Java och Javascript är två olika saker). De söker positiva, extroverta och energiska personer, så ta på dig en mask och spela den personen du behöver spela för att bli antagen.
Blir nekad antagningsplats -> antar att företaget sätter folk på IT support efter examen.
Citera
2023-02-05, 16:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om man verkligen vill bli något inom programmering så behöver man oftast studera i efterhand på ex. högskola. Har en bekant som gått SALT och enligt henne så är det väldigt basic kunskap du enkelt kan få över nätet, och extremt opedagogiskt. Har även hört från henne att cheferna där är rätt otrevliga människor överlag samt att deras avtal är rätt "scammiga". Jag skulle nog hålla mig undan och sätta mig vid skolbänken.
Hur gick det för henne efteråt?
Citera
2023-02-05, 16:26
  #16
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Hur gick det för henne efteråt?

Vet ej, kanske blev IT support eller nått
Citera
2023-02-05, 19:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Blir nekad antagningsplats -> antar att företaget sätter folk på IT support efter examen.

Snarare att de nämnde help-desk som ett exempel där man kan få jobb. Ledsen att jag inte förmedlade allt <3
Citera
2023-02-07, 10:42
  #18
Medlem
Vilket helpdesk eller IT support jobb anställer en konsult för 55000 kr i månaden ex moms i ett år när deras marknadspris är 45000?
Citera
2023-02-07, 15:39
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Vilket helpdesk eller IT support jobb anställer en konsult för 55000 kr i månaden ex moms i ett år när deras marknadspris är 45000?

I dagsläget är ingånglöner runt 35.000. Det är bara erfarna konsulter som kan få 45.000. 55.000 får man efter ca 5 år i yrket om man är duktig, annars ligger man kvar på 45.
Citera
2023-02-07, 15:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I dagsläget är ingånglöner runt 35.000. Det är bara erfarna konsulter som kan få 45.000. 55.000 får man efter ca 5 år i yrket om man är duktig, annars ligger man kvar på 45.
Jag pratar om vad som hamnar på fakturan ex moms. 45000 ex moms motsvarar 30 i lön brutto.

Det hävdas att help desk och IT support skulle vara ett vanligt jobb efter man gått SALTs utbildning. Salt anställer en för 30k i lön vilket motsv ca 45.000 kr som de, såklart, vill göra vinst på.

Jag undrar därför vilket help desk företag som betalar SALT ca 55.000 i månaden ex moms för en vanlig help desk medarbetare som oftast inte ens har en lön över 30k, eller kostnaden av 45000 / mån för help desk företaget.

Vi kan ju fråga Burnpower som enligt egen utsago har just 50.000 brutto i lön, trots att han år 2020 hade varken utbildning eller erfarenhet av IT. Det beror antagligen på samma anledning till att han i oktober bor i en hyresrätt fyra i ”centrala stockholm” för 5500 kr i månaden trots att han två mån tidigare bodde i en köpt lägenhet för kostnader på 10k i månaden. Tröttsamt schizo mytoman-troll. Tacksamt att det tar under 30 sekunder att debunka dem.
__________________
Senast redigerad av Baeddsoffa 2023-02-07 kl. 16:01.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback