Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 15:48
  #1
Medlem
Hej

Har nybörjarkunskaper i JS och grundläggande kunskaper i vb.net, så är inte ett helt hopplöst fall.

Jag vill kunna se scrollbar position i min hemsida. Har en funktion som gör det men jag får den i pixlar, jag vill kunna ha informationen i "vh" visual height.

I css har jag angett saker i vh, vilket jag behöver ha (height: 5vh; ). Då kommer jag behöva ha scroll position i vh också. Ja det är för en menyrad som har fixed position och ska dyka upp först när man har skrollat en bit nedåt.

Här är min kod. Det är en tillfällig sådan för att testa, därför ser den värdelös ut.

Kod:
var eventHandler = function(event) {
	var divElement = document.getElementById('content1item1');
	divElement.innerHTML = 'X=' + window.pageXOffset + 'Y=' + window.pageYOffset;
};

window.addEventListener('scroll',eventHandler,false);

Som jag förstår behöver jag sedan ta pageYOffset och convertera detta till vh på ett manuellt sett, men har väldigt lite insikt i js och vet inte vart jag ska börja. Går det att få hela visuella längden på sidan i pixlar?

Mvh
Citera
2018-05-09, 17:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Hej

Har nybörjarkunskaper i JS och grundläggande kunskaper i vb.net, så är inte ett helt hopplöst fall.

Jag vill kunna se scrollbar position i min hemsida. Har en funktion som gör det men jag får den i pixlar, jag vill kunna ha informationen i "vh" visual height.

I css har jag angett saker i vh, vilket jag behöver ha (height: 5vh; ). Då kommer jag behöva ha scroll position i vh också. Ja det är för en menyrad som har fixed position och ska dyka upp först när man har skrollat en bit nedåt.

Här är min kod. Det är en tillfällig sådan för att testa, därför ser den värdelös ut.

Kod:
var eventHandler = function(event) {
	var divElement = document.getElementById('content1item1');
	divElement.innerHTML = 'X=' + window.pageXOffset + 'Y=' + window.pageYOffset;
};

window.addEventListener('scroll',eventHandler,false);

Som jag förstår behöver jag sedan ta pageYOffset och convertera detta till vh på ett manuellt sett, men har väldigt lite insikt i js och vet inte vart jag ska börja. Går det att få hela visuella längden på sidan i pixlar?

Mvh

Om jag inte tänker helt fel så borde detta ge Y-offset i vh:

Kod:
window.pageYOffset * (100 / window.innerHeight )
Citera
2018-05-09, 20:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Om jag inte tänker helt fel så borde detta ge Y-offset i vh:

Kod:
window.pageYOffset * (100 / window.innerHeight )
Tack så mycket, det fungerar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback