Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 15:36
  #1
Medlem
Hupats avatar
Har just funnit tillbaka till mitt intresse cykling efter några års uppbehåll. Har kört runt på min gamla mtb men har nu valt att börja köra lite mer seriösare, längre sträckor på asfalterade vägar / grusvägar / all möjlig terräng, vilket gör att min mtb inte är 100% optimal. Det jag söker är en cykel som det går att cykla med på all terräng, främst asfalterade vägar men också på eventuell grusväg/skogsväg. Först var tanken en hybrid, men efter att ha läst runt på olika forum så verkar folk föredra en cx, och/eller gravel? Vad är den primära skillnaden? Några tips på bra, relativt billiga (tänk fattig student. Kan lägga ut runt 7000-10000 för cykeln, som max.) Cyklar?
Extra fråga: är kläder speciellt anpassade för just cykling något jag bör handla in, eller är detta endast för proffsen? Mvh nybörjarcyklist med rövont.
Citera
2018-05-09, 23:03
  #2
Medlem
Vad är problemet med MTB? Om man vill cykla i all möjlig teräng så borde väl MTB vara lämplig. Och använder man halvslickprofil på däcken borde de inte rulla tillräckligt bra på asfalt då?

Att man som nybörjare får ont i baken, eller om man får det efter en längre tur kan beror på att man är otränad eller trött i benen och därför lägger för mycket tyngd på sadeln.

Cykelkläder tycker jag inte är bara för elitcyklister. Speciellt vid kontaktpunkterna mellan cykel och kroppen gör de nytta tycker jag. Tänker speciellt på händer och bak, d.v.s vadderade cykelhandskar och cykelunderkläder eller cykelbyxor. Fötterna har förstås också kontakt med cykeln men jag är inte så förtjust i att skorna sitter fast i pedalerna. Jag vet att det finns cykelskor för plattformspedaler också men det är inget jag provat. Sportglasögon som bara har båge i överkanten är ju bra också men de är inte anpassade för just cykling.
Citera
2018-05-18, 13:33
  #3
Medlem
Kloroforms avatar
Skaffa dig en All-City Nature Boy eller en Kona Unit. Båda är sköna som fan att köra överallt med. Riktiga män kör oväxlat och vägrar lycra!
Citera
2018-05-24, 07:44
  #4
Medlem
Som medelålders gubbe (uan lycra) är mitt råd att bockstyre är snällare mot ryggen vid långa sträckor. Bl a för att man mer kan byta position. Sitta på en hybrid med rakt styre ett par mil blir rätt styggt.

Köp en cx.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback