Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 13:44
  #1
Medlem
Farmakologis avatar
Hallå

Så var och handlade en ny displayport kabel idag för jag trodde det var fel på min tidigare då den bara ger svart bild men nu är det exakt samma med den nya.

Det ända som händer är att skärmen blinkar att den är i vänteläge.

Någon som vet vad som står på? Är det fel på skärmen eller grafikkortet, för det fungerar via DVI kabeln att få bild... ?

Tack på förhand!
Citera
2018-05-09, 13:50
  #2
Medlem
Cabenstones avatar
Skulle nog manuellt försöka få skärmen att kolla just den porten efter en signal.
Citera
2018-05-09, 15:39
  #3
Medlem
Farmakologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Skulle nog manuellt försöka få skärmen att kolla just den porten efter en signal.

Jag har provat att välja Automatiskt och även välja direkt Displayport men samma sak.
Citera
2018-05-09, 16:45
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Någon som vet vad som står på?
Kan vara svårt när all teknisk data på utrustningen saknas.

Ta reda på fabrikat och modell på monitorn, fabrikat och modell på grafikkort/gpu, sedan vilken sorts dp-kabel som används, om den har rätt klassning (t.ex 1.1, 1.2 osv) och hur lång den är. Förutom allt det, ta reda på vilket operativ som används och kolla upp att korrekt drivrutin är installerad.
När du kommit så långt, kika i https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort så kanske du hittar nån orsak till varför det inte funkar.
Citera
2018-05-10, 14:19
  #5
Medlem
Farmakologis avatar
Förlåt,
Dell U2311H (skärm)
AMD Radeon 7850 (GPU)
Deltaco 2m 20pin Displayport (Kabel)

Drivrutiner är updaterade från AMD, allt up to date.

Men får ingen bild i bios heller så... :/


Har provat grundinställa skärmen, plugga in o plugga ur ström till skärmen, pluggat in kablar så hårt jag vågar etc.
Citera
2018-05-11, 05:43
  #6
Medlem
Har det funkat förut via DP?
Får du nån bild via DP om du går in i bios?

Testa att bara ha 1 skärm kopplad när du går in i bios. Se till att alla andra kablar/adaptrar tas bort helt från datorn. Det har hänt att bilden skickats via den andra trots att andra änden av kabeln/adaptern inte ens var kopplad.

Jag antar att du satt in DP kabeln i grafikkortet. Några hade satt in kabeln i moderkortet istället.
Citera
2018-05-15, 10:22
  #7
Medlem
https://www.sweclockers.com/forum/tr...-kan-skada-gpu

Hittade detta, det kanske är ett långskott.. Jag har hört många som haft problem med DP, skitskumt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback