Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 09:48
  #1
Medlem
Har fått uppkörningstid i Juli i Örebro pga att det inte finns förrän sent i höst på min ort.

Har knappt varit i Örebro innan och tänkte åka dit och övningsköra någon helg innan.
Vad bör man tänka på för "fällor" som finns i den stan

Finns säkert någon inspektör (eller vad de kallar sig) som är extra jävlig, men det skiter jag i. Det är säkert beroende på dagshumör
Citera
2018-05-09, 09:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonntii
Har fått uppkörningstid i Juli i Örebro pga att det inte finns förrän sent i höst på min ort.

Har knappt varit i Örebro innan och tänkte åka dit och övningsköra någon helg innan.
Vad bör man tänka på för "fällor" som finns i den stan

Finns säkert någon inspektör (eller vad de kallar sig) som är extra jävlig, men det skiter jag i. Det är säkert beroende på dagshumör

Det finns inga fällor i någon stad kan man köra bil så kan man annars så ska man inte ha körkort.

Edit: Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Xuno 2018-05-09 kl. 10:26.
Citera
2018-05-09, 10:23
  #3
Medlem
spyhinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonntii
Har fått uppkörningstid i Juli i Örebro pga att det inte finns förrän sent i höst på min ort.

Har knappt varit i Örebro innan och tänkte åka dit och övningsköra någon helg innan.
Vad bör man tänka på för "fällor" som finns i den stan

Finns säkert någon inspektör (eller vad de kallar sig) som är extra jävlig, men det skiter jag i. Det är säkert beroende på dagshumör

Well, tror inte det skulle vara så bra om du höjde högerarmen i fel hälsning åt folk om du kör i området Vivalla. Annars är det nog rätt lugnt.
Citera
2018-05-09, 10:48
  #4
Medlem
Dr_Dollars avatar
Mitt tips är att vara uppmärksam, men framför allt lyssna noga på vad instruktören kommer att säga till dig.
Dom blå skyltarna är också en bra vägledning för dig när han till höger om dig säger:
- Följ E4 mot *******

Titta noga i backspeglar, över axel, blinka i tid, kör mjukt...men inte för defensivt.


Lycka till!
Citera
2018-06-20, 08:48
  #5
Medlem
Örebroare kan inte köra rondell. Det är standard med vänstersväng från högerfil (ja jag vet att det är tillåtet, men det är fan så korkat). Så håll riktigt bra koll över axeln om du ligger i innerfil i rondell och ska ut. Varning för södra infartsleden - motorvägsstandard, men 50 km/h, alla är fartblinda där och hastigheten är snarare 80. Men som redan sagts... hastigheten står ju på skyltarna.
Citera
2018-06-20, 09:31
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Örebroare kan inte köra rondell. Det är standard med vänstersväng från högerfil (ja jag vet att det är tillåtet, men det är fan så korkat). Så håll riktigt bra koll över axeln om du ligger i innerfil i rondell och ska ut. Varning för södra infartsleden - motorvägsstandard, men 50 km/h, alla är fartblinda där och hastigheten är snarare 80. Men som redan sagts... hastigheten står ju på skyltarna.
Korkat o korkat? Jag ser inte det som ett problem så länge man håller uppsikt. Något man då alltid ska göra i trafiken samt att det där knappast är ett lokalt rondellfenomen.
Ville mest vara lite duktig här😉

Men Örebro är en stad jag ofta kör i o jag säger som min svåger som bor där o är uppvuxen i regionen.
Örebroare kan inte köra bil. Inte nog med det så verkar de ha en viss dödslängtan vilket är lätt att förstå om man tillbringat en dag där.

Men ett tips, baserat på att jag varit handledare till fler personer, boende i närområdet till en liknande stad. Jag själv tog mitt körkort i den staden o bilskolan nötte mycket av övningarna på uppkörningarnas rutter. Där lärde jag mig både staden samt mycket av statstrafikens fällor. Något jag tog med mig när jag tränade andra.
Inget förbjuder dig att ta några lektioner på en körskola i just Örebro. Läraren kommer garanterat att hjälpa dig om du ber om det o bara visar att du kan köra bil.

Edit. Såg nu att tråden inte var dagsfärsk. Men det är ändå tid kvar så rådet får stå kvar. Lycka till
Citera
2018-06-23, 05:45
  #7
Medlem
Jag hade uppkörning I örebro och kan vägleda dig lite.

Exempelvis sa han: Kör rakt fram såvida jag inte säger något annat. Såklart åkte jag emot enkelriktat men jag hann se skylten och klara mig & körde till vänster. Hursomhelst är det viktigt att hålla bra uppsikt för detta händer, och inte lita på vad dem säger för 5 öre.

De flesta fällor åker du på vid stadskörning så lägg mest fokus där så du inte gör bort dig. Det finns mycket fällor och det är svårt att kunna allt så det är främst viktigast att du kan köra säkert, ta inga dumma beslut och våga när du exempelvis skall göra en omkörning att back undan ifall du får en positiv riskbedömning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback