Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 08:07
  #1
Medlem
Hej,

Min gamla mor skall sälja sin sommarstuga - Går det att minimera ev vinstskatt genom att jag (100% utlandsboende sedan 15 år) köper den för ett lägre värde eller får den i gåva och sedan säljer jag den? Har ett bolag i HK som också kan köpa den om de skulle hjälpa? Finns det något sätt att ordna detta på ett bra sätt för att minimera vinstskatten?
Citera
2018-05-09, 08:47
  #2
Medlem
Steg ett är väll att du köper den för så mycket som möjligt utan att din mor får någon vinst.
Dvs inköpspris + avdrag för värde höjande åtgärder.

Sedan tillkommer kostnader som lagfarter mm, räkna att det kostar några tusen.

Steg 2: du säljer via ditt bolag. Saknar kunskap men tror att du åker på att skatta i Sverige.
Här finns lite att läsa: https://www.skatter.se/index.php?q=node/270



Om det inte är en rejäl vinst på försäljningen så är det risk att kringkostnader äter upp fördelarna.
Citera
2018-05-09, 09:18
  #3
Moderator
Elrosss avatar
Kan du inte med dina kontakter/bolag hjälpa henne att sälja lägenheten och eventuellt ta lite av vinsten, är det viktiga att du och inte din mor ska få pengarna?
Citera
2018-05-09, 09:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Kan du inte med dina kontakter/bolag hjälpa henne att sälja lägenheten och eventuellt ta lite av vinsten, är det viktiga att du och inte din mor ska få pengarna?

Jo, det är det som är hela iden, men problemet är att jag inte är uppdaterad på det Svenska skattesystemet, därav min post här i hopp om tips.

Min mor skall såklart ha alla pengarna :-)
Citera
2018-05-09, 09:55
  #5
Moderator
Elrosss avatar
Här kan du läsa lite från lawline så kanske du får lite tips.

https://lawline.se/answers/overlatel...till-underpris

De tar upp lite kort om hur man på olika sätt kan ta över en stuga eller lägenhet (hittade bara från 2016).

Antingen kan du köpa till lägre pris än marknadsvärdet (du får köpa/sälja det så), dock räknas det som en gåva och kan beskattas så också.

Ges det som en gåva verkar man bli beskattad dels på gåvan när du säljer den samt på värdeökningen so skett sedan du övertagit lägenheten.
https://lagen.nu/1999:1229#K44P21

Du kan även ta det som förskott på arvet
https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1


Tyvärr inte helt uppdaterad länk, du kan alltid ta kontakt eller skriva till lawline, de kan säkert peka dig i rätt riktning om de som sitter och svarar inte kan området.
Citera
2018-05-09, 14:24
  #6
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Ge den som ett gåva/sälj för 1 kr till ett utländskt bolag som inte har någon koppling till Sverige. I ditt fall ditt bolag i Hong Kong.

Slipper du SKV.
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-05-09 kl. 14:50.
Citera
2018-05-10, 20:51
  #7
Medlem
Försäljning av fast egendom i Sverige beskattas alltid i Sverige. Oavsett om ägaren är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige. Jag känner inte till något skatteavtal där Sverige avsagt sig beskattningsrätten på fast egendom i Sverige.
Citera
2018-05-13, 08:21
  #8
Medlem
Är ingen expert men själv utlandsboende och närmast paranoid över att SKV ska försöka roffa åt sig av mina rejäla tillgångar och pytsa ut på sina älskade somaliska tiobarnsfamiljer.

Hursomhelst, jag skulle passa mig för att stå som ägare till ett hus i Sverige. Du kanske helt plötsligt anses ha ”väsentlig anknytning” och blir skatteskyldig i Sverige.. :0
Citera
2018-05-31, 16:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Försäljning av fast egendom i Sverige beskattas alltid i Sverige. Oavsett om ägaren är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige. Jag känner inte till något skatteavtal där Sverige avsagt sig beskattningsrätten på fast egendom i Sverige.

Hej o tack för svar. Men hur sker det rent praktiskt? Hur har dom möjlighet att driva in dessa skatter från HK?
Citera
2018-06-01, 16:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zazzzz
Hej o tack för svar. Men hur sker det rent praktiskt? Hur har dom möjlighet att driva in dessa skatter från HK?

Det kan nog vara svårt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback