Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-12, 06:14
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem åker till Asien under sommaren, när hela Europa är behagligt?
^this
Citera
2018-07-05, 23:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem åker till Asien under sommaren, när hela Europa är behagligt?

Det är så mycket fel med den lilla korta meningen att jag vet inte vad.

1) Tror du allt handlar om väder?
2) Om Asien innebär en roadtrip längs Pamir Highway eller Mongoliet så tycker du alltså att man ska åka dit på vintern när det är 35 minus? Ett tips: sommaren är bättre.

Inse att Asien är större än Koh Tao och Khao San Road.
Citera
2018-07-05, 23:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Har tänkt göra en backpacking resa till Asien nu i sommar och skulle gärna vilja ha lite tips.

Vad bör man tänka på?
Vilka länder är häftiga att besöka?
Är det svårt att ta sig mellan olika länder?
Tar de kort överallt? T.ex motell, butiker och restauranger?
Hur mycket kontanter ska man gå runt med?
Värt att planera mycket innan eller bara åka och ta allt som det kommer?
Bra eller dåligt att åka under sommaren?

Tacksam för svar!


Härligt!

1) Se länderna och områdena som DU är intresserad av. Skit i att följa någon mall. Drick inte när du kör.

2) Kirgizistan, Tadzjikistan, Oman, Kina, Indien, Pakistan, Indonesien och Thailand tror jag mina favoritländer i Asien är, även om jag såg för lite av Oman.

3) Nej, inte alls. Se bara över om du kan skaffa visum vid gränsen eller om du måste ordna det innan. Eller om det ens krävs visum. Sen beror det ju såklart vilken gränsövergång du ämnar att använda. Vissa är ju såklart svårare att nå än andra. Sen finns det såklart områden och gränser du inte kan passera, som t ex mellan Kina och Indien.

4-6) Haha, nä.. Jag brukar ta ut motsvarande några tusen svenska per gång, samt brukar jag ha några hundra US-dollar i packningen för nödfall. Vissa länder har få ATMs och t ex Iran har ingen. Det beror ju på vart i Asien du ska.

7) DU ska nog planera en hel del verkar det som. Det gör ju inget, det är rätt kul. När du börjar få koll på saker och ting så kan du slappna av och börja ta dagen som den kommer.

8) Det beror på vad du menar med bra? Bra på vilket sätt? Jag antar att du menar vädret? Ungefär går det att säga att det regnar i södra halvan av Asien medan det är torrt och hett i norra halvan. Norra halvan har alltså "bättre" väder. Transibiriska järnvägen, Mongoliet, Kinas högplatå, Centralasien, Indiska Himalaya etc - kanon. Sydostasien är regnigt även om jag tror vissa delar av Indonesien har ett annat klimat.


Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2940521

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback