Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket band föredrar du?
Black Sabbath
46,67%
21 röster
Led Zeppelin
20,00%
9 röster
Deep Purple
20,00%
9 röster
Cream
13,33%
6 röster
2018-05-12, 14:09
  #37
Medlem
Brymans avatar
1. Black Sabbath (Ozzy)
2. Deep Purple (Mark 2)
3. Led Zeppelin
4. Black Sabbath (Övriga medlemmar)
5. Deep Purple (Övriga Marks)
6. Cream
Citera
2018-05-12, 17:15
  #38
Medlem
Nkpgisits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det är imponerande att denna diskussion fortfarande existerar. Banden existerar knappt längre. Enda band vars samtliga originalmedlemmar fortfarande lever är Black Sabbath.

En hypotetisk fråga?
Samtliga fyra band finns tillgängliga för en världsturné? Vilket band tror ni konsertarrangörerna ville vara mest intresserade av att boka?
Jag tror svaret är ganska givet.
Det här är ju som att diskutera historia och det är intressant va
Citera
2018-05-13, 09:32
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Det här är ju som att diskutera historia och det är intressant va

Det är vad denna tråd handlar om. Historia och nostalgi.
Citera
2018-05-13, 11:54
  #40
Medlem
1. Deep purple mk II. Det svänger.
2. En del Black sabbath, främst Master of reality.
3. Cream. Har en mycket bra liveplatta.
4. Började lyssna på Led zeppelin sent men fastnade aldrig.
Citera
2018-05-13, 19:07
  #41
Medlem
avrogados avatar
Dagens meny:

1. Deep Purple
2. Cream
3. Black Sabbath
4. Led Zeppelin
Citera
2018-05-23, 21:47
  #42
Medlem
Nkpgisits avatar
Känns som Sabbath ligger folk närmast hjärtat
Citera
2018-05-27, 06:42
  #43
Medlem
lampross avatar
Det är svårt att välja här. Men för att fatta mig kort: Black Sabbath.

Framför allt för att de varit kreativt långlivade. De kunde till exempel klara övergången till 80-talet med förnyad energi. Hela detta decennium har guldkorn av Sabbath -- och detta alltså att ställa bredvid de redan klassiska 70-talsverken.

Zeppelin och Purple var inte lika övertygande där. Zep la ju av 1980. Och Purple gjorde förvisso en storstilad comeback 1984 -- men en serie 80-talsverk som Sabs' Heaven and Hell, Mob Rules, Born Again mm. kan de inte uppvisa.

Cream var stora på sin tid och jag dyrkar Disraeli Gears. Men lite minus blir det för att den har låtar beställda av låtskrivare (medan alla de andra tre i denna mix gjorde eget till säg 99%).

Purple har sin 70-talskatalog som jag också avgudar. Men efter comebacken 1984 blev det ett väldigt skyfflande av medlemmar och dagens medlemsmix säger mig föga.

Zep gick upp som en sol, gjorde flera klassiska vax men brände successivt slut på sin kreativa energi. Och 1980 var det liksom bara över. En imponerande grupp men det kreativa livet var inte som Sabs.

- - -

Så Sabs med maestro Tony Iommi i spetsen blir nummer ett. Gruppens legend är också något utöver det vanliga, som detta med lite flört med mörka krafter. Men man höll samman mot dem, man hade till exempel dessa kors i halsband som Ozzys far smitt. Varje gruppmedlem hade sitt kors med namn instansat, förfärdigat av yrkessmeden.

Sedan var det de tunga drogerna (Snowblind etc.) som iaf Iommi kickade någon gång i mitten av 70-talet eller när det var. Allt detta och mera är "such stuff that legends are made of" säger jag. Genom ljus och skugga tog sig originalsättningen långt, och lejandet av Dio på sång 1980 var en kreativ boost av sällan skådat slag. Och sedan kunde man ju återvända till samarbete med Ozzy.

Så Sabs blir vinnare genom successiv kreativ förnyelse under resans gång, hyfsat sammanhållen line-up och en inspirerande legend rent allmänt.
Citera
2018-05-27, 18:26
  #44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det är imponerande att denna diskussion fortfarande existerar. Banden existerar knappt längre. Enda band vars samtliga originalmedlemmar fortfarande lever är Black Sabbath.

En hypotetisk fråga?
Samtliga fyra band finns tillgängliga för en världsturné? Vilket band tror ni konsertarrangörerna ville vara mest intresserade av att boka?
Jag tror svaret är ganska givet.
JA, det är väl bara att kolla hur det gick när Zeppelin (- Bonzo) gjorde en enda spelning på O2 för ett gäng år sen ... websiten dog, ALLA skrev om konserten, och när den äntligen, många år senare, till sist kom på DVD/blu slog den försäljningsrekord.
Deep Purple spelar väl på Ålandsbåtar numera, och Sabbath är ju bara ett samlingsnamn för en massa musiker under 80-talet.
Så för mig är Zeppelin störst, även om både Sab och Purple var jämsides när det begav sig.
Zep hade vett att lägga av när Bonzo dog, och höll därmed magin levande, medan Sab och Purple bytte medlemmar, turnerade och sakta förstörde sina namn.
Sab 13 och The End var ändå ett snyggt slut, något som Purple aldrig gjorde.
Cream var väl slut redan långt tidigare?
Citera
2018-05-28, 06:49
  #45
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Det är svårt att välja här. Men för att fatta mig kort: Black Sabbath.

Framför allt för att de varit kreativt långlivade. De kunde till exempel klara övergången till 80-talet med förnyad energi. Hela detta decennium har guldkorn av Sabbath -- och detta alltså att ställa bredvid de redan klassiska 70-talsverken.

Zeppelin och Purple var inte lika övertygande där. Zep la ju av 1980. Och Purple gjorde förvisso en storstilad comeback 1984 -- men en serie 80-talsverk som Sabs' Heaven and Hell, Mob Rules, Born Again mm. kan de inte uppvisa.

Cream var stora på sin tid och jag dyrkar Disraeli Gears. Men lite minus blir det för att den har låtar beställda av låtskrivare (medan alla de andra tre i denna mix gjorde eget till säg 99%).

Purple har sin 70-talskatalog som jag också avgudar. Men efter comebacken 1984 blev det ett väldigt skyfflande av medlemmar och dagens medlemsmix säger mig föga.

Zep gick upp som en sol, gjorde flera klassiska vax men brände successivt slut på sin kreativa energi. Och 1980 var det liksom bara över. En imponerande grupp men det kreativa livet var inte som Sabs.

- - -

Så Sabs med maestro Tony Iommi i spetsen blir nummer ett. Gruppens legend är också något utöver det vanliga, som detta med lite flört med mörka krafter. Men man höll samman mot dem, man hade till exempel dessa kors i halsband som Ozzys far smitt. Varje gruppmedlem hade sitt kors med namn instansat, förfärdigat av yrkessmeden.

Sedan var det de tunga drogerna (Snowblind etc.) som iaf Iommi kickade någon gång i mitten av 70-talet eller när det var. Allt detta och mera är "such stuff that legends are made of" säger jag. Genom ljus och skugga tog sig originalsättningen långt, och lejandet av Dio på sång 1980 var en kreativ boost av sällan skådat slag. Och sedan kunde man ju återvända till samarbete med Ozzy.

Så Sabs blir vinnare genom successiv kreativ förnyelse under resans gång, hyfsat sammanhållen line-up och en inspirerande legend rent allmänt.
Till detta måste man förstås lägga: Geezer Butlers och Dios låttexter.

Inget ont om de andra gruppernas lyriska förmåga. Men Sabs var snäppet bättre.

Jag menar, dessa Sabs-texter kan stå som poesi i sin egen rätt. Först en av Butler:
Citat:
Woman child of love's creation,
come and step inside my dreams.
In your eyes I see no sadness,
you are all that loving means.
Take my hand and we'll go riding
through the sushine from above,
we'll find happiness together
in the summer skies of love.
[Symptom of the Universe]
Och ett urval av Dios texter med Sabs:
Citat:
If there isn't light when no one sees,
then how can I know what you might believe?
A story told that can't be real,
somehow must reflect the truth we feel...
[The Sign of the Southern Cross]

- - -

In the misty morning, on the edge of time,
we've lost the rising sun, the final sign...
As the misty morning rolls away to die,
reaching for the stars we'll blind the sky...
[Children of the Sea]

- - -

Time is a never ending journey,
love is a never ending smile,
give me a sign to build a dream on,
dream on, dream on...
[Wishing Well]

- - -

I think about closing the door,
and lately I think of it more.
I'm living well out of my time,
I feel like I'm losing my mind.

I should be at the table round,
a servant of the crown,
a keeper of the sign,
to sparkle and to shine...
[Falling off the Edge of the World]
__________________
Senast redigerad av lampros 2018-05-28 kl. 07:00.
Citera
2018-05-28, 09:39
  #46
Medlem
proconsuls avatar
Alla de banden är bra. Men de är omseglade av band som Katatonia, Karnivool, Enochian Theory, Moving Atlas, m. fl. De var föregångare men stafettpinnen har gått vidare.
Citera
2018-05-30, 10:35
  #47
Medlem
VolvoSonetts avatar
Sabbath, alltid Sabbath, med Purple som god tvåa. Zeppelin är såå sjukt överskattade. Väljer hellre in Budgie, Warhorse och Uriah Heep på listan, före Zeppelin.
Citera
2018-05-30, 10:57
  #48
Medlem
jipeesss avatar
1 purple
2 cream
.
.
.
.
10 zeppelin
.
.
.
50 sabbath
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback