2018-05-08, 22:03
Medlem
BigBusinesss avatar
Jag vet att frågan är lite som hur långt är ett snöre, men ändå, mellan tummen och pekfingret vad kostar det att få en stenkista eller dagvattenkassett installerad?

På ett kolonistugeområde står det i stort sett alltid vatten i ett visst område. Man funderar på att låta gräva ner en stenkista där, eller någon sorts ”dagvattenkasset”.

Pölarna blir kanske 3 kvadratmeter totalt. Det är väldigt lerig jord i området.

Vill inte att pensionärerna blir helt bortlurade i pris.
Citera
2018-05-08, 22:40
Medlem
garm76s avatar
Om det är lättåtkomligt både för grävare och lastbil ca:15-18000 tusen totalt.
Citera
2018-05-09, 06:46
Medlem
jag håller med ovanstående,
Citera
2018-05-09, 07:02
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Om det är lättåtkomligt både för grävare och lastbil ca:15-18000 tusen totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
jag håller med ovanstående,

Tack för svar! Aj då, så pass. Det är en liten förening, så det blir nog för mycket.

Det finns ett dike nästan 30m bort. Skulle det bli billigare med ett rör dit? Det är gräsmatta hela vägen på ena sidan tänkt dragning, så det borde vara lätt att komma åt med maskin.

Rör käns ju bättre när jag tänker på det. Är det det?
Citera
2018-05-09, 08:38
Medlem
garm76s avatar
Då är det bästa att lägga dräneringsrör till diket, köp dräneringen själva och markduk så slipper ni påslag från entreprenören kostnad ca:1500kr
Under förutsättning att det inte finns kablar så tar själva grävjobbet inte mer än säg två timmar att gräva upp, en timme att singla rör och tre till återställning och timpris brukar ligga på runt 650-850 kr/tim för en mindre grävare + en fast etableringskostnad som är lite olika men runt 2-2500kr.
Singel har säkert entreprenören bäst pris på så låt den beställa den men kostar ca:2000 skulle jag tro beroende på hur långt denne måste åka.

Annars är alternativet att hyra en lite grävare en helg och gräva själva om någon känner sig manad att spaka en grävare, men glöm inte att begära kabelutsättning för annars kan det bli dyrt.
Citera
2018-05-09, 12:25
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Då är det bästa att lägga dräneringsrör till diket, köp dräneringen själva och markduk så slipper ni påslag från entreprenören kostnad ca:1500kr
Under förutsättning att det inte finns kablar så tar själva grävjobbet inte mer än säg två timmar att gräva upp, en timme att singla rör och tre till återställning och timpris brukar ligga på runt 650-850 kr/tim för en mindre grävare + en fast etableringskostnad som är lite olika men runt 2-2500kr.
Singel har säkert entreprenören bäst pris på så låt den beställa den men kostar ca:2000 skulle jag tro beroende på hur långt denne måste åka.

Annars är alternativet att hyra en lite grävare en helg och gräva själva om någon känner sig manad att spaka en grävare, men glöm inte att begära kabelutsättning för annars kan det bli dyrt.

Stort tack för ditt utförliga svar.

Ja det låter ju bättre. Ska begära offerter på det, kolla in minigrävare med.
Citera
2018-05-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Det är väldigt lerig jord i området.

Bara glömma stenkista då. Då får du instsllera en fördröjningskammare istället och dra ut dränrör i nått dike i närheten.

Har fu lerig jord funkar inte stenkista då marken ändå inte hinner svälja vid kraftigt skyfall. Låt mig gissa, bor du på västkusten?
Citera
2018-05-13, 01:25
Medlem
Kan du inte göra ett ytdike då för att leda bort vattnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in