Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-08, 21:18
  #1
Medlem
Jag är en ganska ovanlig 19 åring det synns inte på mig men jo. Jag kan inte göra en bakåtvolt på mark. på stutsmatta kan jag. Jag tycker att det är skämmit, Min pappa brukar reta mig om det ''Han är 19 år och kan inte göra en bakåtvolt'' Förut tänkte jag ''mm som att göra en bakåtvolt är det viktigaste att kunna i hela världen'' Fast jag inser nu att det är delvis viktigt att åtminstånde kunna.

Har ni några tips hur man kan lära göra det på mark?
Citera
2018-05-08, 21:22
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kan inte ens göra det på en studsmatta och jag har överlevt ganska bra trotts det.


Tvivlar förövrigt på att denna tråd är seriös.
Citera
2018-05-08, 21:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kan inte ens göra det på en studsmatta och jag har överlevt ganska bra trotts det.

Okej
Citera
2018-05-08, 21:32
  #4
Medlem
gemenemannens avatar
Att göra bakåtvolter och "tricka" handlar om att vara explosiv. Och med risk för att göra dig besviken, så är du inte född explosiv kan du inte träna dig till det. Visst du kan träna teknik (timing, hur mycket snurr osv) men du kan inte bli mer explosiv, iaf inte nämnvärt.

Detta handlar till 99% om gener. Du måste ha gener som kan rekrytera många muskelfibrer snabbt. Detta är förbestämt i dina gener och inget du kan påverka tyvärr.

Det bästa testet att mäta någons explosivitet är att göra ett "standing vertical jump", och medelvärdet för män ålder 21-30 är cirka 55cm.

Kolla i USA hur dom rektryterar till college-basket och amerikansk fotboll. De väljer ut de personer med högst "standing vertical jump" och liknande tester för att skilja agnarna från vetet.

Det genetiska lotteriet
Citera
2018-05-08, 21:55
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Benmuskler är lite A och O, och vikt i förhållande till just benmuskler (explosiva sådana, men detta kan man träna).

Hur man enklast tränar... I alla lägen där du har vatten du kan landa.
Hade du varit ung så hade jag sagt till dig att börja på 1 meters avstånd, när du känner att du kan kontrollera volten så testa ifrån bryggan och när du känner du kan "landa" på vattnet så testa med en liten madrass...

Efter detta är det inga större problem.

Att börja ifrån början är troligen en pain in the ass... Men tror jag hade kört ungefär samma...

---edit

Kortfattat... öva på bryggan så tillslut har du grejat vart du skall lägga kraften och det är det viktiga... Man behöver inte vara stålmannen eller division 1 fotbollsspelare...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2018-05-08 kl. 21:59.
Citera
2018-05-08, 22:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostybladez
Jag är en ganska ovanlig 19 åring det synns inte på mig men jo. Jag kan inte göra en bakåtvolt på mark. på stutsmatta kan jag. Jag tycker att det är skämmit, Min pappa brukar reta mig om det ''Han är 19 år och kan inte göra en bakåtvolt'' Förut tänkte jag ''mm som att göra en bakåtvolt är det viktigaste att kunna i hela världen'' Fast jag inser nu att det är delvis viktigt att åtminstånde kunna.

Har ni några tips hur man kan lära göra det på mark?

Du bryter bara nacken om du testar. Men i badhuset eller vid en brygga kan du lätt göra en bakåtvolt ner i vattnet.
Citera
2018-05-08, 22:04
  #7
Medlem
SameOldStorys avatar
Lider med dig! Jag kan inte göra backflip ens på en jävla studsmatta. Jag är visserligen 10+ år äldre än du och jag vill kunna impa på barnen men jag fixar det inte. Det är bara psykiskt då jag aldrig försökt för jag är rädd att slå ihjäl mig. Vafan ska vi göra? Bilda klubb?
Citera
2018-05-08, 22:19
  #8
Medlem
haha! Du behöver inte kunna göra bakåtvolt för att överleva Sen finns det risk för skador om man vill lära sig.

Jag kan inte ens göra det på studsmatta
Citera
2018-05-08, 23:19
  #9
Medlem
Kan du inte ens göra bakåtvolt, hahaha! Hur lätt som helst! Hahaha!
__________________
Senast redigerad av .Void 2018-05-08 kl. 23:23.
Citera
2018-05-09, 00:38
  #10
Avstängd
creepingdeaths avatar
hur är det med framåtvolt?
Citera
2018-05-09, 01:13
  #11
Medlem
one_sizes avatar
Ämnets seriositet kan ifrågasättas men kan åtminstone säga att många kampsportare som hade fallträning (judo, brottning, de mer aktiva jujutsu/aikido/bujikan utövare) var ganska okej på volter eller voltliknande saker trots variation i sin smidighet. Samma sak med tkdutövare men där verkar åtminstone de mest osmidiga sorteras bort snabbt.

Så för att lära dig den livsviktiga kunskapen om bakåtvolt måste du först bli en steven seagal.
Citera
2018-05-09, 02:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostybladez
Jag är en ganska ovanlig 19 åring det synns inte på mig men jo. Jag kan inte göra en bakåtvolt på mark. på stutsmatta kan jag. Jag tycker att det är skämmit, Min pappa brukar reta mig om det ''Han är 19 år och kan inte göra en bakåtvolt'' Förut tänkte jag ''mm som att göra en bakåtvolt är det viktigaste att kunna i hela världen'' Fast jag inser nu att det är delvis viktigt att åtminstånde kunna.

Har ni några tips hur man kan lära göra det på mark?

Du skriver att det är viktigt att kunna göra en bakåtvolt stående på mark?
Ge mig en anledning varför man skall kunna göra det.

Jag har aldrig ens testat och ser ingen mening med att någonsin lära mig det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback