Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-08, 18:59
  #1
Medlem
Hallå.

Ska bygga garage om ca 50kvm. Bor i Kungsbacka utanför Göteborg och jag har godkänt bygglov. Har fått offert från Lövångers bygg på ca 175 000 KR för byggsats med väggblock som man kan sätta upp själv om man är två man. Har redan bränt full ROT på annat så att fly arbetet är önskvärt.

Fick tips om en firma som byggde lösvirke. De erbjuder det svart. 50 000 KR arbete och sen direkta kostnader för material som de räknar till ca 50 000 KR. De säger att de kan ordna med alla riktiga papper och tillstånd som behövs för försäkring. Jag vet knappt vad det är för papper. Jag får kvitton på allt material.

Vad är riskerna här? Hur ska jag resonera? Jag vill ju göra vitt men leveranstiden på Lövångers är ca 2 månader och det kommer ta mig + en kompis ca 2 veckor att sätta upp det. Svart sparar jag 75 000 KR direkt + 2 veckors arbete + kompisens ersättning + att jag får garaget inom en månad.
Citera
2018-05-09, 07:46
  #2
Medlem
SmyghukareNs avatar
Har liknande funderingar, dessa byggsatser tenderar att vara dyra.

Men man spar i normalfall tid med en byggsats, och tid är pengar.

Svartbygge kan bli problematiskt om dom fuskar med minsta lilla.

Fuktskador är bara ett dyrt fel av många, och har man inga kvitton, vart vänder man sig då?
Vet ett garage här i trakten som är "snabbyggt", efter ett tag började det luta åt alla håll samtidigt, ser inte så vackert ut.

Har du kontrollerat med Mellby garage med?
Citera
2018-05-09, 08:55
  #3
Medlem
2560ps avatar
Det är väl inte konstigare än att du hävdar att du byggt garaget själv? Det får du ju ändå göra om du och polaren sätter ihop byggsatsen. Fuskar svartisarna med nåt så har du ju 75.000 att fixa till det med, det borde ju räcka.
Citera
2018-05-09, 16:32
  #4
Medlem
Jag har kollat med Mellby också. Lite dyrare men har prisgaranti så det går säkert att få ner dem till samma pris. Materialen skiljer sig marginellt. Som 2560p säger så finns det lite pengar att använda för att räta upp väggarna om så behövs. Jag har beställt jobb av riktiga hantverkare som också varit bedrövliga och det är inte alltid helt lätt att få dem att åtgärda misstagen.

Jag tror jag vill prova detta. Jag undviker både el och vatten, det får auktoriserade hantverkare ordna.
En ganska saftig handpenning up front tyvärr. Det känns halvskakigt när man inte har garantier.

Tänkte fota och dokumentera allt varje dag. Så mycket jag bara hinner och orkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback