Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-08, 18:46
  #1
Medlem
Jag har lagt märke till att vissa kuster har geometriska former.

Skånes kuster är fyrkantiga, Stockholmskusten inklusive öar bildar en halvcirkel, södra Norge är någotlunda rund, så är södra Finland också.

Man kan verkligen undra varför tar kusterna dessa geometriska former?
Citera
2018-05-08, 19:01
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Fraktaler... blir bara "längre" ju mer du mäter :-)
Citera
2018-05-08, 19:23
  #3
Medlem
sfrges avatar
Arabiska halvön är ju rätt kantig medans Malackahalvön är långsmal och mer spetsig.
Varför skall det vara på det viset?

Jorden är som den är. Måste det finnas en förklaring på allt?
Varför finns det en kontinent runt den södra polen men inte runt den norra?
Citera
2018-05-08, 19:39
  #4
Medlem
problemformulerarns avatar
Jag har inte en aning. Men här får du iaf. En länk som ger dig ett sökord att googla på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fennos...urbergsskölden
Citera
2018-05-08, 19:44
  #5
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Varför finns det en kontinent runt den södra polen men inte runt den norra?

Men nä, du förstörde ju just min kväll.
Får avboka den romantiska middagen med frugan och kasta ungarna i säng med det samma.
Det här måste jag läsa på om. Missat det hela livet

Tack skall du ha.
Citera
2018-05-08, 20:03
  #6
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jorden är som den är. Måste det finnas en förklaring på allt?
Varför finns det en kontinent runt den södra polen men inte runt den norra?
Ja.
Måste man verkligen med säkerhet veta att månen inte är en ost?
Eller att natthimlen inte i själva verket är ett sammetsdraperi med hål i, där solen lyser igenom?

P.S ursäkta jag tramsar till det. Kunde inte låta bli bara. TS fråga är helt legitim.
Citera
2018-05-08, 20:38
  #7
Medlem
HeadlessAgnews avatar
http://www.regeringen.se/rattsdokume...02/sou-201510/

Kanske kan hjälpa dig att få svar på din fråga.
Citera
2018-05-08, 20:46
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
För att vi skåningar alltid vill vara annorlunda

Varför ser Italien ut som en stövel? Varför ser Australien ut som ett insektshuvud? Varför ser Afrika ut som en jättekuk?

Det bara blir så.
Citera
2018-05-08, 21:10
  #9
Medlem
Ibland är det förkastningssprickor som ger kustlinjer och då blir dessa ofta raka. Mer intressant i Stockholm skärgård är att om man tittar på en karta över öarna ser man ett diamantmönster som också fortsätter upp på land. Det är rester efter hur urberget en gång för länge sedan sprack sönder i ett rutmönster och berget i dessa sprickor eroderat bort.
Citera
2018-05-08, 22:05
  #10
Medlem
Bara som en jämförelse kan det ju vara litet kul att titta på hur kontinenternas konturer skulle se ut om vi sänkte världshavet!

xkcd: What if?
Citera
2018-05-08, 22:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Arabiska halvön är ju rätt kantig medans Malackahalvön är långsmal och mer spetsig.
Varför skall det vara på det viset?

Jorden är som den är. Måste det finnas en förklaring på allt?
Varför finns det en kontinent runt den södra polen men inte runt den norra?
Arabiska halvöns västra och södra kust är i alla fall rifts där jordskorpand har spruckit isär. Malacca halvön vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Jag har inte en aning. Men här får du iaf. En länk som ger dig ett sökord att googla på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fennos...urbergsskölden
Problemet med Skåne är att kartorna tycks visa landskapet ligger bara delvis i urbergskölden..

Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
http://www.regeringen.se/rattsdokume...02/sou-201510/

Kanske kan hjälpa dig att få svar på din fråga.

Tack. Inte så säker dock om det finns det jag letar efter där. Återkommer om jag hittar något.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
För att vi skåningar alltid vill vara annorlunda

Varför ser Italien ut som en stövel? Varför ser Australien ut som ett insektshuvud? Varför ser Afrika ut som en jättekuk?

Det bara blir så.

Italien har två delhalvöar: Kalabrien och Apulien. Kalabrien är en del av bergskedjan Apeninerna som förljer vulkanbågens form, så den måste vara böjd av samma anledning, att skorpan har dragits mot Ioniska havet. Apulien är mer mystisk då den är del av Adriatiska plattan som annars är under vatten...

Afrika ser inte ut som en "jättekuk" och dess form kommer från tiden då Pangea sprängdes isär i flera kontinenter, bl.a. Sydamerika och Indien. Samma sak för Australien.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ibland är det förkastningssprickor som ger kustlinjer och då blir dessa ofta raka. Mer intressant i Stockholm skärgård är att om man tittar på en karta över öarna ser man ett diamantmönster som också fortsätter upp på land. Det är rester efter hur urberget en gång för länge sedan sprack sönder i ett rutmönster och berget i dessa sprickor eroderat bort.
Jag har också lagt märke till denna diament-mönster. Att tänka sig att Forsmark och andra kärnkraftverk ligger bland så uppsprucket berg... Men i det hela puttar Stockholmskusten ut i havet och inte in som i Bottenhavet. Varför?
Citera
2018-05-08, 22:29
  #12
Medlem
cluedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Men nä, du förstörde ju just min kväll.
Får avboka den romantiska middagen med frugan och kasta ungarna i säng med det samma.
Det här måste jag läsa på om. Missat det hela livet

Tack skall du ha.

Därför att sydpolen har en faktisk landmassa under sig medans ”nordpolen” bara är isvak som flyter omkring på vattnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback