Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-08, 18:43
  #1
Medlem
Hej

Har problem med AC:n i min Volvo, den blåser bara varmluft. Blir inte kallare om jag skruvar ner temperaturen heller.

Idag däremot fungerade AC:n att blåsa kall luft i typ en minut innan den återgick till varmluft.
Kan det vara så enkelt att det räcker med att åka in till verkstad och be dem fylla på AC:n?

Har varken verktyg eller kunskap för att felsöka själv.

Allt gott,
cazzette

Sorry, skulle lägga tråden bland 'bilar' och inte köpråd... flytta gärna!
Citera
2018-05-08, 18:51
  #2
Medlem
mainfurers avatar
Slut på gas. Åk o fyll på! Provtrycker gör de alltid innan fyllning. Finns ju massa trådar o Google om det
Citera
2018-05-08, 19:28
  #3
Medlem
Bäst är att hitta en firma som bara jobbar med AC. Jag har en V50 2,4 2004 och har haft mycket problem med AC. Kolla också att yttertemperaturgivaren fungerar korrekt. Det är en förutsättning för att det ska bli bra. Bilia Sthlm lyckades inte så bra trots upprepade försök. Men AC-center på Tantogatan Sthlm visade sig säkra och löste problemet. Fast det kan kosta en del förstås beroende på fel.
Citera
2018-05-08, 20:07
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Är det samma konstruktion som på S60-02 så låter det som om magnetkopplingen är utsliten.
Antingen är det i så fall dyrt eller så har man tur o hittar någon som schimsar den.
Citera
2018-05-09, 08:34
  #5
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är det samma konstruktion som på S60-02 så låter det som om magnetkopplingen är utsliten.
Antingen är det i så fall dyrt eller så har man tur o hittar någon som schimsar den.

Sant. Testa att tvångsmata kopplingen, på P2-modellerna sitter kabeln rätt hyggligt till vill jag minnas. Vet dock inte hur det är på V50. Funkar kopplingen ska den klicka ljudligt.
Citera
2018-05-09, 09:21
  #6
Medlem
Tripportreats avatar
Ett AC-system är slutet och läcker enbart om något har havererat, således räcker det inte med att bara fylla på gas och se glad ut då gasen är miljöfarlig och kommer läcka ut igen - därför ska detta skötas av auktoriserade personer.

//tripportreat
Citera
2018-05-14, 10:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Ett AC-system är slutet och läcker enbart om något har havererat, således räcker det inte med att bara fylla på gas och se glad ut då gasen är miljöfarlig och kommer läcka ut igen - därför ska detta skötas av auktoriserade personer.

//tripportreat

Nej, det läcker några procent per år också i en "tät" ac som sitter i en bil. Efter 20 år sedan tillverkning provtryckte jag och fyllde på några hundra gram. Detta var för 2 år sedan och ac fungerar utmärkt. Har hört att det gamla kylmediumet läckte mindra än dagens. Alla seriösa som fyller ac provtrycker systemet. Det bästa tipset för en långlivad funktion på ac är att ofta spola av kondensorn under kylaren på vintern. Det är ofta där det börjar läcka pga rost.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback