Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-08, 14:36
  #1
Medlem
I fjol adopterade jag en katt från ett vanligt familjehushåll. Anledning var att hon då och då kissade inne nästan dagligen. Förra ägaren skulle avliva henne, men jag tänkte att jag kunde försöka ta hand om henne. Nu har det gått ett år och jag ska iväg till annan ort närmsta veckorna.

I början kunde man ta upp henne men nu har det inte gått på flera månader. Hon sover och tigger mat. Lusten att ta hand om henne försvinner liksom när hon inte vill mysa. Men det tar emot att ta ett liv bara sådär. Hon är rumsren dock förutom när lådan börjar bli tom på sand, så min initiala instinkt att adoptera henne var ju inte helt fel ute (hon kände troligen konkurrens från den andra katten hon bodde med).

Att avliva henne står mot att inte säga att hon inte vill mysa till djurhemmet. Döda en katt vs blåsa människor.

Hon är annars 4 år, hona, steriliserad samt vaccinerad/avmaskad.

Era tankar?
Citera
2018-05-08, 14:43
  #2
Medlem
Mintafs avatar
du har tagit på dig ett ansvar, låter fegt att avlida katten för att den inte vill mysa. Gillar inte katter men ändå.
Citera
2018-05-08, 14:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
du har tagit på dig ett ansvar, låter fegt att avlida katten för att den inte vill mysa. Gillar inte katter men ändå.

Om jag inte var skeptisk till avlivning hade jag inte startat tråden, men tack för analysen. Utgå helst från det skrivet i TS. Jag ska som sagt flytta, så det ena eller det andra måste det bli. Ja, jag är feg för att ta fel beslut.
Citera
2018-05-08, 14:58
  #4
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorPotatis
Om jag inte var skeptisk till avlivning hade jag inte startat tråden, men tack för analysen. Utgå helst från det skrivet i TS. Jag ska som sagt flytta, så det ena eller det andra måste det bli. Ja, jag är feg för att ta fel beslut.

Ge bort den isåfall. Något hem eller sälj kattfan på blocket.
Citera
2018-05-08, 15:16
  #5
Medlem
400Bens avatar
Avliva inte katten ffs.
Citera
2018-05-08, 16:07
  #6
Avstängd
Hon vill inte mysa med dig, men katter är lite egna så hon kanske är hur trivsam och mysig som helst med någon annan hon av sina egna skäl gillar bättre.
Citera
2018-05-08, 16:21
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorPotatis
I fjol adopterade jag en katt från ett vanligt familjehushåll. Anledning var att hon då och då kissade inne nästan dagligen. Förra ägaren skulle avliva henne, men jag tänkte att jag kunde försöka ta hand om henne. Nu har det gått ett år och jag ska iväg till annan ort närmsta veckorna.

I början kunde man ta upp henne men nu har det inte gått på flera månader. Hon sover och tigger mat. Lusten att ta hand om henne försvinner liksom när hon inte vill mysa. Men det tar emot att ta ett liv bara sådär. Hon är rumsren dock förutom när lådan börjar bli tom på sand, så min initiala instinkt att adoptera henne var ju inte helt fel ute (hon kände troligen konkurrens från den andra katten hon bodde med).

Att avliva henne står mot att inte säga att hon inte vill mysa till djurhemmet. Döda en katt vs blåsa människor.

Hon är annars 4 år, hona, steriliserad samt vaccinerad/avmaskad.

Era tankar?

Katter ger det dom får. Får dom kärlek och stimulans så då blir dom en trogen.
Bryr sig ingen så blir dom ointresserade.

Jag hade kollat om ett katthem hade kunnat hjälpa mig med omplacering.
Undvik att lägga ut på blocket eller avliva.

Det är mitt råd
Citera
2018-05-08, 17:38
  #8
Medlem
Tack för samtliga svar. Det blir väl att prata med lokala djurhemmet då. Jag får ju ändå betala dom en liten slant, så skulle katten vara omöjlig, slipper jag ha hennes död på mitt samvete i alla fall. Vill såklart helst att hon hittar en ägare hon trivs bättre hos, för det är en fin katt ändå.
Citera
2018-05-08, 18:46
  #9
Medlem
Vart bor du? För det finns ju flera katthem utspridda över landet. Om Stockholm så finns det i Vällingby, Nacka och Haninge sen en organisation som har katter utpspridda i fosterhem tills de adopteras.

Sen så kanske vissa hushåll skulle vara okej med en katt som inte är kelig. Att avliva en frisk katt som inte är aggressiv är idiotiskt, och faktiskt rentutav hemskt. Det går att hitta en lösning om du vill.
__________________
Senast redigerad av with3r 2018-05-08 kl. 18:49.
Citera
2018-05-08, 23:26
  #10
Medlem
Hur bor katten hos dig nu? Kan hen komma ut? Kanske behöver kissen ett boende med tillgång till uteliv? Fint att du försöker hitta ett nytt hem!
Citera
2018-05-11, 20:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorPotatis
I fjol adopterade jag en katt från ett vanligt familjehushåll. Anledning var att hon då och då kissade inne nästan dagligen. Förra ägaren skulle avliva henne, men jag tänkte att jag kunde försöka ta hand om henne. Nu har det gått ett år och jag ska iväg till annan ort närmsta veckorna.

I början kunde man ta upp henne men nu har det inte gått på flera månader. Hon sover och tigger mat. Lusten att ta hand om henne försvinner liksom när hon inte vill mysa. Men det tar emot att ta ett liv bara sådär. Hon är rumsren dock förutom när lådan börjar bli tom på sand, så min initiala instinkt att adoptera henne var ju inte helt fel ute (hon kände troligen konkurrens från den andra katten hon bodde med).

Att avliva henne står mot att inte säga att hon inte vill mysa till djurhemmet. Döda en katt vs blåsa människor.

Hon är annars 4 år, hona, steriliserad samt vaccinerad/avmaskad.

Era tankar?

Som någon annan sa, bara för att katten inte vill mysa med just dig betyder det inte att den inte vill mysa med någon annan människa ever. Det är inget konstigt med osociala katter heller, och du behöver egentligen inte ge katthemmet någon anledning till att du behöver göra dig av med katten annat än att du ska flytta (om det nu *är* anledningen).

En katt kissar inte inne utan anledning, att avliva den för att man inte fattar hur man tar hand om en katt (jag tänker på förra ägaren) är...ja, en rätt udda inställning.

Tänk på att en 4-årig katt har 10 år av gott liv framför sig, så det humana är att lämna den till någon. Det är ju inget som helst fel på katten, så varför skulle den avlivas?
__________________
Senast redigerad av Akademian 2018-05-11 kl. 20:50.
Citera
2022-08-21, 13:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Hur bor katten hos dig nu? Kan hen komma ut? Kanske behöver kissen ett boende med tillgång till uteliv? Fint att du försöker hitta ett nytt hem!

Lite sent svar, men hon fick bo/flytta till en släkting med markplan. Där bodde hon något år tills hon försvann en dag (ca 2019 då). Märkte när jag var ledsen en gång då låg jag och grät hos sagda släkting, då hoppade hon upp för att trösta mig, så hon verkade inte sur på mig för något iallafall (ang att hon verkade deppig och introvert hos mig).

Tänker på henne då och då, hon kanske hittade ett nytt hem. Hon hade ju redan bott på tre platser, så att "byta upp sig" kanske var naturligt för henne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback