Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-08, 14:24
  #1
Medlem
Nu är det så att i veckan får jag mitt första möte hos socialtjänsten. Jag söker ekonomiskt bistånd och ska ha med kontoutdrag från tre månader tillbaks.

Har under de en månad haft sammanlagt 40+ tusen på kontot. Anledningen är för att jag tog ut pengar i kontant till en person, samt så har jag lånat drygt 10. Nästa månad lånade jag ytterligare pengar. Det är inga pengar som varit mina eller som jag tjänat ihop på något vis

Hur kommer socialtjänsten reagera när jag kommer dit med papprena? Så grov ångest
Citera
2018-05-08, 14:28
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K4235
Nu är det så att i veckan får jag mitt första möte hos socialtjänsten. Jag söker ekonomiskt bistånd och ska ha med kontoutdrag från tre månader tillbaks.

Har under de en månad haft sammanlagt 40+ tusen på kontot. Anledningen är för att jag tog ut pengar i kontant till en person, samt så har jag lånat drygt 10. Nästa månad lånade jag ytterligare pengar. Det är inga pengar som varit mina eller som jag tjänat ihop på något vis

Hur kommer socialtjänsten reagera när jag kommer dit med papprena? Så grov ångest
De kommer se att du haft mer pengar än du behöver de senaste månaderna och kommer ge dig avslag
Citera
2018-05-08, 14:29
  #3
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
En kråka från den som tagit ut pengarna och en kommentar om "kontolån".
Citera
2018-05-08, 14:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
De kommer se att du haft mer pengar än du behöver de senaste månaderna och kommer ge dig avslag
Så de kommer inte tro på mig

Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
En kråka från den som tagit ut pengarna och en kommentar om "kontolån".
Jag förstår inte :/
Citera
2018-05-08, 14:38
  #5
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K4235
Så de kommer inte tro på mig


Jag förstår inte :/
Det spelar ingen roll om de tror dig eller inte. Du har haft pengar på ditt konto, pengar som mer än väl räcker till ditt uppehälle under flera månader. Hur många tror du inte säger att pengar på konton bara är lån etc för att försöka kringgå deras krav?
Citera
2018-05-08, 15:33
  #6
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Som alla andra säger så blir det avslag. Du har ingen vettig och trolig förklaring till att mycket pengar varit i omlopp på ditt konto. Det handlar ju inte om några tusenlappar utan rejäla summor för någon som inte säger sig ha inkomst.

Vad menar du med att du hade en stor sumna pengar på ditt konto som inte var dina, som du sedan tog ut kontakt till någon annan? Varför lät du någon annan person använda ditt konto till så stora summor? Penningtvätt? Något kriminellt som kan göra soc väldigt fundersamma?
.
Citera
2018-05-08, 22:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K4235
Nu är det så att i veckan får jag mitt första möte hos socialtjänsten. Jag söker ekonomiskt bistånd och ska ha med kontoutdrag från tre månader tillbaks.

Har under de en månad haft sammanlagt 40+ tusen på kontot. Anledningen är för att jag tog ut pengar i kontant till en person, samt så har jag lånat drygt 10. Nästa månad lånade jag ytterligare pengar. Det är inga pengar som varit mina eller som jag tjänat ihop på något vis

Hur kommer socialtjänsten reagera när jag kommer dit med papprena? Så grov ångest


Lite sent påtänkt men du kunde öppnat konto i annan bank för 3 månader sen och visat upp det.
sen avslutat ditt gamla konto
Citera
2018-05-08, 22:42
  #8
Medlem
Alla pengar som kommer in på kontot anses vara inkomster, att det sedan är lånade pengar spelar ingen roll. Eftersom det ändå är gott om pengar som du hade kunnat leva på. De kommer med största sannolikhet inte ta någon hänsyn till att dessa 40K+ skulle gå till en annan person, oavsett anledningen till det.

De kommer att se att du har haft över 50 tusen kr på kontot (första månaden minst 40 tusen, andra månaden 10 tusen i inkomst/lån, och tredje månaden ytterligare inkomst i form av lån). De kommer att göra en beräkning och då göra en bedömning om att dessa pengar borde ha räckt längre.

För att du ska kunna få en fingervisning: riksnormen för en ensamstående person ligger på 4000 kr (och det ska täcka allt från mat till kläder), sedan finns det skäliga kostnader i form av boendekostnader etc. Har du exempelvis boendekostnader (hyra, el, hemförsäkring) på kanske 4000 kr i månaden, så kan du alltså klara dig på 8000 kr i månaden (riksnorm plus boendekostnader). Om det inte finns andra skäliga kostnader att ta hänsyn till. Men har man 40 tusen kr i tillgångar/sparade pengar, och man på något vis spenderar dem på en månad, så kommer det med största sannolikhet leda till avslag. Det är svårare att ha överseende med det, i jämförelse med om man hade spenderat litegrann över deras existensminimum/norm (typ 500-1000 extra i månaden).
Citera
2018-05-08, 22:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K4235
Nu är det så att i veckan får jag mitt första möte hos socialtjänsten. Jag söker ekonomiskt bistånd och ska ha med kontoutdrag från tre månader tillbaks.

Har under de en månad haft sammanlagt 40+ tusen på kontot. Anledningen är för att jag tog ut pengar i kontant till en person, samt så har jag lånat drygt 10. Nästa månad lånade jag ytterligare pengar. Det är inga pengar som varit mina eller som jag tjänat ihop på något vis

Hur kommer socialtjänsten reagera när jag kommer dit med papprena? Så grov ångest

Det blir tyvärr avslag med dunder och brak. Du måste vänta tills du kan visa upp rena papper annars kommer det stå i deras historik att du haft 50 000 på kontot, då får du inget försörjningsstöd på ett halvår. Bättre vänta två månader.
Citera
2018-05-08, 22:59
  #10
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Lite sent påtänkt men du kunde öppnat konto i annan bank för 3 månader sen och visat upp det.
sen avslutat ditt gamla konto

Det här borde socialtjänsten jobba mer med att kolla upp. Har man flera konton ska samtliga visas. I annat fall kan personen bli återbetalningsskyldig om det upptäcks.

SoL-mottot "individens eget ansvar" måste återupplivas i samhället. Det är helt enkelt inte rimligt att leva över sina tillgångar (gäller alla former av bostadsbidrag och yadayada).
Citera
2018-05-08, 23:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Det här borde socialtjänsten jobba mer med att kolla upp. Har man flera konton ska samtliga visas. I annat fall kan personen bli återbetalningsskyldig om det upptäcks.

SoL-mottot "individens eget ansvar" måste återupplivas i samhället. Det är helt enkelt inte rimligt att leva över sina tillgångar (gäller alla former av bostadsbidrag och yadayada).

Med tanke på banksekretessen, så blir det nog en aning svårt för socialtjänsten att kolla upp varenda bank. Visst, man kan ge fullmakt. Men det gäller ju oftast om man redan är kund hos en bank och om man vill att en annan person ska företräda en i bankärenden, vet inte hur det funkar om socialtjänsten vill kolla rent allmänt om man är kund hos samtliga banker exempelvis. Det är ju med tanke på banksekretessen som man oftast behöver ordna det här med kontoutdrag och kontoöversikten själv, och skriva ut dem för att lämna in till socialtjänsten.
Citera
2018-05-08, 23:28
  #12
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Med tanke på banksekretessen, så blir det nog en aning svårt för socialtjänsten att kolla upp varenda bank. Visst, man kan ge fullmakt. Men det gäller ju oftast om man redan är kund hos en bank och om man vill att en annan person ska företräda en i bankärenden, vet inte hur det funkar om socialtjänsten vill kolla rent allmänt om man är kund hos samtliga banker exempelvis. Det är ju med tanke på banksekretessen som man oftast behöver ordna det här med kontoutdrag och kontoöversikten själv, och skriva ut dem för att lämna in till socialtjänsten.

Ja och det är ju det som är problemet eftersom individen förväntar sig en gratisnota bekostad av andra. Individen söker en förmån, individens ansvar att visa upp fan och hans moster och myndighetens rätt att se vad de vill och behöver se. Så borde det fungera
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback