Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-08, 14:23
  #1
Medlem
4rtemiss avatar
När jag skulle lasta ur min hund från bagaget i bilen så smet den genom luckan när den var halvöppen (i vanliga fall stannar han där tills jag säger att han får hoppa ut) för att den fick syn på grannens katt, som var kopplad och ute med sin ägare.
Min hund sprang fram för att busa (han gillar katter och har aldrig velat skada dem) och skrämde katten så pass att den smet från ägaren. Ägaren blev givetvis förbannad och gick därifrån.

Nu undrar jag vad detta kan innebära för min del, kan det bli en polisanmälan som ger ägaren rätt till skadestånd om tex katten inte skulle komma tillbaka (ingen direkt skada skedd förutom själva smitningen) iom att jag har yttersta ansvaret för min hund?

Är beredd att ta konsekvenserna för att jag har dåligt samvete och förstår att det är hemskt för ägaren att ev förlora sin katt.

Det var en ren olycka och har alltid tagit hänsyn till katten och inte låtit min hund gå fram osv. Just idag hade han lite överskottsenergi pga att han fick vänta bilen en stund medans jag gjorde ärenden och var därmed lite piggare på att busa.

Tacksam för alla råd och tankar kring detta.
Citera
2018-05-08, 14:27
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Kan inte lagarna kring detta, men tror inte att du kan få en anmälan på dig för detta. Ev en varning. Ifall din hund hade skadat katten dock, då hade det vart en annan femma.
Citera
2018-05-08, 14:36
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Obs inget jag hade gjort... vill ha så lite kontakt med grannar som möjligt.

Men om du knackar på grannen och ber om ursäkt och säger att du normalt har hunden kopplad och vill hon ha hjälp med att hitta katten (den har ju givetvis kommit tillbaka men ändå) så ställer du upp.
Citera
2018-05-08, 14:37
  #4
Medlem
Nej, det är inget lagbrott. Du ska förvisso ha uppsikt över din hund (skyldighet) men hunden bet inte ihjäl katten eller dylikt, alltså har jag svårt att se vad exakt det är som är problemet.

Katter hittar alltid hem.
Citera
2018-05-08, 16:01
  #5
Medlem
Tyvärr kan man bli ansvarig även i fall att hunden bara skrämmer ett annat djur:
http://www.dagensjuridik.se/2015/04/...betala-725-000
Bisarrt rättsfall IMHO, men så fungerar det.

Förhoppningsvis kommer dock katten hem igen när den lugnat ned sig.
Citera
2018-05-08, 16:16
  #6
Medlem
namnskylts avatar
Om katten hade koppel och halsband är det inte så bra. Då kan den fastna nånstans. Men annars brukar katter snart komma tillbaka, de springer oftast inte så långt, utan till välkända platser där den vet att det går att gömma sig.


Vet du om katten är tillbaka än? Och verkar det löst sig med grannen?
__________________
Senast redigerad av namnskylt 2018-05-08 kl. 16:19.
Citera
2018-05-08, 20:21
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Kan inte lagarna kring detta, men tror inte att du kan få en anmälan på dig för detta. Ev en varning. Ifall din hund hade skadat katten dock, då hade det vart en annan femma.
Varning? Gult kort från polisen då eller vad? Nej, lagar är inte din grej.

Det råder strikt ägaransvar. Enbart att hunden sprang fram till katten kan ge problem.
Värre är att den stack, kopplad vilket gör att den kan fastna. Kommer den inte loss i tid så kommer den dö o då blir det kostsamt.
Om inte så kommer katten hem när den känner att faran är över. Den är garanterat kvar i närområdet.
Citera
2018-05-08, 21:28
  #8
Medlem
4rtemiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Varning? Gult kort från polisen då eller vad? Nej, lagar är inte din grej.

Det råder strikt ägaransvar. Enbart att hunden sprang fram till katten kan ge problem.
Värre är att den stack, kopplad vilket gör att den kan fastna. Kommer den inte loss i tid så kommer den dö o då blir det kostsamt.
Om inte så kommer katten hem när den känner att faran är över. Den är garanterat kvar i närområdet.


Jo, jag förstår att jag har strikt ägaransvar. Kommer att ta konsekvenserna oavsett vad de blir, för att jag förstår vad som blivit fel och hur dumt det blev. Ville bara fråga FB vad som kan tänkas bli av det hela, rent juridiskt. Man kan ju inte ersätta förlusten av ett husdjur med pengar men rätt ska va rätt och jag hade förväntat mig detsamma. Ska prata med honom (ägaren) imorgon, be om ursäkt och kolla om katten är tillbaka. Tror inte han kommer vara så mottaglig för vad jag har att säga men det är bra att visa att man tagit till sig av händelsen.
Citera
2018-05-08, 21:31
  #9
Medlem
4rtemiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Om katten hade koppel och halsband är det inte så bra. Då kan den fastna nånstans. Men annars brukar katter snart komma tillbaka, de springer oftast inte så långt, utan till välkända platser där den vet att det går att gömma sig.


Vet du om katten är tillbaka än? Och verkar det löst sig med grannen?


Ja, det är definitivt illa att den satt fast i lina. Tror det kan ha bränt till i handen på ägaren när linan gled ur greppet på han. Får hoppas på det bästa och att allt som kan gå fel inte har gjort det.
Citera
2018-05-08, 21:35
  #10
Medlem
4rtemiss avatar
Tack för alla svar och för att ni var sakliga! Kan uppdatera senare när jag vet hur det blev. Lite luddigt hur lagen tillämpas här, men det visar sig nog.
Citera
2018-05-08, 22:04
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4rtemis
Jo, jag förstår att jag har strikt ägaransvar. Kommer att ta konsekvenserna oavsett vad de blir, för att jag förstår vad som blivit fel och hur dumt det blev. Ville bara fråga FB vad som kan tänkas bli av det hela, rent juridiskt. Man kan ju inte ersätta förlusten av ett husdjur med pengar men rätt ska va rätt och jag hade förväntat mig detsamma. Ska prata med honom (ägaren) imorgon, be om ursäkt och kolla om katten är tillbaka. Tror inte han kommer vara så mottaglig för vad jag har att säga men det är bra att visa att man tagit till sig av händelsen.
Om katten skadas kan det bli mkt dyrt. Dör den så lär det finnas schablonersättning för det.
Det viktiga nu är att du tar ansvar, precis som du planerar. O för att lugna grannen i framtiden så sätter du upp en hundgrind till bakluckan.
Citera
2018-05-09, 09:06
  #12
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Varning? Gult kort från polisen då eller vad? Nej, lagar är inte din grej.

Det råder strikt ägaransvar. Enbart att hunden sprang fram till katten kan ge problem.
Värre är att den stack, kopplad vilket gör att den kan fastna. Kommer den inte loss i tid så kommer den dö o då blir det kostsamt.
Om inte så kommer katten hem när den känner att faran är över. Den är garanterat kvar i närområdet.

Varför skulle polisen gå runt med gult respektive rött kort? Vad fan kacklar du om?

Poliserna ger ut varningar PUNKT
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback