Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-08, 10:31
  #13
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag hade tänkt om ang sovrummen om jag var du. Du avser använda sovrum1 som faktiskt sovrum och sovrum2 som hobbyrum, jag hade gjort tvärtom. Sovrum 2 är närmare badrummet och har inbyggda garderober. Sovrum nära badrum är praktiskt.

Sovrum1 hänger mer ihop med vardagsrummet och passar i mitt tycke bättre som hobbyrum om du ska ha ett sådant. Ett långt skrivbord utmed den väggen där fönstret sitter med plats för dator och annat, sen en plasma för kolsol-spelen på kortsidan mittemot dörren. Nice.
Citera
2018-05-08, 10:51
  #14
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ska man nog undvika idag så långt de går med tanke hur mycket fin ohyra vi fått in i detta landet dom senaste 10 åren vägglöss och annat skit.
Man får väl vara noggräknad gällande varifrån man köper den.

Men det är klart, har man råd med nya möbler i vettig kvalitet så är det väl bara t köra på det.

//tripportreat
Citera
2018-05-08, 10:52
  #15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag hade tänkt om ang sovrummen om jag var du. Du avser använda sovrum1 som faktiskt sovrum och sovrum2 som hobbyrum, jag hade gjort tvärtom. Sovrum 2 är närmare badrummet och har inbyggda garderober. Sovrum nära badrum är praktiskt.

Sovrum1 hänger mer ihop med vardagsrummet och passar i mitt tycke bättre som hobbyrum om du ska ha ett sådant. Ett långt skrivbord utmed den väggen där fönstret sitter med plats för dator och annat, sen en plasma för kolsol-spelen på kortsidan mittemot dörren. Nice.

Medhåll på detta. I synnerhet med tanke på att om man bor ensam så finns det ingen poäng med att ha ett stort sovrum för sig själv. Sovrummet är ett ställe som man mestadels endast kommer att sova på, om ens det, och mycket mer vettigt att utnyttja mer utrymme på de ställen man faktiskt befinner sig vaken tid.

Sen det att det finns färdiga garderober och är nära till toa/dusch därifrån är en bonus.

Sen undrar jag också över ålder på TS och läge? Var i landet får man tag på en 85m2 trea som första lägenhet?
Citera
2018-05-08, 15:02
  #16
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Hos IKEA kan du få hjälp av en heminredare. Det kostar 498 kr för 1, 5 h. Utifrån dina behov får du hjälp att inreda med IKEA-prylar, men det är inget krav på att du måste köpa från just IKEA. Som någon föreslog köper du vissa saker på IKEA och vissa i andra affärer, på loppis, Blocket, Facebooks köp- och säljsidor etc.

Vad som är bra med den rådgivning är att du inte behöver komma på allt själv utan får hjälp när det gäller färgval, var möblerna ska placeras, belysning etc.

https://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundse...inredning.html
Citera
2018-05-08, 15:43
  #17
Medlem
Många bra tips här, det uppskattas!

Får kolla över vilket rum som blir bäst till hobbyrum och sovrum igen, får inte tillträde förän början av nästa månad så får vänta ett tag!

Förstår vad vissa av er säger med att jag inte skall ha ALLA möbler från Ikea, dock så undrar jag, vilka andra butiker med stort utbud av möbler finns det egentligen? Känns (Med min begränsade vetskap) som att Ikea är den enda affären med bra priser och hyffsad kvalité på möblerna

Skall nog göra så att jag köper 'grunderna' först, dvs tv, soffa, säng och allt till köket. Sedan bygga upp lägenheten sakta men säkert, håller med er att det blir mer personligt och jag kan få en bättre bild över hur jag vill ha det.

För att svara på "tobes". Är 24 år, stått i bostadskö sen jag var 17. Denna lägenheten gick inte efter ködagar utan kollade på varje sökande individuellt. Har i min profil skrivit att jag kommer behöva en större lägenhet då jag vill kunna starta en framtid och bo kvar länge. Antar att dem kollade på min inkomst och dylikt? Ligger på ca 452 tusen kr per år och har inga betalningsanmärkningar eller dylikt. Blev själv chockad att jag fick lägenheten, förväntade mig verkligen inte det! Ligger ca 10-15min från centralstationen i Göteborg om jag åker kollektivt.

Tack för alla tips! Kommer ni på något mer så skriv gärna
Citera
2018-05-08, 17:54
  #18
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hipotok
Förstår vad vissa av er säger med att jag inte skall ha ALLA möbler från Ikea, dock så undrar jag, vilka andra butiker med stort utbud av möbler finns det egentligen? Känns (Med min begränsade vetskap) som att Ikea är den enda affären med bra priser och hyffsad kvalité på möblerna

Finns ju massvis med butiker. Sortimentsmässigt är det nog dock ingen som kan mäta sig med IKEA. Sen är det ju också en budgetsfråga, IKEA är onekligen i det billigaste segmentet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hipotok
Skall nog göra så att jag köper 'grunderna' först, dvs tv, soffa, säng och allt till köket. Sedan bygga upp lägenheten sakta men säkert, håller med er att det blir mer personligt och jag kan få en bättre bild över hur jag vill ha det.

Om man snackar inredning så är det i mångt och mycket ändå till sist smågrejerna som gör helheten. Köp hellre möbler från IKEA och komplettera med t.ex. tavlor du gillar, växter, lampor, en snygg matta o.s.v. som ger personlighet än att köpa några "designmöbler" och lämna resten att se ut som en sjukhusmottagning. Tänk också på att inredning egentligen är ett projekt som aldrig tar slut, och blir bättre om man köper lite nytt vartefter när man hittat "rätt".

Citat:
Ursprungligen postat av Hipotok
För att svara på "tobes". Är 24 år, stått i bostadskö sen jag var 17. Denna lägenheten gick inte efter ködagar utan kollade på varje sökande individuellt. Har i min profil skrivit att jag kommer behöva en större lägenhet då jag vill kunna starta en framtid och bo kvar länge. Antar att dem kollade på min inkomst och dylikt? Ligger på ca 452 tusen kr per år och har inga betalningsanmärkningar eller dylikt. Blev själv chockad att jag fick lägenheten, förväntade mig verkligen inte det! Ligger ca 10-15min från centralstationen i Göteborg om jag åker kollektivt.

Inte illa, grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback