Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-08, 08:05
  #1
Medlem
Hej!

Skall inom en snar framtid flytta in i min första lägenhet. Det är en 3a på 85 kvadratmeter.
Jag är helt vilse, hur vet jag hur 'inredningen' skall gå till? Har ej familj eller vänner jag vill ta hjälp av utan vill lösa det själv, eller ja, med er hjälp kanske!

'Sovrum 2' tänkte jag ha som typ ett hobbyrum, med dator, playstation och andra sorts spel samt även ett skrivbord för studier eller pappersarbete.

Men där tar det stopp... har ni tips eller ideér om hur jag ska gå tillväga för att inreda hela hemmet? Är som sagt helt vilsen, tack för all info!

(OBS: om någon av er har några ideér på hur ett "gaming-rum" eller liknande kan se ut, skriv gärna! Har som sagt ingen aning hur jag ska göra, bara vad rum nr 2 skall ha för syfte.


Lägenheten - https://imgur.com/nsvyMae
Citera
2018-05-08, 08:34
  #2
Medlem
Hur gammal är du?.

Sovrum : Säng, nattduksbord, gardiner/rullgardin till fönsterna. EN byrå/garderob för kläderna.

Kök: Bord, stolar och allt annat skit man behöver i ett kök,

Sovrum 2 kan va precis så du beskrev alternativt gästrum som 1a rummet jag beskrev.

Vardagsrum: Soffa, soffbord, tv bänk.

Gardiner kan du ha i alla rum som har ett fönster
Citera
2018-05-08, 08:34
  #3
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Sittplatser, bord, förvaringslösningar. Sedan mattor på golvet och lite på väggarna för att undvika eko. Gärna växter i fönstren. Där har du ett stabilt och generellt inredningstips!
Citera
2018-05-08, 08:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Sittplatser, bord, förvaringslösningar. Sedan mattor på golvet och lite på väggarna för att undvika eko. Gärna växter i fönstren. Där har du ett stabilt och generellt inredningstips!

^ detta med. + Gardiner
Citera
2018-05-08, 08:40
  #5
Medlem
Kanske en mindre lägenhet och spara lite pengar om utrymme inte var viktigare en så, någon föreslog ett vardagsrum men det kanske är värdelöst om man inte använder tv då kan kan du ju lika gärna sitta i din mancave. Om du har fler intressen så kanske nått sånt typ sexdungeon, inomhusodling för knarket eller en skitstor garderob ?
Citera
2018-05-08, 08:42
  #6
Medlem
MonkMans avatar
Gör inte misstaget att köp ALLA möbler pa Ikea bara, visst, köp lite där men handla pa loppisar, andra varuhus, auktioner, blocket m.m sa ser det inte ut som en trist katalog. Tex, köp sängen pa Ikea men sängbord pa blocket eller Indiska eller natt. Köp soffan pa Ikea men vardagsrumsbordet pa tradera. Kolla runt lite pa nätet efter nagra bra tryck eller tavlor , köp ramarna pa Ikea. Skoj med ny lägenhet! Lycka till och stressa inte, du behöver inte köpa ALLt pa en gang. Det brukar ta 1 Ar att fa det precis som man vill ha det tycker jag.

Edit - Sma saker kan göra myket. Jag gillar massa växter, stora som sma. Nagra bra mattor är mysigt och som nagon redan sa, tavlor och grejer pa väggarna är fan ett maste.
Citera
2018-05-08, 08:52
  #7
Medlem
Tripportreats avatar
Håll det enkelt i början, starta med sånt du måste ha(vardagsrumsmöbler, sovrummet, köksmöbler. Utöka sedan med växter, saker på väggarna och annan utsmyckning.

Möblemang är dyrt, börja med nödvändigheterna innan du börjar designa din drömmancave.

Var inte rädd att köpa begagnat, soffor går att få i bra skick för bra pris, sängmöbler likaså, då räcker det med att kompletterra med bäddmadrass och sånt.

Punktbelysning i vardagsrummet istället för en jättestor taklampa, det ger en mycket mysigare stämning.

Köp inte de billigaste möblerna, de har ofta jäkligt dålig kvalitet.

//tripportreat
Citera
2018-05-08, 08:56
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Mitt bästa tips är att inte försöka göra allt själv från grunden, utan att googla och hitta bilder från rum du gillar. Sen tar du inspiration därifrån och ser hur dom gjort.

Ska du göra allt själv blir det lätt kaos och ungkarl eftersom det är svårt att göra allt från noll själv.
Citera
2018-05-08, 09:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Gör inte misstaget att köp ALLA möbler pa Ikea bara, visst, köp lite där men handla pa loppisar, andra varuhus, auktioner, blocket m.m sa ser det inte ut som en trist katalog. Tex, köp sängen pa Ikea men sängbord pa blocket eller Indiska eller natt. Köp soffan pa Ikea men vardagsrumsbordet pa tradera. Kolla runt lite pa nätet efter nagra bra tryck eller tavlor , köp ramarna pa Ikea. Skoj med ny lägenhet! Lycka till och stressa inte, du behöver inte köpa ALLt pa en gang. Det brukar ta 1 Ar att fa det precis som man vill ha det tycker jag.

Edit - Sma saker kan göra myket. Jag gillar massa växter, stora som sma. Nagra bra mattor är mysigt och som nagon redan sa, tavlor och grejer pa väggarna är fan ett maste.

Vet du vilka som tycker det är jobbigt med för mycket möbler från Ikea? De som går på ikea alldeles för mycket och kan deras katalog innantill. Jag har ingen aning om X, Y eller Z kommer från ikea - ej heller bryr jag mig.
Citera
2018-05-08, 09:21
  #10
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vet du vilka som tycker det är jobbigt med för mycket möbler från Ikea? De som går på ikea alldeles för mycket och kan deras katalog innantill. Jag har ingen aning om X, Y eller Z kommer från ikea - ej heller bryr jag mig.

Sa är det inte riktigt, iallfall inte för mig. Ikeamöbler är av rätt risig kavite, de haller inte särskillt länge helt enkelt.
Citera
2018-05-08, 09:58
  #11
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Håll det enkelt i början, starta med sånt du måste ha(vardagsrumsmöbler, sovrummet, köksmöbler. Utöka sedan med växter, saker på väggarna och annan utsmyckning.

Möblemang är dyrt, börja med nödvändigheterna innan du börjar designa din drömmancave.

Var inte rädd att köpa begagnat, soffor går att få i bra skick för bra pris, sängmöbler likaså, då räcker det med att kompletterra med bäddmadrass och sånt.

Punktbelysning i vardagsrummet istället för en jättestor taklampa, det ger en mycket mysigare stämning.

Köp inte de billigaste möblerna, de har ofta jäkligt dålig kvalitet.

//tripportreat

Ska man nog undvika idag så långt de går med tanke hur mycket fin ohyra vi fått in i detta landet dom senaste 10 åren vägglöss och annat skit.
Citera
2018-05-08, 10:01
  #12
Medlem
Captinheros avatar
Du behöver inte stressa med inredning. En lägenhet ska också växa. Köp ett ”grundpaket” och byt ut saker eftersom. Du kommer ju samla på dig saker allt eftersom och möbler byts ändå ut. Att försöka göra någon ”unik” inredning på en gång blir oftast klottrigt och fult samt stökigt. Låt de ta sin tid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback