Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-07, 22:47
  #1
Medlem
KlasseArbogas avatar
Min familj har blivit förfrågade om vi kan ta emot en katt (kastrerad hane, 5 år gammal) i cirka en vecka, kanske någon dag mer. Jag tackade först ja, men tänkte sedan på att vi faktiskt aldrig haft en katt och att det kanske finns saker som vi bör tänka på? Första tanken slog mig igår, vi har skinnsoffor på nedervåningen, kan den göra någon skada i dem? Det ska vara en lugn katt som inte ställer till med mycket men jag tänker spontant att den kanske börjar sätta klorna i soffan och riva upp dem på något vis utan att nödvändigtvis mena något illa?

Vad mer bör vi tänka på? Vad har ni för erfarenheter av kattpassning?
Citera
2018-05-07, 22:52
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Skulle aldrig ta in en rivande och pissande katt i min bostad. Händer ibland att jag passar en bekants katt men då bor jag i deras hus. Som jag ser det har du två alternativ. Antingen bor du i kattägarnas bostad eller låser in katten i badrummet en vecka, om du nu inte föredrar sönderrivna soffor och nerpissade väskor och skor.
Citera
2018-05-07, 22:54
  #3
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Skulle aldrig ta in en rivande och pissande katt i min bostad. Händer ibland att jag passar en bekants katt men då bor jag i deras hus. Som jag ser det har du två alternativ. Antingen bor du i kattägarnas bostad eller låser in katten i badrummet en vecka, om du nu inte föredrar sönderrivna soffor och nerpissade väskor och skor.

Har frågat om dessa saker och är bekant med katten i fråga, han pissar inte överallt och river inte sönder saker hemma, men min vän har inga skinnsoffor och jag undrar helt enkelt om katten kan råka förstöra en skinnsoffa
Citera
2018-05-07, 22:54
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Min familj har blivit förfrågade om vi kan ta emot en katt (kastrerad hane, 5 år gammal) i cirka en vecka, kanske någon dag mer. Jag tackade först ja, men tänkte sedan på att vi faktiskt aldrig haft en katt och att det kanske finns saker som vi bör tänka på? Första tanken slog mig igår, vi har skinnsoffor på nedervåningen, kan den göra någon skada i dem? Det ska vara en lugn katt som inte ställer till med mycket men jag tänker spontant att den kanske börjar sätta klorna i soffan och riva upp dem på något vis utan att nödvändigtvis mena något illa?

Vad mer bör vi tänka på? Vad har ni för erfarenheter av kattpassning?

Om hur länge?

Att byta boplats, ha massa främmande människor runt sig OCH att husse och matte som är vardagens trygghet är ett trauma för en katt. Den kommer bli stressad, och en stressad katt beter sig inte som den brukar. Det är fördelaktigt om katten har träffat er tidigare, kanske har kommit på ett kort besök.

Har ni andra djur?

För allt i världen, låt den inte smita ut. Den kommer springa bort, helt garanterat. Den kommer försöka hitta hem, kanske lyckas, kanske inte.
Citera
2018-05-07, 22:57
  #5
Medlem
Om du väljer att passa den kan det vara en bra ide att se till och tömma lådan ofta. Minst två gånger om dagen. Annars kan katten tycka att det är obekvämt och eventuellt gå på lådan där det inte finns någon låda
Citera
2018-05-07, 23:02
  #6
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Skinnsoffor är ju alltid en risk, jag var kattvakt i två veckor och den katten fastnade ju med klorna när han hoppade upp och ner i soffan, som gjorde att det blev lite rivspår. Vilket jag får ta på mig eftersom jag inte tänkte på det innan, nu var det ju ändå en gammal soffa som jag skulle byta ut, så det gjorde inte så mycket, men det är ju tråkigt om den är ny.

Så släng på nån stor filt eller täcke på soffan, så slipper du oroa dig för det.
Citera
2018-05-07, 23:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Min familj har blivit förfrågade om vi kan ta emot en katt (kastrerad hane, 5 år gammal) i cirka en vecka, kanske någon dag mer. Jag tackade först ja, men tänkte sedan på att vi faktiskt aldrig haft en katt och att det kanske finns saker som vi bör tänka på? Första tanken slog mig igår, vi har skinnsoffor på nedervåningen, kan den göra någon skada i dem? Det ska vara en lugn katt som inte ställer till med mycket men jag tänker spontant att den kanske börjar sätta klorna i soffan och riva upp dem på något vis utan att nödvändigtvis mena något illa?

Vad mer bör vi tänka på? Vad har ni för erfarenheter av kattpassning?

Varför i hela Kattarp frågar du inte kattägaren om dessa saker. Tror inte att katten kommer att slita sönder dina möbler. Om den är van att klösa ska den ha sin klösmojäng med sig, liksom sin sovplats och gärna mat- och vattenskålar etc.
Ta det inte personligt - men mest förvånad är jag över att du inte verkar ha övervägt att diskutera dessa saker med kattens ägare, utan vänder dig hit.
Edit: Bäst att nämna - toalettlådan också.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-05-07 kl. 23:27.
Citera
2018-05-07, 23:26
  #8
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Det är ju lugnt med en 5 år gammal katt den är rumsren. Som föreslagits så täck skinnsofforna med filtar för säkerhets skull. Flytta undan prydnadsföremål som kan ramla ner från hyllor och fönsterbleck då katter gillar att klättra och utforska sin omgivning. Fråga ägaren om lämpligast plats för mat och toalett.
Citera
2018-05-07, 23:36
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Har frågat om dessa saker och är bekant med katten i fråga, han pissar inte överallt och river inte sönder saker hemma, men min vän har inga skinnsoffor och jag undrar helt enkelt om katten kan råka förstöra en skinnsoffa
Ja, den kan göra det om den inte har något annat att klösa på.
Vi har två katter o två hundar. Att hålla rent innebär att mattorna numer är avvecklade. Men innan så var det de de gav sig på. I dag har de fortfarande två alternativ o det är vaxduken i köket som nog behöver bytas samt ett klätterträd.
Skinnsoffan är nog snart tio år gammal o först nu börjar man se spåren på armstöden efter deras start/stoppfunktion.

O med det så kommer här den kortfattade versionen.
Har ni ren sand i lådan samt alternativ till klorna så lär den inte välja en skinnsoffa då den inte är i något bra material att kloa.
Citera
2018-05-07, 23:40
  #10
Medlem
kalkryggars avatar
Katten är hemma och trygg = kiss i lådan samt lugn å fin kisse som slickar tassen fint i soffan

Katten förlorar personerna som ger den trygghet och tvingas byta bostad = stress, kiss i skon och soffan, riv här och riv där. Den kommer yra omkring på nätterna och vara extra stressad då.

Du kan låta kattfan vara kvar hemma i sin trygga miljö. Bara det att du går dit på morgonen och klappar den några gånger och ger den lite frukost. Sen efter skola/jobb så går du hem till katten och fyller på med kattmiddag. Sen stannar du där någon timma och pysslar med kattfan lite.
Så skulle jag gjort.
Citera
2018-05-08, 06:41
  #11
Medlem
Myrtens avatar
Håller med kalkryggar. Det finns stor risk att katten blir så stressad av miljöombytet att den börjar kissa runt lite överallt, det finns även risk att den fortsätter med det när den kommer hem sen igen. Katter kan få problem med cystit (inflammation i urinblåsan) om de utsätts för stress.

Behåll katten i dess egna miljö, åk dit och mata o vattna. (Finns iofs risk att den börjar kissa runt då också, eftersom den kommer sakna sina ägare/slavar...)
Citera
2018-05-08, 10:02
  #12
Avstängd
En del katter är säkert mer vana med att flytta , men jag upplever skillnaden efter veckor och månader.
I början låg han mest gömd under sängen och var riktigt osocial och lättskrämd, rumsren dock men väldigt tillbakadragen.
Så 7 dagar låter snabbt för att hunnit börja klösa på grejer, men kan ju bero på katten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback