Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 22:00
  #1
Medlem
Har nyligen skaffat höns (Brahma, Maran och Hedemorakorsningar) Vill veta vilka som lägger vilka ägg. Roliga färger som isbar aracuana och maran.
(Skriv ex, Maran=koppar, isbar=turkos)

Infoga inte bilder från google. Har redan googlat o blandar bara ihop allt där det står olika raser på samma ägg
Citera
2018-05-07, 22:17
  #2
Medlem
En del blommehöns lägger smått prickiga ägg, mina lägger dock vita.

Araucana=blå
Maran= mörkbruna/svartbruna (inte koppar, är de så ljusa lär det vara en blandras)

Visst är blå och gröna ägg fina, men skalen brukar vara mycket tunnare än vita/bruna/mörkbruna ägg, så jag satsade på dom istället.
De vackraste äggen lägger dock vaktlarna, jag blåste ur dom och hängde dom i påskriset. Måste skaffa mig vaktlar igen, de är underbara.
Citera
2018-05-08, 10:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
En del blommehöns lägger smått prickiga ägg, mina lägger dock vita.

Araucana=blå
Maran= mörkbruna/svartbruna (inte koppar, är de så ljusa lär det vara en blandras)

Visst är blå och gröna ägg fina, men skalen brukar vara mycket tunnare än vita/bruna/mörkbruna ägg, så jag satsade på dom istället.
De vackraste äggen lägger dock vaktlarna, jag blåste ur dom och hängde dom i påskriset. Måste skaffa mig vaktlar igen, de är underbara.

Vilka lägger gröna ägg och vad är det för skillnad på isbar och silveruddsblå? Tänkte även att marans ägg är koppar fast mörk sådan. Dom är lite röda iaf. Mormor har vaktlar. Helt underbara ägg, Fina att dekorera med. Lägger Ayamm Cemani svarta ägg och vilka lägger rosa?
__________________
Senast redigerad av melvingasson 2018-05-08 kl. 10:33. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-08, 10:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvingasson
Vilka lägger gröna ägg och vad är det för skillnad på isbar och silveruddsblå? Tänkte även att marans ägg är koppar fast mörk sådan. Dom är lite röda iaf. Mormor har vaktlar. Helt underbara ägg, Fina att dekorera med. Lägger Ayamm Cemani svarta ägg och vilka lägger rosa?
Det låter som du ska börja avla på äggfärg.

Isbar lägger ganska grönaktiga ägg, iallafall på individnivå. Vet att utomlands avlar en del på just äggfärg och kallar dom för olive eggers samt easter eggers (som vi säger grönvärpare och blåvärpare).
Ayam lägger vita ägg. Sussex och dvärgwyandotte lägger ganska rosa ägg.

Har du varit på någon hönsbytardag? Där brukar det säljas avelsägg i regnbågens alla färger.
Citera
2018-05-09, 00:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Det låter som du ska börja avla på äggfärg.

Isbar lägger ganska grönaktiga ägg, iallafall på individnivå. Vet att utomlands avlar en del på just äggfärg och kallar dom för olive eggers samt easter eggers (som vi säger grönvärpare och blåvärpare).
Ayam lägger vita ägg. Sussex och dvärgwyandotte lägger ganska rosa ägg.

Har du varit på någon hönsbytardag? Där brukar det säljas avelsägg i regnbågens alla färger.

Har ägg på kläckning nu, massa blandningar. Äggen kläcks på torsdag och jag vet att mormor har varit på hönsbytardag, får ta och hänga på henne. Tack för dina svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback