Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 21:32
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Efter en turbulent februari och mars, det verkar att börserna har piggat upp sig något.
Vad är för investeringsalternativ framöver, tycker ni, inom par kommande veckor?
Citera
2018-05-08, 13:15
  #2
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Efter en turbulent februari och mars, det verkar att börserna har piggat upp sig något.
Vad är för investeringsalternativ framöver, tycker ni, inom par kommande veckor?

Tråkigt men det enda svaret:
Extremt svårt att säga, fonder är ett maraton, inte ett sprint. Vem vet vad som kommer hända, en lång negativ kanske startar imorgon, eller så går det upp ett bra tag till. Om du är rädd för utvecklingen inom snar framtid är det nog smartast att köra på sparkonto/räntefond. Jag månadssparar som vanligt och tänker inte så mycket på det. Historiskt sätt är det the way to go.
Citera
2018-05-08, 22:01
  #3
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Efter en turbulent februari och mars, det verkar att börserna har piggat upp sig något.
Vad är för investeringsalternativ framöver, tycker ni, inom par kommande veckor?

Använd dig av någon strategi där du gör en utvärdering månatligen så blir detta ett mindre problem då du har en tydlig ram att följa för denna typ av beslut. Problemet med att inte ha någon tydlig strategi är att man utan detta då endast måste gissa. Vad Deamon113 skriver är ett exempel på en strategi även om användaren kanske inte kallar det för det.

Det finns flertalet av exempel på strategier och upplägg i tråden om strategier för fonder:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2018-05-08, 22:56
  #4
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Använd dig av någon strategi där du gör en utvärdering månatligen så blir detta ett mindre problem då du har en tydlig ram att följa för denna typ av beslut. Problemet med att inte ha någon tydlig strategi är att man utan detta då endast måste gissa. Vad Deamon113 skriver är ett exempel på en strategi även om användaren kanske inte kallar det för det.

Det finns flertalet av exempel på strategier och upplägg i tråden om strategier för fonder:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Tack, sinewave.
Jag har mycket att lära mig därav frågor.
Vad tycker du/ni om Avanzas Portföljgeneratorn?
https://www.avanza.se/fonder/portfol...eneratorn.html
Är det något man kan satsa på?
Citera
2018-05-09, 05:59
  #5
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Tack.
Jag har mycket att lära mig därav frågor.
Vad tycker du/ni om Avanzas Portföljgeneratorn?
https://www.avanza.se/fonder/portfol...eneratorn.html
Är det något man kan satsa på?

Varför använder du inte det kalkylarket ja skickat till dig för en månad sen?
Citera
2018-05-09, 09:16
  #6
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Tack, sinewave.
Jag har mycket att lära mig därav frågor.
Vad tycker du/ni om Avanzas Portföljgeneratorn?
https://www.avanza.se/fonder/portfol...eneratorn.html
Är det något man kan satsa på?

Tycker att den är bättre än noll, men den verkar förutsätta att användaren vet vad risk innebär. Risk innebär inte endast att att man kan gå mer back utan primärt innebär det att det krävs vissa nivåer av uthållighet för att inte hamna i fällan "sälja i panik' om man ska ta det lite kort. Tycker förklaringarna i allmänhet lämnar en del att önska för mindre insatta samt att valen av fonder är lite sisådär.
Citera
2018-05-09, 11:30
  #7
Medlem
Harry Dent är övertygad om att nästa krasch kommer snart och att den kommer bli gigantisk, ca 80-90%, han kan ha rätt han är väldigt duktig:


https://m.youtube.com/watch?v=3Jt-5sn24oM
Citera
2018-05-09, 20:55
  #8
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briggsjo
Varför använder du inte det kalkylarket ja skickat till dig för en månad sen?
Bästa vännen, tack. Precis svarat. Många hälsningar,hh
Citera
2018-05-10, 14:20
  #9
Medlem
Jag tänker dock lite som så att blir det en krasch så kommer fed göra allt för att bromsa den och stimulera utav helvete osv så att nedgången inte blir så stor ändå. Hoppas dock dom inte klarar hejda kraschen eftersom den måste ske och ju mer dom skjuter upp den desto värre kommer det bli
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback