Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 17:07
  #1
Medlem
Konceptet med "Hemmastudion" har exploderat och det finns massor av bra saker med detta. Men på en annan sida av spektrumet har det gett upphov till en uppsjö av missuppfattning och därmed spridning av felaktig information. Då vill jag börja med att påpeka att jag också varit där i nybörjarstadiet och trott att jag besitter mer kunskap än vad jag faktiskt gör. Typiskt exempel på "Dunning-Kruger-effekten".

Ett exempel som jag stöter på är Youtube-klipp där någon har byggt sin lilla proddstudio och vill dela med sig av resultatet och allt är frid och fröjd... tills att de börjar prata om varför de byggt som de gjort och vill tipsa tittarna om hur man gör. Den vanligaste missuppfattningen är att ljudisolering och akustikbehandling är samma sak, vilket det inte är.

Andra exempel kan vara att de sätter upp lite skumpaneler och tänker att det blir bra eftersom de absorberar ljudet, vilket bara stämmer i höga frekvenser och då kvittar det om de sitter på rätt ställen i rummet. Samma sak med täcken, äggkartonger, vissa mikrofonskärmar och liknande. Ett stort problem är att tillverkare av akustiska element utnyttjar detta och säljer sina produkter som smör till folk som inte förstår att produkten är "värdelös" för deras ändamål. Dessutom är det dyrt.

Samtliga trådar jag scrollat igenom här på fb som rör ämnet innehåller tyvärr felaktig eller missuppfattad information. Alla kan inte vara experter på studiobygge, men det är lite frustrerande att läsa påståenden som rentav inte stämmer.

Ämnet är såklart enormt och komplext, men om du är i tankarna att bygga en egen studio och inte har så mycket erfarenhet har jag några bra tips:

1. Investera i litteratur om ämnet. Det finns bra moderna böcker om allt som rör ämnet. Internet finns, men som sagt lurar en hel del felaktig info där.

2. Finns budget så anlita en akustiker för rådgivning. Behöver inte vara dyrt, några tusenlappar. De har oftast en ingenjörsutbildning med inrikting på akustik och kan räkna ut exakt hur ljud beter sig utifrån vad du har för rum och monitorer. Man får hjälp med såväl ljudisolering som akustikbehandling. I de flesta fall kan de hjälpa dig med mätning och korrigering i efterhand också. Av egen erfarenhet är det väl värt investeringen!

3. Snickra själv! Det är inte så svårt om du har lite bra verktyg. Det är billigare än att anlita en snickare och du kan vara säker på att inget byggs på fel sätt.

4. Köp inte färdiga akustiska element om du inte vet varför du behöver dem. Försök att förstå varför du bygger på ett visst sätt. Vad är mina behov? Vilka problem har jag? Hur åtgärdar jag detta mest effektivt? Ofta finns en enklare och billigare lösning än att köpa färdiga element. Ofta ser det, enligt mig, mer anpassat och proffsigt ut med egenbyggd akustikbehandling.

Kanske låter bitter, men jag vill bara hjälpa till. Jag svarar gärna på frågor om det är något jag besitter kunskap om!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback