Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 17:04
  #1
Medlem
Jag ska sälja en produkt till en privatperson, och den här personen har frågat om jag har ett kvitto. Är kvittot fortfarande giltigt om jag stryker över min leveransadress? All annan information finns med (ordernummer, namn, datum och så vidare). Jag har ingen lust att lämna ut sån information till främlingar.
Citera
2018-05-07, 17:51
  #2
Medlem
Affären har en kopia av ditt kvitto.
Så det går ändå att få ut din adress om det är ett måste.
Sedan spelar det väl ingen roll vart man bor. Garantin borde gälla ändå.
Citera
2018-05-07, 18:08
  #3
Medlem
Timmervargens avatar
Kan du inte bara visa köparen kvittot så han ser att varan är köp där/när du påstår att att den är köpt?
Citera
2018-05-07, 19:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Affären har en kopia av ditt kvitto.
Så det går ändå att få ut din adress om det är ett måste.
Sedan spelar det väl ingen roll vart man bor. Garantin borde gälla ändå.

Jag vill bara vara säker på att kvittot inte blir ogiltigt om jag stryker över leveransadressen. Det känns inte som att min adress är väsentlig information om köparen av någon anledning vill lämna tillbaka varan. Om affären har en kopia så borde ordernummer, datum, namn, antal och produktnamn räcka.
Citera
2018-05-07, 21:30
  #5
Medlem
Om syftet är att köparen skall kunna nyttja en garanti som butiken lämnat så går det nog inte alls. Den garantin gäller enbart den som har ett kundförhållande med butiken, inte den som köpt varan i andra hand. De flesta fabriksgarantier gäller däremot oavsett vem som äger varan när ett fel uppstår.
Citera
2018-05-08, 12:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om syftet är att köparen skall kunna nyttja en garanti som butiken lämnat så går det nog inte alls. Den garantin gäller enbart den som har ett kundförhållande med butiken, inte den som köpt varan i andra hand. De flesta fabriksgarantier gäller däremot oavsett vem som äger varan när ett fel uppstår.

Så det är bara förstahandsköpare som kan återlämna en vara till butiken? En andrahandsköpare måste vända sig till fabriken om ett eventuellt fel uppstår. Men kan andrahandsköpare begära en kopia på ett kvitto från butiken om hon/han bara har ett ordernummer och själva varan?
Citera
2018-05-08, 13:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair1
Så det är bara förstahandsköpare som kan återlämna en vara till butiken? En andrahandsköpare måste vända sig till fabriken om ett eventuellt fel uppstår. Men kan andrahandsköpare begära en kopia på ett kvitto från butiken om hon/han bara har ett ordernummer och själva varan?

Det vi kallar "andrahandsköpare" har inget kundförhållande gentemot butiken, har därmed inte rätt till något alls. Sedan finns det som bekant många kvitton som skrivs ut där namn på köpare saknas, där kan den som innehar kvittot givetvis agera, men hur det avlöper beror på ev policy från företaget.

Köper du exempelvis en begagnad bil följer i allmänhet fabriksgarantin med om det återstår tid på den, men inte sådana garantier och utfästelser som bilföretaget gjort till tidigare ägare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback