• 2
  • 3
2018-05-07, 20:56
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Jag tror inte, jag vet. Eftersom jag själv är en vanlig Nisse och känner flera vanliga nissar. Det är simpel matematik. Boende 5000
Mat 1500
Transport 2000
Övrigt+nöjen 1500
Då sparar man 10000 i månaden. Jobbar man lite övertid drar man fort in 10k extra om man nu känner för det. Sen är ju 20k en ganska låg lön. Varenda snickare, elektriker, rörmokare industriarbetare (skift) ligger nog mer runt 25-30
Denna levnadsstandarden ligger under fattigdomsgränsen och är inte särskilt hållbar i längden. Bättre då att separera pensionssparandet från konsumtionssparandet.

Alla kan säga att jag sparar hela min lön, sedan handlar jag allt jag vill ha för sparade pengar.
Citera
2018-05-07, 21:11
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Jag tror inte, jag vet. Eftersom jag själv är en vanlig Nisse och känner flera vanliga nissar. Det är simpel matematik. Boende 5000
Mat 1500
Transport 2000
Övrigt+nöjen 1500
Då sparar man 10000 i månaden. Jobbar man lite övertid drar man fort in 10k extra om man nu känner för det. Sen är ju 20k en ganska låg lön. Varenda snickare, elektriker, rörmokare industriarbetare (skift) ligger nog mer runt 25-30

Det där med transport är ju en diffus grej. Har man bil så tror jag inte att det räcker med 2000 i månaden. Inte med service, reparationer, nya däck och sånt.
Citera
2018-05-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det där med transport är ju en diffus grej. Har man bil så tror jag inte att det räcker med 2000 i månaden. Inte med service, reparationer, nya däck och sånt.

Du får tro vad du vill Jag vet att det går.
Citera
2018-05-07, 22:21
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Givetvis väntar jag mig inte en avkastning på 50% men man kan ju prestera rätt mycket sämre och fortfarande slå 3%-räntan.
Man kan prestera rätt mycket sämre än 3% också.
Citera
2018-05-08, 02:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Hej!

Jag har lekt lite med tanken på att köpa bil i framtiden, tror kanske prislappen kommer hamna på runt 100k för en begagnad men relativt fräsch modern bil.

Då jag har 400k+ på banken sittandes i diverse fonder kan jag köpa bilen rakt av, men sedan började jag fundera - är det värt det?

Spontant känns lån ju aldrig riktigt smart, varför ska jag betala MER än precis vad bilen kostar i massa onödig ränta?

Men å andra sidan, ett billån ligger på vad, 5%? Och min portfölj på banken har snittat bra mycket mer än så de senaste åren. Så det är inte ett helt dumt alternativ att bara låna pengar till bilen istället och bara låta mina investeringar vara. Dessutom kan jag ju i värsta fall om det blir jobbigt att ha ett lån bara betala av det.

Detta är nog inget beslut jag kommer fatta inom den snaraste tiden men jag tyckte det var lite intressant att tänka på och jag var nyfiken på vad era åsikter är!
Riskfri ränta är en bra avkastning, jag hade cashat bilen om jag hade haft de två alternativen du presenterar att välja på. Men om alternativet att ta bilen på utökat lån på bostaden finns, är det givetvis att föredra.

Mitt eget val hade blivit att köpa en bil för 50 K istället, som jag hade betalat utan lån.
Citera
2018-05-08, 09:46
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Nä. Men hur länge skall din sparade portfölj liga orörd? 1 år? 8 år 50?
Skall inte pengar användas eller är det den som har mest ihopsparat när han dör som vinner?
Du och näste talare gör väl en viss poäng, jag har en summa pengar som jag inte vet riktigt vad den ska användas till och hur länge jag ska sitta på den. Men idén är väl att spara så mycket som möjligt av pengarna så jag kan pensionera mig tidigt och på schyssta villkor.
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Ditt problem är (ett riktigt lyxproblem kan jag tillägga) att du har dålig struktur på ditt sparande. Det är enklare att överblicka om du styckar upp fondportföljen i flera och döper dem t.ex semester, bil, hus, pension, långsikt. Se bara så du inte får extra avgifter för flera ISK.

Sedan behöver du en plan hur du hanterar det långsiktiga sparandet. Själv har jag bara aktier i den långsiktiga så när aktie utdelningarna trillar in delar jag upp den i tre delar. En del som återinvesteras, en del som går till konsumtionskontona och en sista del som jag ger bort.

Du kan då flytta mellan semester och bil kontot om du vill prioritera om, och det blir enklare att se vad du gör än att ha en klumpsumma gissa hur mycket pengar du vill lägga. Även enklare att sälja delar och faktiskt glädjas av dina pengar.
Detta är smart! Kanske ska jag stycka upp mina sparpengar lite mer. Just nu har jag ett aktivt sparande som jag själv skjuter pengar till när jag känner för och väljer fonder själv, och ett passivt sparande som drar 750kr/mån och lägger i samma fond.
Citat:
Ja, det lär väl fungera om man har ett jäkla högavlönat jobb då. Säg att du skall få ihop i alla fall 2 miljoner kr till din 40 års dag.
Du kanske jobbar i 20 år. Då skall du alltså lägga undan 100 000 per år.
Jag önskar dig lycka till.
Just nu är jag 27 och har cirka 400k på kontot, med ränta-på-ränta-effekten och en uppskattad avkastning på 8%/år skulle jag kunna ha 2mille på kontot på min 40-årsdag om jag lägger undan cirka 3500kr i månaden, vilket i dagsläget inte är några problem. Sedan vet man ju inte hur min situation kommer att ändras. Men nu glider vi av topic.
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Man kan prestera rätt mycket sämre än 3% också.
Sant!
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Riskfri ränta är en bra avkastning, jag hade cashat bilen om jag hade haft de två alternativen du presenterar att välja på. Men om alternativet att ta bilen på utökat lån på bostaden finns, är det givetvis att föredra.

Mitt eget val hade blivit att köpa en bil för 50 K istället, som jag hade betalat utan lån.
Tackar för din input, jag tror du har rätt.
Citera
2018-05-08, 16:09
Medlem
Jag var i liknande situation i vintras, skulle köpa bil och velade fram och tillbaka om lån alt. sälja sparande. Tog ett lån, men ångrade mig efter en månad och löste lånet. Blev såklart "blåst" på uppläggningsavgifter och dyl, men det kändes rätt.
Det beror ju på vart man är i livet, själv har jag ett hus som antagligen behöver fixas lite med inom något år, så tänker då att det blir lättare för mig att få lån till detta när jag inte har en massa andra lån att betala tillbaka på.
Citera
2018-05-09, 17:49
Medlem
Brukar också kunna få bilen lite billigare om man kan betala den kontakt

Sen kan det ju vara mentalt skönt att vara utan lån
Citera
2018-05-09, 18:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobber708
Brukar också kunna få bilen lite billigare om man kan betala den kontakt
Borde det inte vara tvärt om? I alla fall om bilfirman får förmedla lånet, och därmed även tjäna lite även på det.
Citera
2018-05-09, 19:06
Medlem
Man ska inte låna till bilinköp. Fonderna kan sjunka i värde.
Citera
2018-05-09, 19:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Man ska inte låna till bilinköp. Fonderna kan sjunka i värde.
Eller öka, som trådskaparens fonder gjord de senaste åren.
Citera
2018-05-14, 18:01
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Men använd dit eget kapital. Hur sjukt är det här. Du kan dö om två dagar.
Skall du spara ihop en portfölj och sen när du dör så skall det stå på gravstenen hur mycket du hade sparat ihop?

Tag lånet! Michael Jackson hade en miljard i skulder när han dog!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in