Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 13:14
  #1
Medlem
Jag längtar efter att sitta på mitt trädäck med solen strilande ner genom ett ”tak” av en klängande vinranka.

Min plan är att spänna stålvajrar i ”takhöjd” eller liknade mellan husvägg och en plintade 70x70 stolpar i ytterkanten av trädäcket (cirka 3 meter).

Det jag undrar är till att börja med om stålvajer är det smartaste valet. Vinrankor blir ju ganska grova efter några år. Undrar också hur man gör när man spänner vajrar på bästa sätt?
Någon som har bra idéer?
Citera
2018-05-07, 13:39
  #2
Medlem
constants avatar
Kanske på det sätt man gör i torkrum? Tror det finns vajerspännare...

Sedan fanns en tråd om liknande problem här: (FB) Spänna vajer till linbana. Hur?
Citera
2018-05-07, 15:38
  #3
Medlem
Har nån provat med metallprofiler i takhöjd?
Citera
2018-05-07, 15:42
  #4
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Så här är rätt vanligt.

http://4.bp.blogspot.com/-a17dZEH5rv...46-pergola.jpg
Citera
2018-05-07, 16:33
  #5
Medlem
Ja, det är ju en vanlig konstruktion som sagt. Vill ha nåt lite annorlunda. Har fastnat för metall kombinerat med vajrar men fastnar sen. Kan inte klura ut nån bra konstruktion
Citera
2018-05-07, 16:36
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gentel
Har fastnat för metall kombinerat med vajrar men fastnar sen. Kan inte klura ut nån bra konstruktion
Och torkrumsvarianten duger inte?
Citera
2018-05-07, 16:42
  #7
Medlem
fuskas avatar
Är det inte risk att rankorna äter sig in i vajern? Kanske inte är något problem i och för sig efter som det skall vara permanent.
grannen hade vinrankor förr
Då hade dom sparat reglarna som plast taket hade legat på och sen ett nät mellan dom medans rankan var ung och sen tog dom bort nätet när den var grov och låg på reglarna.
__________________
Senast redigerad av fuska 2018-05-07 kl. 16:43. Anledning: .....
Citera
2018-05-07, 17:38
  #8
Medlem
Crashs avatar
Överlever de vintern?
Citera
2018-05-07, 17:41
  #9
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Överlever de vintern?

Ja tror jag allt. Dom jag såg var på bästkusten.

Edit,. Hittade info.

Citat:
Inför vintern bör man kupa jorden runt vinrankan och lägga på lite extra isolering i form av halm eller löv. De flesta vinrankor tål den kalla vintern men denna isolering fyller även en funktion till våren då man vill isolera från vårsolen ett par extra veckor så att inte växtperioden startar för tidigt då det fortfarande kan bli frost på natten

http://vaxtia.se/index.php/tips-tric...ing/vindruvor/
__________________
Senast redigerad av fuska 2018-05-07 kl. 17:43. Anledning: .....
Citera
2018-05-07, 17:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Överlever de vintern?

Prova armeringsnät, har det som spalje. Hur du ska fästa det vet jag inte🙂
- blev lite fel...
Citera
2018-05-07, 21:21
  #11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Överlever de vintern?
Annars skulle man inte kunna köpa vin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback